«СПРАВА АМПУ»
«СПРАВА АМПУ» — це кримінальне провадження за фактами заволодіння у 2015–2016 роках коштами державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (далі — ДП «АМПУ», АМПУ) у результаті закупівель за завищеними цінами послуг із днопоглиблення підхідних каналів і акваторій Бердянського та Маріупольського морських портів.
Внаслідок вчинення злочинів державі в особі ДП «АМПУ» завдано збитків у розмірі 247 млн грн.
Довідково
Адміністрація морських портів України (АМПУ) — одне з найбільших державних підприємств, що має стратегічне значення для економіки і безпеки України. Створена в 2013 році, в ході реформи галузі, АМПУ була покликана ефективно управляти державним майном в морських портах, підтримувати необхідну глибину акваторій портів, забезпечувати безпеку мореплавства. Одним із ключових напрямків її роботи задекларовано залучення інвесторів для розвитку і підвищення конкурентоспроможності портів.
Розслідування можливих випадків корупції в діяльності АМПУ Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) під процесуальним керівництвом Спеціалізованої антикорупційної прокуратури розпочало в грудні 2015 року на підставі власних напрацювань детективів та аналітиків НАБУ.
До запуску НАБУ корупційне підґрунтя у діях посадовців АМПУ шукали Служба безпеки України та Національна поліція. В травні-жовтні 2016 року їхні справи НАБУ витребувало і в листопаді 2016 року всі кримінальні провадження об’єднали в одне.
В квітні 2018 року розслідування завершили. Як це було і до чого привело, читайте далі.
Зміст
І. Суть корупційної схеми
- Умови вчинення правопорушення
- Реалізація злочинного задуму
- Задіяні особи
ІІ. Перебіг розслідування
- Передумови початку розслідування
- Ключові події
- Доказова база
- Наслідки корупції у морській галузі
- Позовна робота
- Результати розслідування
IІІ. Необхідні кроки
І. СУТЬ КОРУПЦІЙНОЇ СХЕМИ
Умови вчинення правопорушення
Відлунням повної зміни складу уряду в грудні 2014 року стало оновлення керівного складу державних підприємств, в тому числі й «Адміністрації морських портів України», створеної у 2013 році.
На початку 2015 року на ДП «АМПУ» прийшов новий топ-менеджмент, який швидко усвідомив, що витрати ДП на підтримку та розвиток портової інфраструктури можуть стати непоганим джерелом для «заробітку».
Розбудовувати корупційну схему новопризначене керівництво почало, як вважає слідство, в лютому-березні 2015 року. Згодом, на ключові для її реалізації посади призначили лояльних осіб. Відтак, утворилася вертикаль в особі:
- голови ДП «АМПУ»
- першого заступника ДП «АМПУ», який контролював відділ закупівель та комітет з конкурсних торгів (далі — ККТ),
- начальника відділу закупівель ДП «АМПУ» — голови ККТ,
- заступника начальника відділу закупівель ДП «АМПУ» — секретаря ККТ
- членів ККТ (поплічників та просто байдужих до своїх обов’язків осіб).
Слідство встановило, що для ухвалення управлінських рішень, як-от: кадрові призначення, укладення господарських договорів, залучалися особи, які не мали жодного відношення до АМПУ. Одного з них морське співтовариство красномовно називало «куратором».
Що ж робив «куратор»? Напередодні оголошення тендеру ця особа зустрічалася з представниками підприємств-потенційних учасників закупівель АМПУ та пропонувала «співпрацю»: хочеш отримати замовлення — маєш сплатити за «лояльність» тендерного комітету. Перемога у закупівлі могла коштувати 10-30% від суми контракту, частку в бізнесі чи за неї доводилось дати хабара. Для тих, хто не погоджувався, створювали всілякі перешкоди для участі в тендерах. Приміром, у поданих документах виявлялися надумані порушення; з незрозумілих причин торги відмінялися.
На жаль, найчастіше бізнес не тільки приставав на пропозицію «куратора», а й сам виявляв неабияку зацікавленість у такій «співпраці». Адже таким чином усувалися реальні конкуренти на торгах, що відкривало можливості для отримання надприбутків. Власне, через таку взаємну вигоду й стала можливою успішна реалізація корупційної схеми.
