Індекс сприйняття корупції — 2020: результати України

За результатами 2020 року показники Індексу сприйняття корупції (СРІ) в Україні покращилися — зросли до 33 балів зі 100 можливих. Це на 3 бали більше, ніж у попередньому році, втім, лише на 1 бал більше, ніж у 2018-му. У рейтингу країн світу Україна посіла 117 місце зі 180.До групи з результатом у 33 бали увійшли також країни Африки та Азії — Єгипет, Есватіні (раніше Свазіленд, Африка), Непал, Сьєрра-Леоне та Замбія. У колі найближчих країн-сусідів Україна розташувалася між Молдовою та РФ — поступаючись на 1 бал Молдові та випереджаючи на 3 бали РФ. А от як і чому змінювався рейтинг України в період 2014 – 2019 років ми вже розповідали.

На перший погляд, за результатами СРІ-2020 ситуація у сфері боротьби з корупцією в Україні покращилася. Однак, за інформацією Трансперенсі Інтернешнл Україна СРІ досить повільно показує фактичні зміни в країні — іноді для цього потрібно кілька років. По-перше, у дослідженні враховані враховані події останніх двох років — до весни 2020 року; по-друге, деякі дослідницькі центри, за даними яких обраховується СРІ, проводять дослідження раз на два роки. Наприклад, це Фундація Бертельсмана. Обчислюваний нею Індекс трансформації є показником розвитку і управління процесами політичних та економічних перетворень в країнах, що розвиваються, та в країнах з перехідною економікою. Тому, фактично, CPI-2020 України є результатом, актуальним на весну 2020 року.

На покращення результатів України вплинули:

  • запуск Вищого антикорупційного суду;
  • перезапуск Національного агентства з питань запобігання корупції; надання НАБУ права самостійно здійснювати «прослушку»;
  • відновлення відповідальності за незаконне збагачення;
  • унормування проблеми захисту викривачів;
  • запуск електронного реєстру звітності політичних партій;
  • зміни у сфері публічних закупівель.

Події другої половини 2020 року, які можна назвати корупційним реваншом, найімовірніше впливатимуть вже на результати СРІ-2021. Йдеться про намагання позбавити Національне бюро інституційної незалежності, незаконне втручання в діяльність НАБУ та інших органів, як-от передача розслідувань іншим правоохоронним органам за рішенням Офісу Генерального прокурора, Печерського районного суду Києва чи Окружного адмінсуду Києва. Не мине безслідно і криза конституційного правосуддя, що розпочалася восени ухваленням Конституційним Судом України двох рішень щодо закону про НАБУ.

Здобутки антикорупційної реформи — під ризиком знищення, втім результати залежатимуть від наявності політичної волі долати корупцію у господарів владних кабінетів. Для цього достатньо подивитися на результати країн Балтії. Вони є вражаючими на тлі інших пострадянських країн. Естонія Латвія та Литва довели, що радянський спадок вічного дефіциту, блату та хабарництва, пострадянської корупції можна подолати — для цього лише потрібно мати політичну волю.
 

Стаття підготована за сприяння Трансперенсі Інтернешнл Україна