Артем Ситник: Пріоритетом для НАБУ є діюча влада
З Артемом Ситником журналісти газети «Правовий тиждень» та ІА «Центр новин» зустрічалися рік тому. За цей час була створена Антикорупційна прокуратура, і перші провадження НАБУ були передані до суду. Ми вирішили поцікавитись у Директора Антикорупційного бюро, що змінилося за рік діяльності Бюро, які конкретні розслідування розпочаті, і хто з корупціонерів відповідатиме в суді.
1.Пройшов рік з моменту як Ви стали Директором НАБУ, що вважаєте найбільшим досягненням Антикорупційного бюро і, навпаки, назвіть проблематику, яка потребує певних рішень-часу?
Якщо говорити про рік діяльності, я б розмежовував етап становлення інституції і етап самої роботи. 16 квітня 2015 року я мав на руках два укази Президента – один про створення Бюро, інший – про моє призначення на посаду Директора. Про початок розслідувань тоді ще не йшлося. Не було нічого, ні людей, ні приміщення, ні техніки.
Ми готові були розпочати розслідування ще 1 жовтня, але тоді не було Антикорупційного прокурора (30 листопада 2015 року призначили Назара Холодницького керівником Спеціалізованої антикорупційної прокуратури – ред.).
Перше кримінальне провадження було зареєстроване нами 4 грудня 2015 року, одразу після призначення Антикорупційного прокурора.
Я переконаний, що одним з головних досягнень нашої команди є створення повноцінного правоохоронного органу з нуля менше, ніж за рік, усього за вісім місяців. Такого не було в жодній країні світу. Ми набрали через відкритий конкурс не просто детективів, які проводять розслідування, а детективів, які мають можливість дати доручення працівникам НАБУ провести візуальне спостереження за підозрюваним – фігурантом провадження. Детектив може дати доручення спеціальному відділу, який знімає інформацію з каналів зв’язку.
Також було сформовано повністю Управління внутрішнього контролю і перші детективи вже пройшли перевірки на доброчесність. Правда, вони про це ще не знають.
Фактично вже запущено роботу підрозділу детективів під прикриттям. В команді НАБУ вже є 500 працівників, майже всі підрозділи сформовані, і я сподіваюсь, що протягом літа ми проведемо третю, останню хвилю набору детективів.
2.Минулого року, Ви показували нам велику стопку паперів-резюме на посади в НАБУ. Чи набрали Ви достатню кількість працівників, і скільки ще потрібно прийняти? Скільки жінок у Вас працює?
Насправді, ажіотаж дуже великий, але відбираємо ми дуже мало. Під час першої хвилі конкурсу на посади детективів подавалась майже 3 тис. учасників, а відібрали лише 70. Друга хвиля – 2000, відібрали 66. Також на посади старших детективів відібрали 20 осіб. Під час третьої хвилі конкурсу маємо відібрати ще 110 детективів. У нас є жінки, одна з них показала досить гарні результати, і зараз працює старшим детективом, розслідує провадження щодо Одеського припортового заводу. Це розслідування наближається до завершальної стадії.
Взагалі відкриті конкурси це нова тема для України. НАБУ – перший орган, створений на конкурсній основі. Для правоохоронного органу – це новітня технологія, яка показала свою ефективність. Звичайно, є ті, хто незадоволений, що не пройшов конкурсний відбір. Наприклад, під час тесту потрібно набрати 20 балів, а конкурсант набирає 19,7 і просить допустити його до участі у наступних етапах конкурсу. Але ми не можемо робити виключення. У нас є учасники, які працювали над собою, і набирали прохідний бал під час тестування наступного разу. Один кандидат спочатку склад тест «General Skills» на 9 балів, потім на 11 і 15, а останній раз склад на 20 балів.
3.Як працюють регіональні представництва. Президент анонсував відкриття вашого офісу в Одесі. Хто стане головним антикорупціонером на півдні України?
Сьогодні (інтерв’ю відбувалось 31 травня 2016 року – ред.) завершується проходження поліграфу кандидатів, які є переможцями на посади директорів Львівського і Одеського територіальних управлінь. Ці люди пройшли відбір, спеціальну перевірку і зараз триває останній етап – перевірка на поліграфі. За її результатами будуть прийняті кадрові рішення. Приміщення для територіальних управлінь попередньо вже обрали. Керівники можуть бути призначені наступного тижня.
Також плануємо відкрити територіальне управління в Харкові чи Дніпропетровську. Законом про НАБУ передбачена можливість створювати не більше 7 територіальних управлінь, але максимальна гранична чисельність працівників НАБУ (700 осіб – ред.), яка теж прописана у Законі, не дозволяє нам відкрити таку кількість територіальних управлінь, оскільки все це потребує людського ресурсу.