Реалізація злочинного задуму
Влітку 2015 та на початку 2016 року ДП «АМПУ» оголосило закупівлі послуг із днопоглиблення підхідних каналів й акваторій Бердянського та Маріупольського морських портів. Участь у кожному з торгів взяли всього по два учасники: у першому — ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» та ТОВ «Іріда», у другому — ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» та ПП «Інфлот-Данубіус Ейдженсі».
Згодом слідство встановить, що перемога ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» була наперед обумовленою, а його представники долучилися до підготовки пропозицій конкурсних торгів для інших учасників, яким була відведена роль статистів. З’ясувалось, що, приміром, пакет документів від таких технічних конкурентів включав договори оренди обладнання (суден), які насправді не укладались. Домовленостей про використання цих суден із їхніми реальними власниками учасники торгів не мали. Більше того, виявиться, що примірники договорів оренди складали на комп’ютері в офісі ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв».
Фактично, як згодом встановлять детективи НАБУ, Державна аудиторська служба України та Антимонопольний комітет України (АМКУ), жодна з пропозицій учасників згаданих закупівель не відповідала вимогам конкурсу та Закону України «Про здійснення державних закупівель». Тож всіх їх ДП «АМПУ» мало відхилити. Але цього не сталося.
В серпні 2015 та березні 2016 року з переможцем торгів — ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» — ДП «АМПУ» укладає два договори на суму 290 млн грн і 712 млн грн відповідно.
Слідство переконане, що переможець торгів та інші його учасники мали наперед узгоджені цінові пропозиції. Вартість закупівлі АМПУ суттєво перевищувала актуальні на той момент розцінки на оренду суден – ключову статтю видатків у послугах із днопоглиблення доводилось якось маскувати. Відтак, аби дотягнути до «високої планки» бюджету АМПУ, побудували ланцюг із компаній-посередників, які одна одній надавали судна в оренду, кожного разу збільшуючи вартість фрахту.
Як завищували вартість оренди судна «SEVERODVINSKIY»
Компанія «KLEONA TRADE LLP» — власник судна — уклала договір тайм-чартеру (оренда судна з екіпажем, далі — оренда) судна «SEVERODVINSKIY» з компанією «KRAYTEKS GROUP HOLDING LIMITED». Вартість оренди становила 15 тис. дол. США на добу. В свою чергу ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» уклало з компанією «KRAYTEKS GROUP HOLDING LIMITED» договір оренди цього ж судна з вартістю оренди вже 24 тис. дол. США на добу.
Цікаво знати…
- Компанія-власник судна «KLEONA TRADE LLP», зареєстрована у Великій Британії, але у 2016 році виключена з британського реєстру підприємств. У 2015 та 2016 роках подавала звітність про доходи та власність, в яких не зазначала відомості про володіння судном і дохід від здачі його в оренду, а лише дохід від надання туристичних послуг.
- Бенефеціаром компанії «KRAYTEKS GROUP HOLDING LIMITED» є дружина бенефеціара ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв». Компанія не має працівників. Про її існування нікому з капітанів, менеджерів та екіпажу судна невідомо.
- Різниця у вартості оренди судна в сумі 9 тис. дол. США на добу спрямовувалась, з-поміж іншого, буцімто на ремонт судна та закупівлю запчастин. Водночас, як стверджує екіпаж судна, такі роботи не проводилися, запчастини не постачалися. За підробку та використання документів щодо спрямування коштів до кримінальної відповідальності притягнута представник компанії «KRAYTEKS GROUP HOLDING LIMITED».
Як завищували вартість оренди судна «MILFORD»
Компанія «JOLLANTA GROUP LTD» — власник судна «MILFORD» — уклала договір його оренди з компанією «KLEONA TRADE LLP». Вартість оренди становила 15,5 тис. дол. США на добу, вартість транспортування судна — 290 тис. дол. США. В подальшому компанія «KLEONA TRADE LLP» уклала договір оренди вказаного судна з компанією «ROSSOLAST CORPORATION LTD». Вартість оренди становила 20 тис. дол. США на добу. У свою чергу компанія «ROSSOLAST CORPORATION LTD» уклала договір оренди судна з ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» вже за орендною ставкою 35 тис. дол. США на добу.
