СПРАВА «КОНОТОПСЬКОГО АВІАРЕМОНТНОГО ЗАВОДУ «АВІАКОН»

16.12.2019 15:50

Справа «Конотопського авіаремонтного заводу «Авіакон» — кримінальне провадження за фактом завдання збитків під час закупівлі паливних баків до гвинтокрилів за завищеними цінами в обхід передбачених стандартів та процедур.

У результаті цієї корупційної схеми державі завдано збитків у розмірі понад 13 млн грн, що у 21 раз перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян станом на 2014 рік.

Довідково

Конотопський авіаремонтний завод «Авіакон» — українське державне підприємство, що забезпечує діагностику, капітально-відновлювальний ремонт, переобладнання і модернізацію гвинтокрилів сімейства Мі всіх типів і модифікацій, а також виробництво гумовотехнічних виробів для їхніх агрегатів. Входить до складу державного концерну «Укроборонпром».

Зміст

І. Злочин

1.1. Умови вчинення правопорушення

1.2. Суть корупційної схеми

1.3. Реалізація злочинного задуму

1.4. Наслідки злочину

1.5. Задіяні особи

ІІ. Розслідування

2.1. Передумови початку розслідування

2.2. Ключові події

2.3. Доказова база

ІІІ. Результат

3.1. Дії НАБУ

3.2. Наслідки розслідування

 

І. ЗЛОЧИН

Умови вчинення правопорушення

Історично склалося так, що оборонно-промисловий комплекс, який дістався Україні у спадок від СРСР, був технічно пов’язаний із ОПК Росії. На підприємствах РФ виготовляли чимало запчастин до техніки, яка перебуває на озброєнні в українського війська, — результат політики кооперації за часів Радянського Союзу. Проте у 2014 році через анексію Криму Росією та її агресію на Сході України все змінилося. Українські заводи зіткнулися з проблемою закритості російських ринків збуту. Прикладом того, як винахідливо «хазяйновите» керівництво заводу справилося з цим завданням, якраз і є справа заводу «Авіакон».

 

Суть корупційної схеми

У 2014 році директор ДП «Авіакон», його заступник та представник  офшорної компанії Westan Group Associates Ltd організували дві закупівлі в обхід передбачених стандартів та процедур. За умовами першої Westan Group Associates Ltd поставила ДП «Авіакон» 12 паливних баків до гвинтокрилів Мі-24 за 288 тис. дол. США, закуплених у безпосереднього виробника, розташованого в Грузії, за вдвічі меншою ціною — 144 тис. дол. США. Згодом ДП «Авіакон» уклало з Westan Group Associates Ltd інший договір — на постачання 200 баків також за ціною вдвічі вищою від закупівлі у грузинського постачальника. Однак, останній зміг поставити лише 85 баків, які Westan Group Associates Ltd придбала за 1,02 млн дол. США та перепродала «Авіакону» за 2,04 млн дол. США.

Таким чином ДП «Авіакон» придбало всього 97 паливних баків за ціною 2,328 млн дол. США, тоді як завод-виробник продав цей товар за 1,164 млн дол. США. Різниця вартості надійшла на рахунки офшорної компанії, бенефіціаром та кінцевим власником рахунків якої виявився представник компанії Westan Group Associates Ltd.

Як з’ясувало слідство, договори між ДП «Авіакон» та Westan Group Associates Ltd на постачання всіх паливних баків укладалися без попереднього аналізу ринку цін та отримання пропозицій інших постачальників, без залучення відповідальних за вказаний напрямок роботи працівників заводу.

 

Реалізація злочинного задуму

«Конотопський авіаремонтний завод «Авіакон» спеціалізується на капітально-відновлювальному ремонті переобладнанні та модернізації вертольотів Мі-6, Мі-2, Мі-8, Мі-17, Мі-24, Мі-35 і Мі-26 всіх модифікацій та їх обладнання. Відповідно, підприємство може закуповувати товари як військового, так і подвійного (військового та цивільного) призначення. На початку 2014 року завод отримав замовлення на ремонт вертольотів Мі-24від Міністерства оборони України, а також аналогічне міжнародне замовлення — від Республіки Нігерія. У подальшому виникла потреба закупівлі паливних баків не з РФ. Службові особи заводу провели неофіційні переговори з представниками Westan Group Associates Ltd щодо поставок баків для Мі-24 з заводу на території Грузії.

У травні 2014 року директор ДП «Авіакон», незважаючи на існуючі на підприємстві стандарти та процедури, підписує два контракти з Westan Group Associates Ltd. Один із яких, на 12 баків вартістю 288 тис. дол. США, датується березнем, другий, на 200 баків вартістю 4,8 млн дол. США, — квітнем 2014 року. Контрактів було два, оскільки перший із них, на 12 баків, був пробним.

У подальшому, вже за договором на 200 баків, від червня 2014 року до грудня 2016 року «Авіакону» постачали комплекти по 5 баків. Однак завод-постачальник зміг надати не 200, а всього 85 баків. За ці баки «Авіакон» заплатив 2,04 млн дол. США, тоді як посередник Westan Group Associates Ltd придбав їх у постачальника за ціною у 1,02 млн дол. США.