У нас детективів – 242 працівника, оперативно-технічного управління та управління спеціальних операцій майже по 100 осіб. Тобто ми не можемо відкрити велику кількість територіальних управлінь. Втім, це жодним чином не обмежує нашу роботу окремими регіонами. Наші детективи працюють по всій Україні. Ви навіть по наших публікаціях бачите, що ми працювали в Тернополі, Львові, Харкові. Коли будуть створені територіальні управління – це поліпшить логістику.
Головне зараз запустити комунікацію з місцевими активістами і громадянським суспільством.
4. Нещодавно Ви взяли участь в парламентських слуханнях, де провели аналіз діяльності НАБУ, яка кількість справ передана до суду на сьогоднішній день?
НАБУ до суду скерувало 14 проваджень.
5. Чи відчуваєте Ви супротив від старої гвардії-судової гілки влади на даний час?
Є певні нюанси. Наразі ми підходимо до етапу розгляду у суді переданих нами матеріалів кримінальних проваджень. Що стосується досудового розслідування, то кричущих проблем у нас не було. Є проблеми з витоком інформації, але потрібно шляхом коригування відповідного законодавства ці проблеми усунути. Наприклад, до закритої частини Єдиного реєстру судових рішень має доступ 3,5 тис. осіб. Був такий казус, що ми приїхали на обшук до судді, а в нього на руках роздрукована з судового реєстру постанова про обшук… Є ціла група людей, які за певні кошти здійснюють моніторинг накладення по певних особам санкцій. Ця проблема закладена в законі, тому є необхідність внесення змін щодо доступу до судових рішень.
6. Зараз актуальне питання щодо створення антикорупційних суддів. Яке Ваше ставлення і як Ви бачите це?
Є декілька концепцій розвитку судової системи, і в тому числі щодо створення антикорупційних судів. Пропонується, щоб створювались окремі палати. Я хочу, щоб всі державні і правоохоронні органи акцентували увагу на реформуванні діючої судової системи і очищення від людей, які займаються корупцією. Простіше всього створити нову інституцію, пройти шлях її розбудови, бо ми не можемо справитись зі старою. Це не зовсім правильний підхід. Пропозиція ж щодо певної спеціалізації суддів в рамках судової системи – може бути гарним рішенням, оскільки є складні провадження, подібні до яких ще не розглядалися в судовій практиці. Маємо зокрема розслідування за фактами впливу на міністра («справа Андрія Пасічника» – ред.). Також – незаконне збагачення, абсолютно нова стаття, щодо якої немає належної практики застосування. Тут важлива спеціалізація суддів, які будуть слухати антикорупційні справи.
7. За минулого керівника ГПУ були проблеми щодо передачі проваджень до НАБУ. Як на сьогодні відбувається співпраця, зокрема недавні заяви Ю. Луценка щодо передачі НАБУ матеріалів по Віталію Каську?
Я дуже сподіваюся, що співпраця буде. Зі слів Антикорупційного прокурора Назара Холодницького знаю, що Генеральний прокурор пообіцяв, що проблем з передачею матеріалів до НАБУ не буде. Фактично ті провадження, які ми намагались витребувати у січні-березні цього року вже передані до Антикорупційного бюро. Раніше це дещо гальмувало певні розслідування. Ми затримали б заступника прокурора Київської області набагато раніше, якби матеріали передали до НАБУ швидше. Тоді був певний спротив, я сподіваюсь, що за нового генпрокурора такого спротиву не буде.
8. А справу Касько до НАБУ вже передали?
«Справу Касько» до НАБУ ще не передали. Я завтра буду мати розмову з цього приводу. Оскільки дане провадження у нас було раніше, і за рішенням Керівника САП його було скеровано за підслідністю до Національної поліції. Ми не знайшли складу злочину, який підслідний НАБУ. Паралельно ГПУ відкрила ще одне провадження за тими самими фактами. Чому Генпрокурор вирішив передати його до НАБУ, скоро дізнаємось.
9. Також Назар Холодницький просить ГПУ надати матеріали справ по Пінчуку і Коломойському? В якій справі фігурують дані особи?
Це ініціатива Назара Холодницького. Він мені про цю ініціативу казав, і запропонував разом вивчити матеріали. В чому суть цих проваджень поки що неготовий відповісти, ми все вивчимо і приймемо остаточне рішення.
10. ГПУ нарешті передали 40 томів провадження щодо Миколи Мартиненка та компанії Укргазвидобування, на якій стадії дане розслідування? Чи допитували ви Мартиненка в іншій справі, щодо ОПЗ?
Томів провадження набагато більше – декілька сотень. Зараз все на стадії – прийняття остаточних рішень. Нещодавно прочитав трохи істеричний виступ адвоката Мартиненка. Це не зовсім робота адвоката робити такі заяви. По-перше, це розслідування пов’язане з дуже великою кількістю міжнародних правових доручень, різні країни з нами співпрацюють у цьому напрямку. Наприклад, Швейцарія, Чехія, Австрія. З ГПУ нам передали матеріали в квітні, а питання щодо їх витребування постало в лютому. Детективи почали розслідування ще в грудні. Вийшли на певні обставини, і побачили, що є ряд кримінальних проваджень, які перетинаються з нашим розслідуванням. Тому детективами було ініційовано витребовування цих кримінальних проваджень. На жаль, ця процедура вже перейшла в публічну площину.