Окрім того, для транспортування судна «MILFORD» до портів Бердянська та Маріуполя ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» уклало відповідний договір з «KRAYTEKS GROUP HOLDING LIMITED» на суму 912,24 тис. дол. США. В подальшому компанія «KRAYTEKS GROUP HOLDING LIMITED» уклала аналогічний договір з «KLEONA TRADE LLP» на суму 868,74 тис. дол. США. У свою чергу транспортування судна «MILFORD» було передбачено договором оренди судна «MILFORD» між компаніями «KLEONA TRADE LLP» та «JOLLANTA GROUP LTD» на суму 290 тис. дол. США.
Цікаво знати...
- Заступник директора ТОВ «Техмогідрострой Миколаїв» одночасно працював і на компанію JOLLANTA GROUP LTD.
- Бенефеціари та директори компаній «JOLLANTA GROUP LTD» і «ROSSOLAST CORPORATION LTD» — одні і ті ж люди.
- Банківськими рахунками компанії «ROSSOLAST CORPORATION LTD» управляла представник компанії «KRAYTEKS GROUP HOLDING LIMITED» за вказівкою бенефіціара ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв».
- Про існування компаній «KRAYTEKS GROUP HOLDING LIMITED», «ROSSOLAST CORPORATION LTD», «KLEONA TRADE LLP» нікому з капітанів, менеджерів та екіпажу судна «MILFORD» невідомо.
- Різницю у вартості оренди в сумі 19,5 тис. дол. США на добу та різницю у вартості мобілізації судна в сумі 622,24 тис. дол. США спрямували в тому числі на нібито ремонт судна та постачання запчастин. Такі роботи не проводились, запчастини не випускались. до До кримінальної відповідальності за підробку та використання документів про спрямування коштів притягнута представник компанії «KRAYTEKS GROUP HOLDING LIMITED».
Взаємини з оренди та мобілізації суден існували безпосередньо між власниками суден та ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв», компанії-посередники ніякої додаткової вартості не створювали. А, отже, економічних підстав укладати посередницькі договори та завищувати вартість оренди і мобілізації суден, як вважає слідство, не було.
Щодоби ДП «АМПУ» безпідставно переплачувало лише за оренду кожного з суден від 9 тис. до 19,5 тис. дол. США. Так само переплачено і за їхню мобілізацію. Приміром, по «MILFORD» вона становила 622,24 тис. дол. США.
Судово-економічними експертизами встановлено, що через завищення вартості оренди та мобілізації суден ДП «АМПУ» переплатило за послуги з днопоглиблення 231,3 млн грн, що і є збитком, завданим державному підприємству. Але це ще не все.
Через неналежне виконання умов одного із договорів між ДП «АМПУ» та ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» (виконавець не забезпечив надання послуг трьома суднами) та укладення додаткових угод, збільшено вартість послуг з експлуатаційного днопоглиблення каналів і акваторії Маріупольського морського порту та завдано збитків ДП «АМПУ» на суму 15,7 млн грн.
Відтак, загальна сума збитків, завданих ДП «АМПУ» в результаті вчинення злочину, становить 247 млн грн.
Цікаво знати…
- Загрозливим наслідком схеми є той факт, що доходи, отримані в Україні виконавцем робіт, у повному обсязі перераховувались за кордон. Податки з отриманого не сплачувалися ані в Україні, ані за кордоном.
- При тому що вартість судна «SEVERODVINSKIY» — 1,5 млн євро, а судна «MILFORD» — 3 млн євро, за документами для них упродовж року закуповувалося обладнання вартістю 3-4 млн євро. Ці трати співставні з витратами на підтримання суден військово-морських сил США.
Задіяні особи*
Слідство встановило коло з 10 осіб, причетних до реалізації корупційної схеми. До суду скеровано обвинувальний акт стосовно семи з них. Зокрема, йдеться про:
- екс-голову ДП «АМПУ» (2014–2017 рр) ;
- першого заступника голови ДП «АМПУ» (із 2015 р. і дотепер);
- екс-начальника відділу закупівель ДП «АМПУ»-голову комітету з конкурсних торгів (2015–2018 рр.);
- заступника начальника Одеського філіалу ДП «АМПУ» (на час вчинення злочину обіймав посаду заступника начальника відділу закупівель ДП «АМПУ» — секретаря комітету з конкурсних торгів);
- директора ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв»;
- бенефіціара ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв»;
- бенефеціара компанії-нерезидента (підприємства-учасника злочину)
Дії всіх цих осіб кваліфіковано за ч.5 ст.191 Кримінального кодексу України («Заволодіння майна шляхом зловживання службовим становищем в особливо великих розмірах»).
