Стенограма виступу Директора НАБУ Артема Ситника під час преc-брифінгу «Результати та виклики в роботі НАБУ за ІІ півріччя 2018 року», 8 лютого 2019 року

12.02.2019 09:08
Директор НАБУ Артем Ситник

Вчора (7 лютого 2019 року – прим. НАБУ) я підписав супровідні листи і направив на виконання вимог Закону «Про Національне антикорупційне бюро України» Звіт про роботу НАБУ за останні 6 місяців (ІІ півріччя 2018 року – прим. НАБУ) Президенту, парламенту та уряду. Це — вже восьмий Звіт, який ми готували від початку створення НАБУ і після призначення мене на посаду Директора Антикорупційного бюро.Перед тим, як перейти до конкретних кримінальних справ і до конкретних результатів, яких ми досягли за останні півроку, хотів би сказати, що мені дуже приємно цього року розпочинати свою доповідь з того, що Антикорупційний суд найближчим часом може стати реальністю. Презентацію попередніх звітів ми закінчували тим, що наголошували на головному виклику у нашій роботі — відсутності вироків, реального покарання за корупцію. Суспільство чекає результатів не у вигляді арешту чи затримання, а саме у вигляді справедливого покарання за корупційні дії і повернення до бюджету коштів, набутих корупційним шляхом.Але маємо надію на зміни. Конкурс із обрання суддів до ВАС перебуває на завершальній стадії. НАБУ взяло активну участь у цьому процесі. На виконання вимог Меморандуму, укладеного з Вищою кваліфікаційною комісією суддів, яка здійснює відбір до Антикорупційного суду, НАБУ досліджувало матеріали про всіх кандидатів, які подали свої заяви на участь у конкурсі. До цих матеріалів мала доступ Рада міжнародних експертів. Переважна більшість сумнівних кандидатів були відведені цією Радою. Зараз ми спостерігаємо фінальну стадію конкурсу. Користуючись нагодою, хотів би висловити вдячність міжнародним експертам за професійну активну участь у створенні Антикорупційного суду, а також закликаю компетентні органи, комісію суддів і судову адміністрацію, вирішити всі логістичні питання для того, щоб цей суд почав свою роботу і нарешті почав розглядати ті справи, які на слуху у суспільства, і у яких всі очікуємо на результат.На сьогодні майже 200 кримінальних проваджень перебувають у судах і фактично очікують на створення Антикорупційного суду. Бо поточна ситуація з їхнім розглядом виглядає сумно. З 28 кримінальних справ, які скеровано до суду у ІІ півріччі 2018-го, лише у 8 справах судді розпочали розгляд по суті. Інші перебувають на стадії підготовчого засідання. Такі темпи судового розгляду є неприпустимими. І, на жаль, ми змушені знову констатувати, що наша спільна с САП робота просто зупиняється у судах.Якщо ми перейдемо до аналізу нашої роботи у ІІ півріччі 2018-го, то за останні півроку 44 особам повідомлено про підозру, стосовно 61 підозрюваного розслідування завершено, до суду скеровано 32 справи щодо топ-корупції, серед них багато і резонансних, і по-своєму унікальних для України. На окремих я хотів би зупинитися.Одна із таких справ, яка була дуже складною в розслідуванні, — це справа за фактом заволодіння коштами ДП «Адміністрація морських портів». Збитки складають 247 млн грн. І завдані вони не владою попередників, а вже після Революції Гідності. До відповідальності притягнуто 10 осіб, стосовно восьми із них розслідування завершено і справа скерована до суду.Я нагадаю, що основним пріоритетом роботи НАБУ є розслідування корупційних схем у державному секторі економіки. Державні підприємства залишаються джерелом політичної корупції у державі. Лише в одному кейсі «АМПУ» йдеться про 247 млн грн. Можете уявити, який обсяг із цих коштів іде на вибори, на лобіювання законопроектів, формування фракцій у парламенті…Також завершене розслідування у кримінальному провадженні щодо службових осіб ПАТ «Об’єднана гірничо-хімічна компанія». Повністю державна компанія, випускає унікальну продукцію, але, на жаль, корупційні схеми не дають можливості ані приватизувати цю компанію, ані вивести на рівень постійної прибутковості. Збитки, за той період, який розслідуваний детективами НАБУ, становлять 13 млн дол. США. На сьогодні обвинувальний акт скеровано до суду.Скеровано до суду і справу стосовно офіцера Служби безпеки України за фактом вимагання майже 500 тис. дол. США хабаря за непритягнення до відповідальності осіб, які могли отримати посвідки на постійне проживання на території України. Чим цікава ця справа? Я нагадаю, що колись СБУ зірвало нашу спецоперацію з викриття корупції в міграційній службі (восени 2017 року — прим. НАБУ). Якраз це провадження дуже яскраво показує, якими були мотиви зриву цього розслідування, що здійснювалося під прикриттям. Справи, порушені стосовно наших працівників, на сьогодні передано до Національного антикорупційного бюро України. А справа стосовно посадовця СБУ скерована до суду.До суду скеровано обвинувальні акти у ще одному відомому провадженні — так званій «бурштиновій справі». І знову ми бачимо, що дуже відрізняється поведінка обвинувачених у справі у суді і в медійній площині. У медійній площині ми постійно бачимо деяких обвинувачених в ефірах, вони активно дають коментарі. Натомість до суду вони вже двічі не з’явилися. Відповідно судовий розгляд затягується. Тобто, ми бачимо, що детективи розслідували справу належним чином, разом із прокурорами зібрали докази, вони належні і допустимі. Тому є питання щодо того, чому обвинувачені затягують розслідування у цій справі.Днями завершене розслідування щодо пана Онищенка (складено обвинувальний акт стосовно народного депутата України — прим. НАБУ). Це — останній великий шматок тієї справи, до якої причетний екс-голова Державної фіскальної служби, низка інших службовців ПАТ «Укргазвидобування», тих осіб, які були причетні до схеми розкрадання майже 3 млрд грн. Розслідування завершене і найближчими днями обвинувальний акт буде скеровано до суду.Серед завершених розслідувань також можна пригадати такі:

  • щодо високопосадовців Збройних Сил України, а конкретно — Управління бронетанкових військ, керівництва «Львівського бронетанкового заводу» за фактом розкрадання коштів ЗСУ;
  • щодо багатьох суддів;
  • щодо низки службових осіб і керівника Одеської міської ради (зараз справа слухається у суді).

Хочу на конкретному прикладі показати, у який спосіб відбувається зменшення рівня корупції у державі. Так, Національне бюро завершило розслідування низки справ за фактами порушень при закупівлях на «Укрзалізниці». Таких справ дуже багато. Збитки у цих справах становлять майже півмільярда гривень. Окремий відділ детективів #НАБУ займається цим напрямком роботи. Зараз, завдяки активній позиції нового керівництва «Укрзалізниці», рівень корупції, рівень розкрадань на цьому державному підприємстві пішов на спад. Це відбувається тому, що не тільки ми (НАБУ – ред.) розслідуємо схеми і намагаємося притягнути до відповідальності причетних осіб, а і керівництво «Укрзалізниці» зацікавлене у цьому.Такої співпраці з керівництвом інших державних підприємств – тієї ж «Об’єднаної гірничо-хімічної компанії» (ОГХК) чи «Запорізького титано-магнієвого комбінату» (ЗТМК) – ми не бачимо. Скільки разів ми не ініціювали питання зміни менеджменту цих підприємств, який фактично вже по декілька разів притягнутий до відповідальності за причетність до корупційних схем, – безрезультатно. Є справи, є мільярдні збитки, є багато підозрюваних. Але такого прикладу, як із «Укрзалізницею», коли є спільні дії і правоохоронного органу, і адміністрації держпідприємства, на жаль, більше немає. Сподіваюся, що мої слова почують і в Уряді, і такі ж самі заходи будуть вжиті і на інших державних підприємствах.Якщо ми говоримо про державні підприємства, які наразі перебувають у фокусі наших розслідувань, то збитки, завдані ним через корупцію, викриту лише НАБУ, перевищують 18 млрд грн. Загальна сума збитків у тих справах, які розслідуються НАБУ, — сотні мільярдів гривень. Якщо ви вдумаєтеся в цю суму, то вона набагато перевищує навіть обсяг траншів, які ми (Україна – ред.) отримуємо з Міжнародного валютного фонду. Ухвалення остаточних рішень у цих справах, вжиття відповідних адекватних заходів із боку органів управління підприємством, здійснення процедури приватизації — все це дозволить отримати той весь величезний резерв коштів, матеріальних ресурсів для держави.Серед викритих у ІІ півріччі 2018 року корупційних схем варто відзначити такі:

  • розкрадання коштів колишніми посадовцями ДП «Укркосмос» (був шанс за донорські кошти запустити супутник на орбіту, але, на жаль, ані коштів, ані супутника немає, особи притягнуті до відповідальності);
  • заволодіння 20 млн дол. США АТ «Ощадбанк» (10 підозрюваних, організатор схеми — один із народних депутатів України, подане відповідне подання до парламенту, підтримане Комітетом, але голосів у залі не знайшлося).

Взагалі ставити питання про притягнення до відповідальності депутатів у парламенті зараз дуже важко. Можливо, це пов’язано із виборчим процесом. Є розслідування, є підозрювані, є зібрані докази, які вказують на причетність окремих народних обранців до корупційних схем, в результаті чого державі завдані збитки у декілька сотень мільйонів гривень, але у парламенті ці подання почуті не були.Декілька слів хочу сказати про відшкодування збитків. Найбільш дієвим інструментом є вироки суду. Щонайменше 9 млрд грн можуть бути повернуті державі після винесення вироків у справах НАБУ і САП. Велика сума, великий резерв. Але, на жаль, через те, що справи у судах не розглядаються, ці гроші поки що є тільки потенційно корисними для держави. Сподіваюся, що Антикорупційний суд почне свою роботу і ситуація зміниться.Фактично, єдиний можливий шлях на цій стадії відшкодувати збитки, це переконати підозрюваних добровільно здійснити відповідні дії. Загалом у 2018 році під час розслідувань було повернуто 200 млн грн, але це фактично капля у морі з того, що ми могли б зробити, якби судовий розгляд справ здійснювався належним чином.Окремо хочу зазначити, що НАБУ може подавати позови до суду про визнання угод недійсними. Всього ми домоглися (переважно) через господарські суди визнання угод недійсними на суму понад 4,5 млрд грн. Спочатку це повноваження було не до кінця усвідомлено особами, причетними до корупційних схем. Але згодом, коли неприємні наслідки цього повноваження стали відчутними для організаторів корупційних схем, то з’явилося звернення до Конституційного Суду, щоб визнати це повноваження НАБУ неконституційним. Сподіваюся, що Конституційний Суд ухвалить виважене рішення з цього приводу.Ми маємо конкретні зрушення у напрямку створення Вищого антикорупційного суду. Є люди, які, на нашу думку, мають і моральні, і ділові якості працювати в Антикорупційному суді. Я, користуючись нагодою, звертаюся до цих людей, щоб вони не боялись. Тому що і розслідування, і розгляд справ про топ-корупцію завжди пов’язані із величезним тиском, величезними медійними атаками. Але нас це не зупинило, і ми закликаємо тих людей, які найближчим часом, я сподіваюся, одягнуть суддівські мантії і здійснюватимуть правосуддя вже в Антикорупційному суді, щоб все ж таки цю проблему, про яку ми говоримо вже багато місяців, навіть років, було усунуто і ці справи нарешті знайшли своє вирішення у судах, а кошти були повернуті до бюджету.На наше переконання, лише спільна робота трьох органів — НАБУ, САП та Антикорупційного суду — є запорукою успіху. Надважливо, щоб всі ці три інституції були незалежними. Від себе, від команди НАБУ я можу сказати, що ми робили і будемо робити все для того, щоб бути незалежними в цій роботі. Сподіваюся, що так само вчинятимуть САП і ВАС.Насамкінець хочу подякувати своїм колегам, працівникам Антикорупційного бюро, які працюють постійно в непростих умовах, за їхню роботу. Дякую представникам ЗМІ за об’єктивне висвітлення новин у медійному просторі, міжнародним партнерам — за підтримку і в розбудові, і в роботі Антикорупційного бюро, окремим прокурорам САП, які, незважаючи на непрості умови, працюють разом із детективами.Дякую за увагу.