Цікаво знати

До запуску системи публічних закупівель «Прозорро», яка запровадила єдині підходи до закупівель коштом бюджету, розпорядники бюджетних коштів здійснювали закупівлі за внутрішніми стандартами та правилами. Згідно з чинними на той момент на ДП «Авіакон» стандартами і процедурами, укладанню контракту з офшорною Westan Group Associates Ltd мали передувати:

  1. аналіз ринкових цін підрозділами підприємства та інформування про його результати директора;

  2. визначення директором на підставі проведеного аналізу орієнтовного переліку постачальників для подальшого укладення угоди;

  3. інформування директора про підприємства, які раніше постачали продукцію заводу;

  4. формування заводом заявки на закупівлю, розсилка потенційним постачальникам (контрагентам) повідомлення про потребу у закупівлі певних товарів;

  5. отримання заводом комерційних пропозиції від потенційних постачальників;

  6. проведення переговорної процедури щодо ціни;

  7. перевірка надійності контрагента та вигідності запропонованих ним умов поставки;

  8. надання директору на підпис листа аналізу.

Усю цю тривалу процедуру учасники корупційної схеми під час закупівлі баків скоротили до мінімуму: домовленість, укладання та підпис контракту директором заводу.

Так, «Авіакон» потребував паливних баків, щоб виконати отримані замовлення. Але чи потребував він саме 200 баків? Ні,  адже на той час, як з'ясувало слідство, у роботі заводу не було такої кількості вертольотів. Заявлена кількість товару була саме такою, якою вона була потрібна для довготермінової корупційної поставки. Вартість обох контрактів також не була обумовлена. Слідство має докази, що ціна виникла «з нічого» на етапі усних домовленостей.

Насамкінець злочин вдався у тому числі і через споглядальну позицію ДК «Укробронпром». Працівники зі служби моніторингу концерну свідчили слідству, що вони інформували керівництво про сумнівність контрактів «Авіакону», що пропускати оплату за цими контрактами не можна. Проте жодних дій у відповідь посадовці концерну не вчинили.

 

Наслідки злочину

Збитки, яких зазнала держава через корупційну схему за участі ДП «Авіакон», розслідувану НАБУ, становлять 13,029 млн грн: стільки сплачено офшорній компанії.

Крім того, слідство встановило, що поставлені баки виявилися неякісними. Це пояснюється тим, що грузинському заводу, щоб виконати поставку баків для Мі-24, довелося дещо перепрофілюватися. Адже його профіль — це, переважно, запчастини для літаків МІГ. Більшість баків, які отримав «Авіакон» у 2014 році, підлягали рекламації (пред’явленню претензій постачальнику неякісного товару). Для усунення недоліків на ДП «Авіакон» приїжджали групи працівників заводу з Грузії.

Відтоді, за даними слідства, ДП «Авіакон» не має міжнародних контрактів на ремонт вертольотів Мі-24.

 

Задіяні особи

У вчиненні злочину обвинувачують:

•          ексдиректора ДП «Авіакон», роль якого слідство визначило як співвиконавець — ч.2 ст.364 КК України;

•          ексзаступника директора ДП «Авіакон», якого слідство вважає співвиконавцем — ч.2 ст.364 КК України;

•          представника компанії Westan Group Associates Ltd, якому інкримінується пособництво — ч.5 ст.27 ч.2 ст.364 КК України.

 

РОЗСЛІДУВАННЯ

Передумови початку розслідування

Національне бюро отримало інформацію про можливе вчинення корупційного злочину під час закупівлі баків заводом «Авіакон» від Департаменту контррозвідки Служби безпеки України. Перевіривши наявні факти, детективи у листопаді 2016 року зареєстрували кримінальне провадження. Активна фаза слідчих дій розпочалася у січні 2017 року.

 

Ключові події

14 листопада 2016 року — розпочато розслідування у кримінальному провадженні за фактом завдання збитків під час закупівлі паливних баків до гвинтокрилів за завищеними цінами в обхід передбачених стандартів та процедур.

9 січня 2017 року — обшуки у приміщеннях ДП «Авіакон» та за місцем проживання службових осіб заводу, під час яких детективи НАБУ вилучили документи, що лягли в основу доказової бази.

27 червня 2017 року — обшуки в офісі Westan Group Associates Ltd (м.Київ), а також за місцем проживання представників компанії.

21 листопада 2018 рокудетективи НАБУ повідомили про підозру двом експосадовцям ДП «Авіакон» та представнику Westan Group Associates Ltd.

7 березня 2019розслідування завершено та, за дорученням прокурора САП, розпочато ознайомлення підозрюваних та їхніх адвокатів з матеріалами кримінального провадження.

19 липня 2019 рокупрокурори САП скерували обвинувальний акт стосовно трьох осіб до Конотопського міськрайонного суду для розгляду по суті.

