Стенограма виступу Директора НАБУ на парламентських слуханнях (24.05.2017)

25.05.2017 10:17
Директор НАБУ Артем Ситник

Добрий день, шановні учасники парламентських слухань. Це вже другі парламентські слухання з питань антикорупційної боротьби, в яких мені вдалося взяти участь. Чесно кажучи, коли я минулого року виступав, я не думав, що ми протримаємось так довго, зважаючи на той супротив, який здійснюється в нашій роботі, і про це частково казав сьогоднішній спікер в Парламенті.
Що я хочу зараз сказати. Тут законодавство дуже детально роз'яснили. Я скажу декілька слів про те, що було зроблено за останній рік, і які проблеми зараз існують. Частково про це сказав вже Голова комітету профільного.
Коли створювалось Антикорупційне бюро, а я зараз вже впевнено можу сказати, що створювалось, а не створюється. Зараз фактично ця структура створена, всі підрозділи працюють. 570 працівників із 700 зараз в штаті, і фактично решта вакансій — це посади детективів, на які зараз завершується конкурс. Тому зараз всі основні вакансії будуть заповнені і всі підрозділи НАБУ створені.
Коли ми починали створювати цей антикорупційний орган, ми говорили про те, що основними пріоритетами в нашій роботі буде боротьба з посадовцями нинішньої влади. І одним також із стратегічних наших пріоритетів — це була боротьба з корупційними схемами, які існують на державних підприємствах. Як показали наші розслідування, це дійсно були правильно обрані пріоритети, бо те, що ми побачили на державних підприємствах, воно не може не шокувати і нас, тобто людей, які розслідують ці справи і суспільство, яке ці справи контролює і слідкує за їхніми розслідуваннями.
Вперше в історії України повідомлено про підозру не колишнім людям, посадовцям, які зараз десь надійно ховаються в Росії, а тим, хто, дійсно, зараз займається непротиправними діями – це і голова Фіскальної служби України, голова Центральної виборчої комісії, голова Рахункової палати України. Тобто, це ті справи, які, дійсно, на мою думку, підривають основу тієї кругової поруки, яка до цього часу існує в державі.
Але, як ми бачимо, основна маса цих справ, вона якраз і пов'язана зі справами щодо корупційних схем на державних підприємствах. Я назву дуже короткий перелік тих підприємств, по яким ми "пройшлися": це і "Укргазвидобування", "Одеський припортовий завод", "Державна продовольчо-зернова корпорація", "Об'єднана гірничо-хімічна компанія", "Східний гірничо-збагачувальний комбінат", "Запорізький титано-магнієвий комбінат". Всього в наших розслідуваннях фігурує 33 державних підприємства, 10 із них знаходяться в ТОП-100 державних підприємств України. І сума збитків, яка встановлена в ході цих розслідувань, становить майже 80 мільярдів гривень. Це те, що вкрадено було вже після Революції Гідності; це те, що перевищує суми траншів, які ми отримуємо з Міжнародного валютного фонду; це те, що фінансує політичну корупцію в державі. Тому що по деяких із цих проваджень ми бачили, що чинні міністри приходять в суд і беруть на поруки. Я вважаю, це взагалі недопустимим, коли чинний міністр в робочий час… приходить в суд і починає брати на поруки підозрюваних. Так, це справа суду визначати — є вина в діях цього чиновника чи немає, це не справа міністрів.
І я звертався до своїх колег з Національного агентства запобігання корупції, щоб вони дали оцінку наявності конфлікту інтересів в таких діях. Бо якщо я, наприклад, поїду і по вбивству буду брати когось на поруки в Закарпатській області, що про мене скажуть люди? Це взагалі неправильно. Але це є доказом того, що якраз це і є джерелом політичної корупції і жодного прогресу з приватизації цих підприємств не досягнуто. Чому? Тому що ніхто не хоче це віддавати.
І я сподіваюсь, що мене зараз чують також і наші потенційні інвестори, оскільки, це величезний… ми зараз звільняємо ці підприємства від корупційної схеми, це є величезний простір для інвестицій в Україну, фактично це десятки мільярдів доларів. Але, на жаль, чомусь всі процеси щодо приватизації цих підприємств зупинені фактично.
