Стенограма виступу Директора НАБУ Артема Ситника під час прес-брифінгу «Презентація Звіту про діяльність Національного бюро за І півріччя 2018 року» (10.08.2018)

14.08.2018 17:43
Директор НАБУ Артем Ситник

Доброго дня, шановні представники засобів масової інформації!Сьогодні у нас — традиційна зустріч, під час якої ми маємо змогу обговорити те, що було зроблено Національним бюро за останні півроку.Зустріч наша традиційно проходить у складних умовах. Тиск на НАБУ зростає. Нещодавно група людей здійснила провокацію — увірвалась до будівлі НАБУ (йдеться про події 17 липня 2018 року, коли під час акції протесту організована група між 11:00 і 12:00 годинами увірвалася до будівлі Бюро — прим. НАБУ). Ця провокація задокументована (є фото і відео матеріали). Вона показує, що за певну грошову винагороду за повної пасивної позиції поліції люди намагалися спровокувати ситуацію у приміщенні НАБУ.Можу сказати, що колектив НАБУ звик працювати e складних умовах, і він готовий до таких випробувань. НАБУ — це команда професіоналів, яка пройшла достатньо великий шлях. Ця команда не збирається зупинятись навіть після того, як стикнулась із ухваленням певних процесуальних рішень (з-поміж іншого, йдеться про рішення Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів, рішення прокурорів САП про закриття так званої «справи рюкзаків» стосовно екс-міністра внутрішніх справ та близького родича очільника МВС уже після відкриття матеріалів для ознайомлення — прим. НАБУ).Це — наш свідомий вибір. Наша команда невелика — всього близько 200 детективів. Порівняно з чисельністю інших правоохоронних органів, це просто мізерна команда, але те, що ці люди зробили за останні три роки, заслуговує на повагу і, відповідно, заслуговує на такий шалений опір, в умовах якого ми працюємо зараз.Хотів би зупинитися на тих розслідуваннях, які все ж таки, незважаючи на всі озвучені проблеми, є результативними.За останні півроку скеровано до суду справу стосовно голови Комітету Верховної Ради з питань ПЕК і членів очолюваної ним (на думку слідства — прим. НАБУ) групи осіб. Знову ж таки, наштовхнулися на рішення суду про повернення обвинувального акта прокурору. Але Апеляційний суд рішення скасував, і ця справа зараз перебуває на розгляді в суді (21 червня 2018 року Шевченківський районний суд м.Києва ухвалив повернути обвинувальний акт у вказаному кримінальному провадженні прокурору. 1 серпня Апеляційний суд м. Києва скасував це рішення — прим. НАБУ)Відкриті матеріали у так званій «бурштиновій справі».Також закінчено розслідування у справі стосовно заступника міністра та інших посадовців при закупівлі палива для потреб Міноборони. Справа готується до передачі до суду.Завершено розслідування у так званій «справі рюкзаків». Щоправда, з трьох обвинувачених залишився один. Керівник органу досудового розслідування оскаржив це рішення. Скарга не розглянута. Але, за нашою інформацією, зараз швидкими темпами можуть реалізувати спробу укладання угоди з останнім підозрюваним, стосовно якого справа не закрита. Після цього справу скерують до суду. Відтак, з’являться підстави сказати, що підстав для розгляду скарги немає, оскільки справа вже у суді. Такі ризики є, тому що скарга подана досить давно, але на сьогодні (станом на 10.08.2018 — прим. НАБУ) вона не розглянута.Також до суду скерована справа за фактом розтрати коштів Львівського бронетанкового заводу. У справі проходять як посадовці самого заводу, так і високопосадовці Міністерства оборони України.Відкрито матеріали Одеському міському голові та групі осіб, яких слідство вважає причетними до розкрадання бюджетних коштів Одеси. Не виключено, що цього місяця буде складений обвинувальний акт.Закінчено розслідування стосовно службових осіб ДП «Адміністрація морських портів України» (справа про розкрадання 247 млн грн., сплачених за послуги з днопоглиблювальних робіт). Ця справа стала першою ластівкою у низці розслідувань НАБУ у цій сфері. Проблеми в портах великі. Не секрет, що порти контролюють люди, які займають високі посади.