Крім того, бенефіціар ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв», бенефеціар компанії-нерезидента та представник компанії-нерезидента також обвинувачуються у вчиненні злочинів, передбачених ч.3, ч.4 ст.358 КК України («Підроблення та використання офіційних документів за попередньою змовою групою осіб»). Остання особа пішла на співпрацю зі слідством та надала викривальні покази.
У такий самий спосіб вчинив і екс-заступник голови ДП «АМПУ» з фінансів, визнавши свою провину (у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.367 КК України — «Невиконання або неналежне виконання службовою особою своїх службових обов’язків, що спричинило тяжкі наслідки»). Він надав викривальні покази та відшкодував збитки, завдані його діяльністю в розмірі 734,1 тис. грн.
Місце знаходження «куратора» корупційної схеми невідоме. Наразі він має статус підозрюваного, про що його поінформовано у порядку, передбаченому ст.278, ст.135 Кримінального процесуального кодексу України — для випадків, коли місце перебування особи не встановлено і вона перебуває у розшуку.
Цікаво знати…
- Співбесіди з кандидатами на посади в апараті управління ДП «АМПУ» проводив «куратор» корупційної схеми, який не мав жодного відношення до держпідриємства.. Він забезпечив працевлаштування на ключові посади в АМПУ осіб, із якими працював раніше. Кадрові призначення в ДП «АМПУ» та інші державні підприємства в морській галузі і до сьогодні не прозорі.
- «Куратор» корупційної схеми вів докладну тіньову бухгалтерію, в якій відображав щоденно та щомісячно суми грошових коштів, сплачених підприємством за договорами з ДП «АМПУ», відсотки і суми «відкатів» та їх розподіл між учасниками корупційної схеми.
- Підприємства, які «співпрацювали» зі зловмисниками входять до різноманітних бізнес-асоціацій, метою діяльності яких є протидія корупції та відстоювання чесної конкуренції. При цьому вони ні відкрито, ні анонімно не звертаються до правоохоронних органів за захистом своїх інтересів та не повідомляють про корупційні схеми на державних підприємствах.
- Бенефеціар ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» раніше працював одним із керівників днопоглиблювального державного підприємства «Устьдунайводшлях», яке наразі перебуває у стадії банкрутства.
- Бенефеціар компанії «KLEONA TRADE LLP» раніше працював одним із керівників державного підприємства «Бердянський морський торговельний порт» та водночас обіймав там посаду голови тендерного комітету. На той час свої перші сумнівні перемоги в тендерах у Бердянському морському порту отримало ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв».
- ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» не вперше викрите на махінаціях під час участі у процедурах державних закупівель. У 2013 році Антимонопольний комітет України притягнув товариство до відповідальності за вчинення у 2012 році антиконкурентних узгоджених дій під час участі в тендері державного підприємства «Бердянський морський торговельний порт».
ПЕРЕБІГ РОЗСЛІДУВАННЯ
Передумови початку розслідування
У жовтні 2015 року — січні 2016 року перші детективи Національного бюро перевірили процедури закупівель, здійснені державними підприємствами морської галузі України та, зокрема, Одеської області. В результаті виявили ознаки кримінальних корупційних правопорушень під час конкурсних торгів із закупівлі ДП «АМПУ» послуг із днопоглиблення підхідних каналів і акваторій Бердянського та Маріупольського морських портів.
Детективи звернули увагу на регулярні перемоги в торгах компанії, яка не мала власного обладнання та достатньої кількості працівників. До того ж, підприємство-переможець раніше притягалося до відповідальності Антимонопольним комітетом України та подало в податкові і митні органи договори оренди суден із прихованою вартістю послуг.