Ми зараз звернулися до уряду по низці цих підприємств з листами щодо вжиття конкретних заходів щодо подолання цих корупційних схем. Я приведу приклад. Успішне поєднання правоохоронної функції і адміністративних заходів, коли, наприклад, по "Укргазвидобуванню" після того, як ми спільно спрацювали з ТОП-менеджментом цього підприємства, за три роки існування "схем Онищенка" 25 мільйонів гривень отримала доходу ця державна компанія. За дев'ять місяців після ліквідації схеми – 1 мільярд 300 мільйонів. Це цифри, які свідчать, який потенціал закладений в цих підприємствах у цій сфері, які суми коштів крадуться кожного року і куди вони йдуть. Мабуть на фінансування тих, хто ходить, бере на поруки в судах.
На сьогодні кількість проваджень, в яких проводить розслідування Антикорупційне бюро, досягає майже 400. Величезна кількість майна арештована по цих провадженнях — це 600 мільйонів гривень, 800 мільйонів доларів, корпоративні права майже в 30 компаніях, величезна кількість рухомого і нерухомого майна. Але які в нас зараз є проблеми? Тобто це ми як орган досудового розслідування разом з Антикорупційною прокуратурою, довели, що можна ставити питання щодо притягнення топ-менеджменту діючих великих державних підприємств, керівників центральних органів державної влади, інших високопосадовців. І, якщо хтось скаже, що в це вірили рік назад, я в це, чесно кажучи, вірив, але розумів, який це буде супротив, наскільки це буде важко.
Яка зараз проблема? Про це частково сказав Єгор Соболєв і я як особа, якої це безпосередньо стосується як керівника НАБУ — це проблема Антикорупційного суду. Дійсно, є справи, по яким немає руху більше ніж по року. Всі ви знаєте проблему по "Одеському припортовому заводу", там програні суди, зараз фактично підприємство знаходиться в стадії банкрутства. Але справа щодо топ-менеджерів цієї компанії, вона в Печерському суді майже не слухається.
Проводиться одне засідання формально в два місяці, з такими темпами ця справа буде слухатись не один місяць і не один рік.
І ми з одного боку кричимо, що у нас забирають підприємство "Одеський припортовий завод" (одне з найбільших підприємств в Україні), а з іншого боку — провадження стосовно чиновників, які довели це підприємство до такого стану, воно просто "валяється" в суді. І ні НАБУ, ні Антикорупційна прокуратура на цей процес майже не можуть вплинути.
І я недавно читав статистику, яку оприлюднив Антикорупційний прокурор, яка кількість справ просто переноситься. Тобто у людей немає можливості винести виправдувальні вироки по цим справам і тому вибирається тактика затягування розгляду цих справ, для того, щоб в подальшому розповідати, бачте, ви ще нікого не посадили.
І інше: оті кошти, які зараз арештовані, які могли б піти в бюджетне фінансування соціальних і інших проектів, вони зараз знаходяться без руху, аби знову ж таки, щоб законним шляхом, підкреслюю, законним шляхом повернути їх до бюджету потрібно рішення судів по цим справам. На жаль, ми цього не бачимо і я впевнений, що без створення Антикорупційного суду цього не відбудеться.
От сьогодні дуже яскравий приклад, тільки що мені повідомили, що затримали працівника суду, який за гроші зливав інформацію по обшукам, які ми отримували, по санкціям на обшуки, які ми отримували в судах. І ми дуже довго намагались впіймати цього працівника за руку, сьогодні ми його впіймали. Тобто фактично бралась інформація з реєстру судових рішень, закритої частини, і просто особам зацікавленим (ця справа стосується одного з таких великих олігархів земельних), сьогодні була затримана ця працівниця при передачі роздрукованих з закритого реєстру судових рішень, роздруковані ухвали про обшуки на підконтрольних йому підприємствах.
Тобто навіть на низовому рівні ми бачимо такі величезні проблеми, які просто заважають нам розслідувати і, фактично, половина обшуків іноді… не половина, а велика частина "зливається" і іноді ми приходимо, а там вже, в принципі, нас чекають.
Також потрібно сказати, що одним із основних форм супротиву роботі антикорупційних органів є постійні спроби внести зміни в законодавство щодо функціонування цих органів. І останній приклад — законопроект, який набув широкого розголосу №6220 – це щодо внесення змін в Кримінально-процесуальний кодекс. До цього часу це були там, до цього законопроекту були законопроекти щодо зміни підслідності і інші, і щодо зміни порядку формування комісії зовнішнього контролю, були спроби там в непрозорий спосіб призначити аудитора. Фактично ці всі спроби вони є, ну, публічними, вони не прикрашають Україну і лише завдяки протидії з боку громадянського суспільства, наших західних партнерів ці спроби поки що є невдалими.
