Індекс сприйняття корупції (СРІ): динаміка останніх 5 років

Антикорупційній реформі відводиться провідна роль у забезпеченні успішної розбудови країни після Революції Гідності. Результати п’яти років дають змогу зробити висновки і щодо здобутків, і щодо невикористаних можливостей держави на шляху змін.

Україна розпочала антикорупційну реформу з показниками СРІ-2014 у 26 балів зі 100 можливих. У глобальному рейтингу країна посіла 142 місце серед 175 країн — між Угандою та Коморськими островами. Для експертів із міжнародних організацій, які здійснюють оцінювання, результати України в руйнуванні корупційних схем були мало помітними.

Ухвалення антикорупційних законів наприкінці 2014 року, збільшення кількості викривачів корупції та зростання кількості публікацій на антикорупційну тематику в ЗМІ отримали позитивну оцінку міжнародних експертів. Однак, у підсумку, СРІ-2015 України зріс лише на 1 бал — до 27. В глобальному рейтингу країна посіла 130 місце серед 168 країн — спільно з Камеруном, Іраном, Непалом, Нікарагуа та Парагваєм. Нижче, з результатом 26 балів, розташувалися Коморські острови, Нігерія, Таджикистан. На підсумковий результат оцінювання України вплинуло збереження корупційної складової у взаємодії між бізнесом і владою: зростання корупції у сфері надання комунальних послуг підприємцям, щорічних податкових відрахувань. Основними рушіями антикорупційної реформи лишалися неурядові громадські організації (НУО), журналісти-розслідувачі, викривачі корупції. Саме під їхнім тиском кримінальні справи стосовно чиновників-корупціонерів скеровувалися до суду.

За показниками СРІ-2016 великого прориву у сфері боротьби з корупцією Україна не досягла. Показники індексу зросли лише на 2 бали — до 29. В глобальному рейтингу країна посіла 131 місце серед 176 країн і розділила його з Казахстаном, Російською Федерацією, Непалом та Іраном. Позитивну оцінку експертів отримали перші розслідування Національного антикорупційного бюро України, участь громадськості в реалізації антикорупційної реформи, зниження рівня корупції в органах виконавчої влади та Національній поліції. В економічній сфері позитивом стало запровадження системи ProZorro. Загальну оцінку країни знизили: слабкість інституцій, що забезпечують верховенство права, та корупція у сфері публічних фінансів; гальмування розслідування кейсів «великої корупції», пов’язаних із Президентом В. Януковичем та його найближчим оточенням.

CPI-2017 зріс на 1 бал — до 30 балів. У глобальному рейтингу Україна посіла 130 місце серед 180 країн — поряд із С’єрра-Леоне, М’янмою та Іраном. Позитивні оцінки Україна отримала за активізацію слідчих дій НАБУ і САП та скерування перших справ до суду; зниження рівня корупції в Національній поліції. Позитивно оцінили функціонування реєстру електронних декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави — у відкритому доступі опинилася інформація про статки політиків і топчиновників, в тому числі Президента України. В економічній сфері позитивними були оцінки результатів річного функціонування системи ProZorro, реформування ринку природного газу, запуск процедури автоматичного повернення ПДВ. Відзначалось також зменшення кількості випадків вимагання хабарів у представників бізнес-спільноти. Низький рівень довіри в суспільстві до українських судів і прокуратури, гальмування створення антикорупційного суду знизило підсумкові показники індексу. Негативно вплинули також законодавчі ініціативи Верховної Ради України, спрямовані на обмеження незалежності новостворених антикорупційних органів. Всупереч обіцянкам влади е-декларування лишилося обов’язковим для НУО та приватних компаній, що надавали їм послуги. Були зареєстровані законодавчі ініціативи, які могли б суттєво зменшити позитивний ефект від роботи системи ProZorro.

Зростання показника індексу СРІ на 2 бали — до 32 та 120 місце в глобальному рейтингу серед 180 країн — поряд з Малі, Малаві та Ліберією. Такими є показники України за результатами 2018 року. Прогрес, в основному, забезпечило покращення взаємодії влади і бізнесу: процедура автоматичного відшкодування податку на додану вартість, розширення сфери застосування систем ProZorro і DoZorro, відкриття Офісу бізнес-омбудсмена України. Однак, оцінки за ухвалення закону про Вищий антикорупційний суд були не надто позитивні, оскільки початок його запуску відтермінували на рік. Підсумковий показник індексу знизили ненадання НАБУ права на автономне прослуховування і зміни до законодавства, відомі як «правки Лозового». Експерти відзначили продовження тиску на НУО. Декілька відомих громадських організацій повідомляли, що поліція розпочала стосовно них кримінальні переслідування. Були здійснені фізичні атаки на активістів, діяльність котрих спрямовувалась на боротьбу з корупцією. Негативно оцінювався брак політичної волі для перезапуску дискредитованого Національного агентства з питань запобігання корупції. З кола повноважень Служби безпеки України та Національної поліції так і не була вилучена боротьба з економічними злочинами. Не була створена Служба фінансових розслідувань.

За показниками CPI-2019 Україна отримала 30 балів — на 2 бали менше, ніж минулого року, і посіла 126 місце в глобальному рейтингу. Це ж місце обіймають Киргизстан, Азербайджан і Джибуті. За оцінками експертів, в Україні впродовж 2019 року відбувалося згортання реформ, в тому числі й антикорупційної. Зростання ризиків ведення бізнесу, передусім, через масштаби поширення корупційних практик, знизило позицію країни в рейтингу організації PRS International Country Risk Guide і негативно позначилося на підсумковій оцінці. Також на загальний результат України вплинули: відкладання перезапуску НАЗК і низькі темпи реформування органів правопорядку; невдала судова реформа.

Однак, експерти Transparency International Ukraine звертають увагу, що СРІ, як і інші рейтинги, може досить повільно відображати фактичні зміни в країні — іноді потрібно кілька років. Коли держави розгортають активну боротьбу з корупцією, часом їхній результат навіть погіршується, адже починає проливатися світло на корупційні схеми та зловживання.

В українському суспільстві є чітке розуміння впливу корупції на розвиток країни. Дані опитувань громадської думки, проведені у ІІ півріччі 2019 року, засвідчують, корупція: руйнує гарантії дотримання прав кожного з нас, гальмує економічне зростання, перешкоджає євроінтеграції України. Що спонукає давати хабарі посадовцям? Чи готові громадяни повідомляти про факти корупції? Які державні органи, на думку населення, дійсно, бажають побороти корупцію? Відповіді на ці питання знайдете в аналізі соцдосліджень «Стан корупції в Україні за оцінками населення, бізнесу та експертів».

Довідково

Індекс сприйняття корупції (Corruption Perceptions Index, СРІ) розраховується міжнародною організацією Transparency International з 1995 року на основі 13 досліджень авторитетних міжнародних установ та дослідницьких центрів (однак, досліджень може бути менше). Вимірює сприйняття корупції, а не її рівень, дотримується принципів нейтральності в оцінюванні. Мінімальна оцінка (0 балів) — корупція фактично підміняє собою державу, максимальна (100) балів) — корупції майже немає в суспільстві. Кількість балів є важливішою в оцінюванні, оскільки кількість країн у щорічному оцінюванні може змінюватися.