Згодом детективи НАБУ завдяки показам свідків та інформації, отриманої з відкритих джерел, здобули додаткові аргументи на користь версії про наявність корупційної схеми у державних закупівлях ДП «АМПУ». Додатковим аргументом став аналіз, підготовлений співробітниками Управління аналітики та обробки інформації Національного бюро, які виявили порушення у митних деклараціях, поданих ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв».
Тож у грудні 2015 року детективи НАБУ зареєстрували кримінальне провадження за ч.5 ст.191 КК України («Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем»).
Ключові події
22 грудня 2015 року — детективи Національного бюро розпочали розслідування у кримінальному провадженні за фактом заволодіння коштами ДП «АМПУ» в особливо великому розмірі.
Травень-жовтень 2016 року — НАБУ витребувало кримінальні провадження з ГСУ СБ України та СВ Приморського ВП ГУ НП в Одеській області.
Листопад 2016 року — об’єднання кримінальних проваджень та початок розслідування НАБУ низки епізодів корупції на ДП «АМПУ» в об’єднаному кримінальному провадженні.
Грудень 2016 року — слідчі дії (обшуки) у низки суб’єктів господарювання та державних установ.
Лютий 2017 року — Державна аудиторська служба України в результаті перевірки встановили порушення при проведенні конкурсних торгів на ДП «АМПУ», факти завищення вартості послуг та завдання ДП «АМПУ» збитків.
Червень 2017 року — отримано висновки судово-економічної експертизи, здійсненої судовими експертами ДП «Державний інститут судових економіко-правових та технічних експертних досліджень». Висновками підтверджено попередні висновки спеціалістів Держаудитслужби України та встановлено факт завдання ДП «АМПУ» збитків в розмірі 247 млн грн.
Квітень 2017 року — НАБУ подало до Господарського суду м. Києва позов про визнання недійсним договору з проведення днопоглиблювальних робіт у портах України на суму 712 млн грн. Суд відкрив провадження у справі.
Липень 2017 року — детективи Управління аналітики та обробки інформації НАБУ і фахівці Державної аудиторської служби України в результаті перевірки встановили порушення при проведенні конкурсних торгів, а також факти завищення вартості послуг та завдання ДП «АМПУ» збитків під час виконання договору про надання послуг із днопоглиблення підхідних каналів і акваторій Бердянського та Маріупольського морських портів, укладеного з ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв».
Липень 2017 року — НАБУ отримало висновки судової комп’ютерно-технічної та технічної експертизи документів, проведеної судовими експертами Державного науково-дослідного експертно-криміналістичного центру при МВС України. Висновками встановлено, що документи ТОВ «Іріда» та ПП «Інфлот-Данубіус Ейдженсі» готувались на комп’ютері, вилученому з офісу ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв».
10 листопада 2017 року — отримання висновків судово-економічної експертизи, проведеної судовими експертами Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, якими підтверджено висновки спеціалістів Держаудитслужби України та Управління аналітики та обробки інформації Національного бюро, підтверджено факт завдання ДП «АМПУ» збитків в розмірі 247 млн грн.
Листопад 2017 року — АМКУ підтвердив факт антиконкурентних узгоджених дій службових осіб ДП «АМПУ» та представників підприємств-учасників торгів на закупівлю послуг із експлуатаційного днопоглиблення, що призвели до спотворення результатів процедури закупівлі і, як наслідок, до заволодіння коштами ДП «АМПУ». На ТОВ «Іріда» накладено штраф у розмірі 1 млн 466 тис. грн, на ПП «Інфлот-Данубіус Ейдженсі» — 3 млн 640 тис. грн, на ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» — 76 млн 430 тис. грн.
Грудень 2017 року — отримано акт перевірки Державної фіскальної служби України дотримання ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» вимог податкового законодавства в сфері трансфертного ціноутворення при здійсненні фінансових операцій з оренди суден. Актом підтверджено факт завищення вартості оренди суден.
29-30 січня 2018 року — детективи НАБУ здійснили близько 20 обшуків за місцем проживання підозрюваних, у приміщеннях ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» та ДП «АМПУ» в містах Одеси, Миколаєва та Києва. У результаті затримано та повідомлено про підозру у заволодінні понад 247 млн грн ДП «Адміністрація морських портів України» восьми особам, серед яких — колишні та чинні посадовці ДП «АМПУ».