Але є ще один спосіб і сьогодні я про це дізнався, ну, не сьогодні, я знав про це, але сьогодні це стало публічним, такою вже інформацією, це ще порушення кримінальних проваджень щодо працівників Антикорупційного бюро і інших антикорупційних органів. Дуже багато є проваджень, там я... ми про них ніколи не говорили, тому що ми до цього дуже спокійно ставимося і вважаємо, що це якраз є нормальною оцінкою нашої роботи. Але що відбувається зараз? Розслідується справа стосовно Першого заступника Директора Антикорупційного бюро. Два факти, що я його незаконно призначив, оскільки він мав громадянство іншої держави, і друге, він нібито ухилився від сплати податків на суму 600 тисяч гривень.
Ну, по-перше, якщо навіть поверховий аналіз законодавства (на жаль, Генеральна прокуратура цим себе не перетруждає), – аналізом законодавства і вивченням матеріалів кримінальних проваджень, то поверховий аналіз говорить, що громадянство Грузії втрачається з моменту одержання громадянства іншої держави. Тобто з моменту одержання громадянства першим заступником, тоді ще не першим заступником, а Гізо Углавою, фактично він втрачає і фактично, і юридично він втрачає громадянство Грузії. І для цього не потрібно проводити ніяких розслідувань — це очевидно, якщо прочитати законодавство.
Що стосується ухилення від сплатити податків, ніхто не ухиляється від сплати, оскільки це термін сплати не наступив, і сума 600 тисяч, вона є недостатньою для того, щоб... для мінімального порогу, коли настає кримінальна відповідальність. Про що це говорить? Це говорить про те, що... і це не просто якась там некомпетенція працівників Генеральної прокуратури, це умисні злочинні дії, спрямовані на тиск на ту особу, яка фактично причетна до тих розслідувань, про які я розповідав. І воно якось так дуже синхронно відбувається після того, як певний там підозрюваний почав кричати, що хтось там з грузинської мафії причетний до розслідування справи щодо нього. Як кажуть, "Совпадение? Не думаю". І це не може не лякати, тому що це явні злочинні дії вже з боку Генеральної прокуратури. За даним фактом ми сьогодні зареєстрували кримінальне провадження за фактом втручання в роботу працівника правоохоронного органу.
Що відбувається далі? Далі отримується рішення Печерського суду щодо допиту членів сім'ї працівника НАБУ в Грузії, зараз будуть міжнародні правові доручення. Фактично ми до цього тиску готові. І я хотів би публічно заявити, що, яка б форма тиску не була незаконною, ми будемо далі йти і працювати, тому що у нас іншого виходу просто немає. Але хотів би закликали колег з Генеральної прокуратури: ну, читайте хоч трохи закон, тому що фактично в подальшому оці конфлікти, які переходять в публічну площину, вони не прикрашають не тільки НАБУ там чи Генеральну прокуратуру – взагалі не прикрашають Україну.
І наостанок хотів би також показати динаміку проходження законопроектів в парламенті, які стосуються Антикорупційного бюро. Якщо ми говоримо про дуже короткий законопроект, який дає можливість прослуховування телефонів, автономне прослуховування телефонів фігурантів, цей законопроект два роки лежить в парламенті взагалі без руху. Ну, коли потрібно прийняти законопроект, який обмежує наші можливості, швидкість цього законопроекту, він набирає, ну, просто космічну. Якби з такою швидкістю йшов законопроект про Антикорупційний суд, мабуть, уже в нас були б серйозні вироки по тих провадженнях, про які я сьогодні розповідав.
Дякую, колеги, за увагу. І я від себе можу додати, що, незважаючи на всі спроби тиску, незважаючи на те, що постійно намагаються змінити законодавство, постійно проводяться піар-компанії, постійно поливаються антикорупційні органи брудом, я від себе можу сказати, що ми будемо триматися стільки, скільки потрібно буде, і витримаємо всі ці спроби дискредитувати, знищити і фактично спаплюжити ту єдину реформу, яка зараз рухається в державі. Дякую.