«Зловити «велику рибу», топкорупціонера, — непросто. Але можливо», - Тарас Лопушанський, Директор ЛТУ
Шість років тому було видано указ про створення Національного антикорупційного бюро України. Це був перший правоохоронний орган, створений «з нуля» у незалежній Україні. За цей час установа пройшла нелегкий шлях становлення, боротьби з корупційним «спрутом» і безпрецедентного тиску з боку самих топкорупціонерів. Про здобутки цих років і нові виклики ми поговорили з директором Львівського територіального управління НАБУ Тарасом Лопушанським.
— У Національному антикорупційному бюро України працюють небагато осіб. Як з такою чисельністю можна боротися з таким масштабним явищем, як українська корупція?
— Так, справді, кількість працівників НАБУ — не більше 700 осіб, з яких понад 230 — детективи. А прокурорів Спеціалізованої антикорупційної прокуратури — до 50 осіб. Таку кількість регламентує закон. НАБУ — найменший за чисельністю правоохоронний орган. І при цьому на кінець 2020 року у роботі детективів Бюро було понад 800 проваджень, 541 особа отримала статус обвинуваченої і справи щодо них скеровані до суду, 405 отримали підозру. Серед цих осіб: народні депутати, прокурори ГПУ, керівники великих держпідприємств, державні службовці, судді тощо.
Якщо говорити про західний регіон, то тут працює лише 22 працівники НАБУ (15 детективів і 7 працівників теруправління. Це дуже невелика кількість, враховуючи, що їхня діяльність розповсюджується на вісім областей — Львівську, Волинську, Закарпатську, Чернівецьку, Тернопільську, Івано-Франківську, Рівненську і Хмельницьку. — Авт.).
Основний акцент роботи НАБУ зосереджений та топчиновниках найвищого рівня (категорія, А та інші), які у переважній більшості перебувають у центрі нашої країни. На Львівщині ж це голова і депутати обласної ради, мер обласного центру, судді, прокурор області, його заступники і начальники відділів, керівники правоохоронних органів, якщо в них є вищі офіцерські звання (генерал-майор і вище). Суб’єктний склад осіб, підслідних НАБУ, чітко окреслений законом.
Але із загального правила є винятки — НАБУ може розслідувати злочин щодо іншої посадової особи державної влади чи місцевого самоврядування, якщо шкода від її дій становить понад 500 прожиткових мінімумів доходів громадян (це трохи більше мільйона гривень).
Якщо беремо вісім областей і говоримо про прокурорів, суддів, генеральські чини, мерів облцентрів, депутатів облрад — то є з ким працювати. Я, як директор регіонального осередку, хотів би, щоб у територіальних управліннях, і загалом у НАБУ, працювала більша кількість осіб… Національне бюро, мабуть, найменший правоохоронний орган із наймасштабнішими завданнями. Наприклад, у наших партнерів — Центральному антикорупційному бюро Польщі (ЦБА) працює більше тисячі осіб.
—Треба, мабуть, внести зміни в закон про НАБУ і збільшити кількість працівників…
— Поки що ті зміни в законодавстві, про які ми чуємо, налаштовані не на розвиток НАБУ. Навпаки, деякі суб’єкти хочуть його послабити. Але це свідчення того, що Бюро працює у правильному напрямі. Тобто саме для того, для чого його створювали, — це протидія масштабним і системним корупційним правопорушенням. До створення НАБУ і САП багатотисячній правоохоронній системі за десятки років незалежності України цього не вдавалося зробити.
Щодо економічного ефекту нашої роботи, то у 2020 році він становив понад 1,9 млрд грн. Кожна нова підозра і новий обвинувальний акт руйнує корупційну систему. Поряд з тим, збільшується тиск не тільки на Національне бюро, а й на цілу антикорупційну інфраструктуру.
До корупціонера треба ставитися як до реального грабіжника, який забирає у сотень тисяч людей. Забирає їхні ж кошти. Бо кошти державні — це кошти громадян, платників податків. Зловити «велику рибу», топкорупціонера, який має багато моментів для захисту, — знання, ресурси, політичні впливи — непросто, але можливо. НАБУ вже показало, що можна зруйнувати касту недоторканних, і тепер нема таких посад, які би давали «імунітет» від притягнення до відповідальності детективами НАБУ і прокурорами САП.