8 лютого 2018 року — НАБУ і САП повідомили про підозру дев’ятому учаснику злочину — бенефеціару компанії «KLEONA TRADE LLP» (власник судна «SEVERODVINSKIY»). Під час обшуків його місце перебування не було встановлено, особа переховувалась від детективів Національного бюро. Однак, згодом детективи переконали особу та її захисника прибути до органу досудового розслідування отримати повідомлення про підозру та клопотання про обрання запобіжного заходу.
19-20 квітня 2018 року — семи підозрюваним у заволодінні коштами ДП «АМПУ» повідомлено про завершення досудовою розслідування та відкрито матеріали справи.
23 квітня 2018 року — до Приморського районного суду м. Одеси для затвердження направлено угоду про визнання винуватості стосовно представника компанії «KRAYTEKS GROUP HOLDING LIMITED». Особа обвинувачується у вчиненні злочинів, передбачених за ч. 3, ч. 4 ст. 358 КК України. 22 червня 2018 року судом постановлено обвинувальний вирок.
25 квітня 2018 року — до Приморського районного суду м. Одеси направлено клопотання про звільнення від відповідальності екс-заступника голови ДП «АМПУ» з фінансів у зв’язку з дійовим каяттям. Обвинувачений у вчиненні злочину, передбаченого за ч.2 ст.367 КК України («Невиконання або неналежне виконання службовою особою своїх службових обов’язків, що спричинило тяжкі наслідки»), визнав свою провину, надав викривальні покази та відшкодував 734,1 тис. грн збитків, завданих його діяльністю ДП «АМПУ» (28 березня 2018 року кошти надійшли на банківський рахунок підприємства). 18 травня 2018 року, врахувавши всі ці факти, суд задовольнив клопотання.
18 липня 2018 року — Господарський суд міста Києва визнав недійсним договір на проведення днопоглиблювальних робіт у портах України вартістю 712 млн грн, укладений між ДП «АМПУ» та ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» у 2015 році.
Детальніше: https://nabu.gov.ua/novyny/sprava-dp-ampu-sud-vyznav-nediysnym-dogovir-na-712-mln-grn-pro-nadannya-poslug-iz
20-24 вересня 2018 року — семи підозрюваним у заволодінні коштів ДП «АМПУ» вручено обвинувальний акт.
24 січня 2019 року — Господарський суд міста Києва визнав недійсним договір вартістю 290 млн грн, укладений між державним підприємством ДП «АМПУ» та ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв».
Детальніше: https://nabu.gov.ua/novyny/sprava-dp-ampu-dogovir-na-290-mln-grn-vyznano-nediysnym
13 березня 2019 року — Північний апеляційний господарський суд залишив без змін рішення Господарського суду м.Києва, яким визнано недійсним договір між державним підприємством «Адміністрація морських портів України» (далі — ДП «АМПУ») та ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» вартістю 712 млн грн. Це дозволило ДП «АМПУ» розпочати процедуру повернення незаконно сплачених 118,4 млн грн.
Детальніше: https://nabu.gov.ua/novyny/dp-ampu-otrymalo-pidgruntya-dlya-povernennya-118-mln-grn
Крім того, завдяки позовній роботі НАБУ запобігло перерахуванню на користь ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» близько 395 млн грн та завдання ДП «АМПУ» збитків на суму близько 146 млн грн.
Доказова база
Після витребування матеріалів кримінальних проваджень з ГСУ СБ України та СВ Приморського ВП ГУ НП в Одеській області детективи Національного бюро взялися за їх аналіз. У результаті підтвердилася інформація про те, що у двох конкурсних торгах на закупівлю ДП «АМПУ» послуг із експлуатаційного днопоглиблення брали участь всього по два учасники (Див. деталі вище).
Значна доказова база у справі отримана під час обшуків, в ході яких отримано важливі дані, що містилися на вилучених носіях інформації. Одним із найважливіших матеріальних доказів є ноутбук та мобільні телефони «куратора» корупційної схеми, вилучені у результаті обшуків співробітниками Служби безпеки України. Відібрати та в належний спосіб зафіксувати інформацію з цих носіїв вдалося детективам криміналістичної лабораторії Національного бюро. У цьому їм допомогло новітнє обладнання, отримане НАБУ у рамках міжнародної технічної допомоги.