 

Доказова база

Основну доказову базу у справі детективи НАБУ отримали під час обшуків на ДП «Авіакон» та офісі компанії Westan Group Associates Ltd. Це — паперові документи, які показали, як відбувалося розмитнення товару, постановка його на облік, а також документи, що вказують, на які саме вертольоти встановлювалися баки, якою була вартість поставки та інших робіт.

Цікаво знати

У журналах обліку вхідної кореспонденції заводу детективи помітили, що під одним номером вписані два вхідні документи. З’ясувалося, що, вдруге використавши номери справжніх вхідних документів, задіяні особи «провели» комерційні пропозиції Westan Group Associates Ltd за першим і за другим контрактом.

Довести об’єктивну сторону злочину та скласти повну хронологію подій слідству дозволили докази, що містилися на електронних носіях інформації. Разом із фахівцями криміналістичної лабораторії НАБУ детективи змогли відновити видалену переписку зі службових комп’ютерів керівників заводу.

Цікаво знати

З-поміж досліджених документів слідство виявило відскановані на кольоровому принтері копії печаток та підписів бенефіціарів компанії Westan Group Associates Ltd, які не були поінформовані про дії свого бізнес партнера. Як встановили детективи, ці копії використовувалися для відкриття банківських рахунків Westan Group Associates Ltd за кордоном.

Детективи НАБУ також допитали двох бенефіціарних власників Westan Group Associates Ltd. Слідство встановило, що вони не були причетними до корупційної схеми, тоді як представник компанії Westan Group, якому інкримінують вчинення кримінального правопорушення, мав відносини з грузинською стороною та службовими особами ДП «Авіакон».

Цікаво знати

Серед доказів, які допомогли детективам НАБУ змоделювати картину подій, на окрему увагу заслуговує електронна скринька представника Westan Group Associates Ltd, яка містила повністю всю його переписку, починаючи з 2014 року до моменту слідчих дій. Детективам знадобилося близько трьох тижнів, щоб опрацювати і виділити необхідне з 10 тисяч листів.

Важливі докази вдалося здобути завдяки міжнародній правовій взаємодії, яка, власне, потребувала найбільше часу. Детективи НАБУ направили до компетентних органів інших держав понад 10 запитів про міжнародну правову допомогу. Зокрема, відповіді Грузії допомогли НАБУ отримати документи заводу-виробника, в яких вказані справжні ціни на баки. Порівнявши ціну виробника із вартістю контрактів «Авіакону» з Westan Group Associates Ltd, судові експертизи встановили розмір завданих державному підприємству збитків.

Прослідкувати рух коштів допомогли відповіді на запити, що надійшли з Білорусі, Латвії, Естонії та ОАЕ. Зокрема, основний рахунок офшорної компанії, через який пройшла майже вся сума коштів «Авіакону», знаходився у Білорусі. Саме з цієї держави надійшла повна роздруківка руху коштів із Westan Group Associates Ltd на інші компанії. Латвія надала інформацію про первинні рахунки Westen Group, а Естонія та ОАЕ — про кінцеві рахунки компаній, на які перераховувалися кошти від оборудки.

Цікаво знати

  • За контрактом з Westan Group Associates Ltd та договорами переуступки права вимоги, сплачені за паливні баки кошти «Авіакону» мали надходити на рахунки ще трьох інших офшорних компаній, відкритих у Латвійських банках, а вже потім — акумулюватися на рахунках Westan Group Associates Ltd. Проте латвійські банки заблокували первинні рахунки. Відповідно до вилученої НАБУ переписки латвійського банку з керівництвом офшорних компаній, їм здалося підозрілим, що тим керівництвом, яке нібито займається реалізацією військового майна, є 24-річна дівчина. Тому у подальшому рух коштів проклали через Білорусь.

  • Для прикладу, один із запитів про міжнародну правову допомогу — від моменту направлення до отримання відповіді — компетентні органи ОАЕ виконували понад шість місяців. Отримана відповідь дозволила слідству відкрити одну ланку у ланцюгу руху коштів, отриманих у незаконний спосіб.

РЕЗУЛЬТАТИ

Дії НАБУ

•          28 місяців тривало розслідування

•          50 томів справи

•          10+ запитів до 5 країн (Грузія, Білорусь, Естонія, Латвія, Об’єднані Арабські Емірати)

•          40+ свідків допитано

•          4 судові експертизи (серед яких — комплексна товарознавча експертиза військового майна, техніки та озброєнання і судово-економічна експертиза)

•          50+ слідчих оглядів вилучених речей та документів (серед яких значна частина — електронні докази)

Накладено арешт на

•          1 позашляховик

•          1 квартиру

•          3 житлові будинки

•          2 земельні ділянки

 

Наслідки розслідування

Окрім притягнення до відповідальності трьох осіб, розслідування відгукнулося ще одним позитивним результатом. ДП «Авіакон» нарешті освоїло виробництво паливних баків для Мі-24 і тепер не тільки не потребує їхньої закупівлі за кордоном, а й продає якісні баки власного виробництва та інші комплектуючі до вертольотів підприємствам центральної Європи. Це — приклад того, що у більшості випадків український виробник здатен самостійно вирішити проблему відсутності певних товарів.

Фото: www.facebook.com/aviakon.konotop/