— Яка сума шкоди від корупції саме на Львівщині?
— Конкретну цифру неможливо точно визначити. Адже корупційні схеми не мають кордонів — не тільки міжобласних, а й міжнародних. Паростки української корупції знаходимо у 80 країнах світу. Ми звернулися із близько тисячею запитів про міжнародну правову допомогу. Тобто є величезна кількість фактів, що українські корупціонери ховають свої статки, виводять ці кошти за кордон.
— Які найбільш резонансні справи НАБУ веде на Львівщині?
— Навіть у маленьких містах Львівщини можна організовувати корупційні схеми на мільярди. Наприклад, широко відомий кейс порушень на двох ТЕЦ — міст Новояворівська і Нового Роздолу. Тут є дві справи. Одна — підприємства-власники Новояворівської та Новороздільської ТЕЦ впродовж 2013−2015 років уклали низку угод про закупівлю в НАК «Нафтогаз України» понад 300 млн кубометрів природного газу нібито для обі-гріву цих містечок — за пільговим тарифом. А насправді використовували цей газ у власній господарській діяльності для виробництва електрики, яку потім реалізували за ринковими цінами. Шкода державі — понад 1,4 млрд грн. Справа на розгляді у Вищому антикорупційному суді (ВАКС).
Другий епізод — аналогічний злочин у період 2016−2017 років. Шкода державі — понад 729,8 млн грн. Загальна сума шкоди за двома епізодами — понад 2,1 млрд грн. Цим особам вручено підозри, проводиться досудове розслідування. (Новояворівську і Новороздільську ТЕЦ пов’язують із нардепом VIII скликання Богданом Дубневичем і його рідним братом, нардепом IX скликання Ярославом Дубневичем. — Авт.).
У період воєнної агресії Росії особливо важливою є протидія корупції у військовій сфері. Статус обвинувачених у справі Львівського бронетанкового заводу мають п’ять осіб — ексдиректор підприємства, його заступник, начальник Центрального бронетанкового управління ЗСУ (генерал-майор), начальник відділу в управлінні ЦБТУ ЗСУ і засновник приватного підприємства. Замість того, щоб провести ремонт бронетехніки, поставити нові двигуни, використали «беушні» двигуни, а заплатили кошти як за нове обладнання. Шкода держбюджету — 14,5 млн грн. Санкція найтяжчої статті, що інкримінується обвинуваченим, передбачає позбавлення волі від 7 до 12 років з конфіскацією майна. Справа складна та об’ємна — більше 14 тисяч аркушів.
НАБУ і САП за весь період роботи скерували до суду обвинувальні акти стосовно більше 50 суддів. Лише цього року по суддях Закарпатської області ухвалено два вироки з реальним терміном покарання. Це судді Міжгірського і Рахівського районних судів.
Унікальною є спільна операція НАБУ і ЦБА (польського антикорупційного бюро). Вона опосередковано стосується Львова. Викрито злочинну групу на чолі з колишнім в.о. голови Державного агентства автомобільних доріг України (громадянин Польщі Славомір Новак. — Авт.). Учасники злочинної схеми використовували кошти, надані міжнародними фінансовими організаціями у вигляді кредитів на ремонт українських доріг. Загальна сума кредитних коштів, які підо-зрювані могли використати як привід для отримання неправомірної вигоди від дорожніх компаній, перевищує 270 млн євро.
Також резонансною є справа екс-очільника Західного міжрегіонального управління з питань виконання покарань та пробації. У цій справі досудове розслідування завершено, справа надійшла до Вищого антикорупційного суду. Судове засідання призначене на 27 квітня. (Від редакції: фігурант справи — Михайло Дзюдзь, депутат Львівської облради декількох скликань. Посадовця затримали на гарячому у березні 2020 року під час спільної операції САП, НАБУ і СБУ. Дзюдзь отримав хабар — одну тисячу доларів від підлеглого).
— НАБУ розслідує справи, а чи багато їх фігурантів потім сідає за ґрати?