Повідомлення у месенджері, встановленому на телефоні бенефіціара ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв», підтвердили факт участі представників «Техморгідрострой Миколаїв» у підготовці пропозиції закупівлі та в отриманні банківських гарантій для ТОВ «Іріда» та ПП «Інфлот-Данубіус Ейдженсі».
Підписантом договорів оренди суден у ТОВ «Іріда» від імені власника була особа, пов’язана з ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв». Документи, які ТОВ «Іріда» та ПП «Інфлот-Данубіус Ейдженсі» подавали для участі у торгах, знайдені на комп’ютері, вилученому в офісі ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв».
Під час обшуків також вилучено розписку бенефеціара «Техморгідрострой Миколаїв» на ім’я директора ТОВ «Іріда». У розписці йшлося про те, що бенефіціар «Техморгідрострой Миколаїв» гарантує вирішити всі проблеми, які можуть виникнути у ТОВ «Іріда» через вчинення антиконкурентних узгоджених дій під час участі в тендері.
Оригінали документів, отримані під час обшуків на ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» та ДП «АМПУ», стали підставою для проведення судових експертиз, які підтвердили завдання збитків ДП «АМПУ».
Крім того, на підставі зібраних НАБУ доказів Антимонопольний комітет України провів власне розслідування та притягнув до відповідальності учасників торгів за вчинення антиконкурентних узгоджених дій. Також в ході проведення цього розслідування АМКУ підтвердив, що учасники торгів вступили у змову для забезпечення перемоги ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» та завищення вартості послуг.
За ініціативою детективів Національного бюро законність процедур державних закупівель, проведених ДП «АМПУ» перевірила Державна аудиторська служба України. У результаті встановлено, що переможця торгів обрано з порушеннями Закону України «Про державні закупівлі»: пропозиції не відповідали вимогам документації державних закупівель; договір, укладений за результатами тендеру, містив численні порушення; під час виконання умов договору було укладено чотири додаткові угоди. Цими додатковими угодами та через неправильне використання курсу долара США до гривні ДП «АМПУ» завдано збитків на загальну суму 16,4 млн грн (15,7 млн грн — за одним тендером, ще 734 тис. грн — за іншим). Також ДАСУ підтвердила факт необґрунтованого завищення вартості оренди суден.
Цікаво знати, що…
- Перед підписанням договору між ДП «АМПУ» та ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» у березні 2016 року на 712 млн грн службові особи ДП «АМПУ» отримали лист Державної фінансової інспекції України з повідомленням про виявлені під час проведення торгів порушеннями та рекомендаціями cкасувати торги. Тим не менш, ДП «АМПУ» все одно уклало договір із ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв».
- Усвідомлюючи, що нехтування рекомендаціями ДФІ матиме наслідки, тодішній голова ДП «АМПУ» видав довіреність своєму першому заступнику на підписання вказаного договору та погодив цей договір, а останній його підписав. Щоправда, так посадовець вчинив удруге. У серпні 2015 року, укладаючи договір між ДП «АМПУ» та ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» на 290 млн грн, він ухилився від підписання договору, який був змушений підписати в.о. екс-заступника голови ДП «АМПУ» з фінансів.
Для отримання інформації про бенефіціарів та банківські рахунки задіяних іноземних компаній детективи Національного бюро направили запити про міжнародну правову допомогу до восьми держав: Кіпру, Латвійської Республіки, Чорногорії, Гонконгу, Великої Британії, Белізу, Британських Віргінських островів, Російської Федерації. Матеріали, отримані від компетентних органів Латвійської Республіки та Чорногорії, стали основними доказами фінансової частини розслідування. Вони допомогли встановити факт завищення вартості оренди суден, розмір збитків, причетних до корупційної схеми осіб.
Наслідки корупції у морській галузі
В результаті завищення вартості надання послуг із днопоглиблення ДП «АМПУ» завдавано збитків у розмірі щонайменше 247 млн грн. Передбачене договорами днопоглиблення в Бердянському та Маріупольському морських портах у повному обсязі не здійснено.
Епізоди, розслідувані НАБУ, це лише одні з прикладів того стану, в якому перебуває наразі галузь.