Детективи НАБУ та прокурори САП мають цікаві напрацювання в інших справах. Підготовлені проекти підозр, які попередньо узгоджені з процесуальними керівниками у справах, де фігурують, в тому числі, народні депутати України. Будемо намагатися скеровувати їх у САП для того, щоб у подальшому, можливо, навіть виходити на Верховну Раду України (для отримання дозволу для притягнення до кримінальної відповідальності — прим. НАБУ).Окремо хотів би зазначити про справи щодо електронного декларування. Були величезні сподівання на цей інститут. Зараз у провадженні НАБУ 72 кримінальні провадження, відкриті за фактом внесення недостовірних даних до електронних декларацій. Загальна сума незадекларованих доходів, яка встановлена по цих справах, становить 769 млн грн. Переважно йдеться про незадекларовані активи, що належать народним депутатам і суддям. Перші справи щодо е-декларування пішли до суду. Одна справа — стосовно керівника державного органу, також стосовно суддів, у тому числі, стосовно судді одного з вищих судів України.Ви знаєте, що є роз’яснення Національного агентства з питань запобігання корупції (далі — НАЗК), яке вважає, що не можемо повідомляти про підозру (у вчиненні злочину, кваліфіковано за ст.366-1 Кримінального кодексу України — прим. НАБУ) без висновку Нацагентства. Але ми на цей висновок не чекаємо. Судіть самі: з 39 запитів, які ми скерували до НАЗК про проведення повної перевірки стосовно декларації особи, відповіді отримали всього на 8 запитів! Тому ми будемо виходити виключно із зібраних доказів. Сподіваюся, прокурори САП нас у цьому підтримають, і вже підтримали, бо справи передаються до суду.Хочу зупинитися на стані співпраці з іншим державним органом — Національним агентством України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі — АРМА). Ми вже передали АРМА в управління кошти у сумі 551 млн грн, низку майна, у тому числі два цілісні майнові комплекси двох теплоелектростанцій, понад 10 об’єктів нерухомості, корпоративні права тощо. Сподіваюся, наша співпраця з АРМА буде тільки нарощуватись. Є великий обсяг активів, арештованих в межах кримінальних провадженнях, які розслідує НАБУ, але, фактично, до вироку суду ці активи, на жаль, не можуть використовуватися на благо держави. АРМА, якраз створене для управління такими активами, дозволяє на законних підставах використовувати їх в період досудового розслідування та під час судового розгляду. Відтак, з’являється реальна передумова для відшкодування збитків, завданих державі через корупцію. Адже актив, який перебуватиме в управління АРМА, приноситиме дохід, і цей дохід скеровуватимуть на користь держави.Національне антикорупційне бюро веде активну позовну роботу. Корупційні схеми, які розслідують детективи НАБУ, дуже часто пов’язані з укладанням незаконних угод топ-менеджерами державних підприємств. Особливо це стосується сфери державних закупівель. За останнє півріччя Верховний Суд ухвалив 23 рішення в справах, відкритих за позовами НАБУ, в межах яких Національне бюро вимагало визнати недійсними угоди на суму майже 1,5 млрд грн. Всіма рішеннями у цих справах Верховний Суд підтримав позицію НАБУ. Відтак, створене реальне підґрунтя для того, щоб у подальшому ці кошти повертати на користь держави.Загальна сума угод, які наразі НАБУ домагається визнати недійсними через суд, становить 6 млрд грн. Хочу окремо відмітити принципову позицію окремих суддів, які виносили рішення у цих справах. Один із цих процесів стосується такого відомого підприємства, як ПАТ «Укрнафта» (Йдеться про позов НАБУ визнати недійсними 60 угод купівлі-продажу нафтопродуктів між ПАТ «Укрнафта» та ТОВ «Котлас» на загальну суму 2,94 млрд грн. Відповідне рішення набрало законної сили 6 березня 2018 року, — прим. НАБУ). Судді, які вели цю справу, зіткнулися з надзвичайним тиском. Рішення — на користь держави. Необхідно віддати належне тим суддям, які працюють в умовах тиску, але виносять законні рішення.Як і раніше, найпоширенішим злочином, який розслідує НАБУ, є розкрадання державних коштів (ст.191 КК України). 