— Це питання особливо часто нам задавали у перші роки нашої роботи. Але Національне бюро до в’язниці не садить. Ми розслідуємо, Спеціальна антикорупційна прокуратура здійснює процесуальне керівництво за нами і представляє обвинувачення в суді. Але рішення виносить суд. Протягом 2016−2019 років ті справи, які ми скеровували до суду, розглядалися у різних судах України. Фактично там по кілька років переносили засідання, відкладали тощо. І справді, вироків було вкрай мало.
Тепер ситуація змінилася: вже більше року працює Вищий антикорупційний суд (ВАКС). Це справді велика перемога України в контексті протидії корупції. Цей суд достатньо ефективно, в розумні строки розглядає справи, ухвалює рішення максимально публічно, тим рішенням довіряють. На даний час ВАКС ухвалив уже чимало вироків, і їх стає все більше.
— Чи за шість років змінилося ваше сприйняття посади? Ви задоволені чи, може, розчарувалися?
— Я задоволений тим, що Національне бюро розвивається в тих принципах, які декларувалися напочатку. Команда побудована максимально якісно. Маємо можливість інституційно незалежно робити свою роботу. Справді, спочатку я не очікував, що буде настільки великий опір корупційної системи нашій роботі і що можна такими різними способами протидіяти роботі Національного бюро. Були відкриті втручання в нашу роботу, у нас забирали провадження і передавали іншим правоохоронним органам, були випадки, коли інші правоохоронці викривали наших же агентів, які розслідували корупційні схеми. Але, попри це, я задоволений позитивним рухом вперед. Треба бути оптимістом. Якщо ти обрав правильну дорогу, рано чи пізно ти до мети дійдеш.
Звичайно, мені, як і багатьом нашим громадянам, хотілося, щоб той шлях очищення нашої держави від корупції був швидшим. Але важливіше навіть те, що поступ відбувається. З кожним роком кількість обвинувачених збільшується, сума шкоди, яка відшкодовується державі, росте. І найважливіше, що САП, НАБУ, ВАКС налагодили таку роботу, що почали вже йти вироки в тих справах, які ми розпочали раніше. І не настільки важливо, щоб всі ті вироки були обвинувальні. Важливо, щоб ті вироки були законні і щоб суспільство їм довіряло. І кожен вирок — додатковий великий аргумент, щоб не вчинялися злочини в майбутньому. Бачу велику перспективу в зосередженні уваги на превенції.
— Що таке превенція?
— Важливо карати за злочин, але ще важливіше — не давати здійснювати той злочин у майбутньому. Наведу конкретний приклад з нашого, західного регіону. Уряд Польщі виділив Україні 100 млн євро на ремонт інфраструктури прикордоння. Важливо, щоб ці кошти були витрачені на ті об’єкти, які задекларовані, і під час виконання робіт не було корупції. Ми у 2017 році уклали угоду з Центральним антикорупційним бюро Польщі, що НАБУ в особі Львівського територіального управління і ЦБА будуть проводити спільні заходи щодо превенції корупційних правопорушень щодо цієї угоди. Ми звернулися до громадськості, журналістів, працівників тих суб’єктів, які там будуть виконувати роботи, контролюючих органів: якщо вам стане відомо про якісь порушення — комунікуйте одразу з нами, будемо пробувати реагувати в межах нашої компетенції.
Поряд з цим, я часто звертаюся із запитами щодо надання інформації до виконавців проєкту (в першу чергу це державні суб’єкти, наприклад, Служба автомобільних доріг, Митна служба, Прикордонна служба) про хід реалізації угоди. Просимо подавати деякі документи і аналізуємо їх у межах нашої компетенції. І це дуже хороша превенція. Але нам не завжди готові надавати ці документи. Вважають, якщо немає злочину — не треба давати. Законом України «Про Національне антикорупційне бюро України» передбачено право витребовувати інформацію з метою реалізації наших обов’язків. Що можемо робити, коли наші вимоги ігнорують? Звертаємося в суд і просимо притягнути особу до відповідальності. Мета НАБУ — не лише притягнути когось до відповідальності, а й проаналізувати у межах компетенції документи і, можливо, запобігти злочину. На жаль, не всі це розуміють.
Юлія Ліщенко, щоденна газета «Високий Замок»