Внаслідок існування корупційних схем на державних підприємствах причальна інфраструктура портів зношена на більше ніж 70 %, інвестиційні проекти зі створення нових об’єктів морської інфраструктури не реалізуються. Державний буксирний флот, який раніше був основним джерелом прибутку для деяких портів, морально застарів, не оновлюється та не ремонтується. Державний торговельний та технічний, у тому числі днопоглиблювальний, флот майже відсутній. Вантажопотік в морських портах України невпинно знижується. Відтак, Україна втрачає свою стратегічну перевагу — вигідне географічне розташування на перетині торгових та транспортних шляхів.
Позовна робота
У квітні 2017 року на підставі встановлених порушень вимог Закону України «Про державні закупівлі» та інших норм чинного законодавства Національне антикорупційне бюро України подало до Господарського суду м. Києва позов про визнання недійсним договору від 11.03.2016 між ДП «АМПУ» та ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» на проведення днопоглиблювальних робіт у портах України на загальну суму 712,18 млн грн. 18 липня 2018 року позов Національного бюро задоволено — договір визнано недійсним. 13 березня 2019 року Північний апеляційний господарський суд залишив без змін рішення Господарського суду м.Києва, що дозволяє ДП «АМПУ» розпочати процедуру повернення незаконно сплачених 118,4 млн грн.
Також визнано недійсним договір між державним підприємством «Адміністрація морських портів України» (далі — ДП «АМПУ») та ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» на здійснення днопоглиблювальних робіт у портах України вартістю 290 млн грн. Відповідне рішення Господарський суд міста Києва ухвалив 24 січня 2019 року. Таким чином суд у повному обсязі задовольнив позов, з яким для захисту державних інтересів звернулося Національне антикорупційне бюро України у серпні 2018 року.
Крім того, завдяки позовній роботі НАБУ запобігло перерахуванню на користь ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» близько 395 млн грн та завдання ДП «АМПУ» збитків на суму близько 146 млн грн.
Результати розслідування
Викрито та зупинено корупційну схему на ДП «АМПУ». Один із сумнівних договорів, на суму 712 млн грн, визнано недійсним.
Встановлено причетність до вчинення злочину 10 осіб, стосовно восьми з них обвинувальний акт скеровано до суду, одну особу оголошено у розшук, із однією особою укладено угоду про визнання винуватості. Остання добровільно відшкодувала завдані ДП збитки у розмірі 734 тис. грн.
IІІ. Необхідні кроки
90 % керівників державних підприємств призначені як виконуючі обов’язків без проведення конкурсів на посади. Призначення відбуваються не на основі чесної боротьби стратегій та економічних показників, а в результаті компромісів між сферами впливу. Тому, приміром, на посадах керівників морської галузі можна побачити колишнього помічника народного депутата України (заступник голови ДП «АМПУ»), колишнього працівника правоохоронного органу (заступник голови ДП «АМПУ»), колишнього заступника міністра (заступник голови ДП «АМПУ»).
Зупинити традицію політичних призначень можна шляхом:
- добору керівників державних підприємств виключно за результатами відкритих конкурсів;
- аналогічного призначення працівників апарату управління (адміністративного персоналу) державних підприємств;
- укладання контрактів із переможцями конкурсів на посади керівників ДП на таких обов’язкових умовах: досягнення підприємством наперед визначених економічних результатів; зобов’язання неухильно дотримуватися законодавства у сфері державних закупівель; зобов’язання вчасно та в повному обсязі здійснювати претензійно-позовну роботу на користь підприємства.
Ще одним важливим кроком має стати внесення змін до кримінально-процесуального законодавства. Зокрема, йдеться про право слідчих органу досудового розслідування, прокурорів ініціювати проведення податкових перевірок та перевірок публічних закупівель. Такий крок пришвидшить збір доказової бази, відтак, прискорить розкриття корупційних злочинів.
*всі посади вказано на момент вчинення злочину
Інфографіка у гарній якості:
https://www.flickr.com/photos/nab_ukr/45091038091/in/dateposted/
https://www.flickr.com/…/nab_ukr/45042291132/in/photostream/
https://www.flickr.com/…/nab_ukr/45042290952/in/photostream/
Застереження. Відповідно до частини першої статті 62 Конституції України особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.