60% повідомлень про підозру, які складені детективами та погоджені прокурорами, це якраз підозри за цією статтею. Кожен дев’ятий підозрюваний у справах НАБУ — це представник судової гілки влади. Така ситуація дає частково відповідь, чому необхідно створювати в Україні Антикорупційний суд. Ми також сподіваємося, що судова реформа просуватиметься, і ми побачимо результат, який маємо зараз у Верховному Суді, рішення якого, на нашу думку, орієнтовані на закон, незважаючи на той тиск, який чиниться на суддів.Я постійно наголошую на тому, що один із пріоритетів роботи Антикорупційного бюро — це міжнародна співпраця. На жаль, корупція в Україні не має кордонів. Майже немає корупційних схем у роботі НАБУ, які б завершилися в Україні. За весь період роботи ми направили 371 запит про правову допомогу до інших держав, у І півріччі 2018 року — 83 запити. Я нагадаю, що НАБУ — єдиний правоохоронний орган, окрім ГПУ, який має право прямої співпраці з міжнародними колегами. На жаль, є спроби Генеральної прокуратури впливати на нашу співпрацю, ми стикаємося з певним супротивом, але ми його успішно долаємо.Одним із найбільших досягнень є прийняття Верховною Радою та набуття чинності Закону «Про Вищий антикорупційний суд». Він прийнятий із урахуванням всіх зауважень як міжнародних, так і українських  експертів. Це, безумовно, крок вперед. Але говорити однозначно, що це перемога, на мій погляд, зарано. Адже найскладніше ще попереду. Головний крок — це імплементація цього закону, і імплементація швидка, якісна для того, щоб якомога швидше запустити цю незалежну антикорупційну судову інституцію.Дуже часто мене запитують: а коли ж буде створений Антикорупційний суд? Не буду робити прогнозів, але зауважу: те, що Україна входить у виборчий період, можливо, сприятиме більш швидкому запуску цієї інституції.По-перше, потрібно про щось розповідати виборцям. По-друге, не можна виключати ситуації, за якої всі фігуранти, стосовно яких розслідування завершено, намагатимуться пришвидшити розгляд справ, уже переданих до суду. Бо є певний острах щодо запуску нової судової інституції. Бо коли парламент прийняв рішення про те, що всі справи, які зараз передані до суду, залишаються в судах загальної юрисдикції, і лише ті справи, які будуть завершені після створення Антикорупційного суду, будуть передаватися у цей суд, тоді була «big party» у деяких фігурантів. Але ця ейфорія тривала недовго, бо завдяки зусиллям із боку наших міжнародних партнерів, громадянського суспільства, вдалося внести корективи до закону, за якими не тільки апеляція повернута до Антикорупційного суду, а й прийнято положення про те, що ті справи, які не розглянуті на момент створення Антикорупційного суду, будуть передаватися йому на розгляд. Думаю, що сторона захисту у багатьох справах, зараз почне форсувати події в судах, і це буде цікаво спостерігати, хто робитиме ставку на нинішні суди, а хто — намагатиметься перетягнути справи до новоствореного Антикорупційного суду.Загальна сума збитків у провадженнях, які розслідує НАБУ, перевищує 100 млрд грн. У тих провадженнях, які у судах, сума збитків становить близько 6 млрд грн. Велика частина цих коштів забезпечена арештами й іншими запобіжними заходами. Тому є величезні можливості для повернення мільярдів гривень до бюджету.На завершення хочу сказати, що супротив, із яким ми стикаємося, викриваючи корупцію, для нас є індикатором того, що ми рухаємося у правильному напрямку.З набуттям чинності Закону «Про Вищий антикорупційний суд» з’явилась реальна перспектива притягнути до відповідальності тих, хто є причетним до корупції. Конкурс на посади суддів у цьому суді вже стартував.Користуючись нагодою, звертаюся до людей, які підходять за кваліфікаційними вимогами на посади у Вищому антикорупційному суді. Беріть участь у цьому конкурсі. На вас чекає непроста, але дуже почесна відповідальна робота. Україна її дуже потребує. Закликаю всіх небайдужих, які відповідають критеріям, прийти на конкурс, пройти його гідно, зайняти посади і допомогти поставити крапку у справах стосовно топ-корупціонерів.Дякую за увагу!