11. Мартиненко був на допиті?
Так був. Поки що він допитаний як свідок. Незважаючи на те, що для такого непростого розслідування минуло небагато часу (з 4 грудня), у даному кримінальному провадження молоді детективи показали значний результат, про який ви скоро почуєте.
12. Справа проти Насірова та ПАТ «Укрнафта» на якій стадії розслідування?
Провадження щодо «Укрнафти» розслідується НАБУ, щоправда розслідування розпочалося нещодавно, тому давати прогнози щодо його перебігу я поки не готовий.
13. Тобто ще в процесі?
Так, зачекайте трохи. Хочу ще додати, що я неодноразово казав, що мене особисто не задовольняє та кількість проваджень, яку ми розслідуємо. Але це зважаючи на ту кількість детективів, яких ми набрали, а ресурс обмежений. Тому зараз ми будемо проводити третю хвилю набору детективів, роботи дуже багато.
14. Щодо скандалу Ігоря Кононенка і Айвараса Абромавичуса, справа закрита?
Наскільки я пригадую, це сказав не керівник Спеціалізованої прокуратури, а перший заступник написав відповідь. Вона передчасна. Був допитаний Міністр економіки, він дав певні свідчення, і ці свідчення перевіряються. Остаточне рішення у даному розслідуванні ще не прийняте.
15. Тобто справа не закрита?
Ще розслідується. У свідченнях фігурують державні підприємства. Тобто ми по цим підприємствам допитуємо певних осіб. Рішення у даному розслідуванні ще не прийнято.
16. Деякі політики, зокрема Олег Ляшко заявив, що НАБУ не розслідує офшори чиновників, йдеться і про Міністра фінансів Данилюка. В той же час НАБУ заявило про розслідування офшорів в банківській сфері. Розкажіть будь-ласка деталі.
На жаль, тоді мене не було на місці, я був у відряджені. Ми в той день підписували меморандум з Центральним антикорупційним бюро Польщі. В Україні хвиля популізму не тільки не спадає, вона зростає. Якраз тема офшорів перетинається з темою популізму. Чому? Тому, що має місце певна маніпуляція. Що таке офшор? Сам по собі офшор не є злочином. Якщо чиновник має офшор, і не задекларував його, то, звичайно, це порушення антикорупційного законодавства. Ми дивилися ці офшори, там немає руху коштів по офшорних рахунках. Фактично діяльність цих офшорів не здійснювалась протягом тривалого часу. Те, що він (Міністр фінансів – ред.) не вийшов зі складу засновників чи не задекларував, це його проблеми. І це дійсно порушення антикорупційного законодавства. Хоча й некримінальне. Водночас є офшори, з якими ми стикаємося майже у кожному антикорупційному розслідуванні. І міжнародні правові доручення якраз стосуються цих офшорів. У мене особисто до офшорів негативне ставлення. Тому що їхнє існування ускладнює розслідування. У нас є цікаве кримінальне провадження, яке стосується використання цих офшорів при здійсненні кримінального правопорушення. Дуже багато українських банків, які припинили існування, вивели кошти через іноземні банки в ті самі офшори. В тому числі кошти, які виділялись на рефінансування цих банків. Тобто, щоб врятувати банки, через іноземний банк кошти виводилися в офшори. Це якраз приклад схеми, де є певні ознаки кримінального правопорушення.
17. Таких багато справ?
Там досліджується припинення процедури цілого десятка банків, оскільки схема використовувалась одна. Відкривається рахунок, потім кошти відправляються на кореспондентський рахунок, і виводяться в офшорну компанію. А банк банкротує. Є приклад Дельта-банку. Звичайно, сама ліквідація банку це не зовсім наш профіль. Але коли ми говоримо, що, можливо, в цих банках використовувалися кошти рефінансування, і, відповідно, їх направляли в офшорні компанії, то це якраз компетенція Антикорупційного бюро. Сума таких коштів вимірюється мільярдами гривень.
18. Нещодавна гучна справа по «чорній бухгалтерії» ПР, Національне антикорупційне бюро України заявило, що розпочало розслідування на підставі заяви Віктора Трепака, будь-ласка, пролийте світло нам на цю справу, хто із лідерів партій замішаний до цієї неправомірної вигоди?
27 травня ввечері НАБУ отримало заяву, 30 травня ми почали кримінальне провадження на підставі цих матеріалів. Вони самі по собі представляють бухгалтерські відомості із зазначеною сумою і підпис особи при отримані тієї суми. Ми зараз почали розслідування. Що хочеться зазначити, я не зовсім зрозумів вчинок Трепака, який є діючим працівником СБУ. У нас вже був негативний прецедент, коли ми хотіли спрацювати оперативним шляхом по «кіотським грошам», а вийшло так, що затримали перших підозрюваних лише зараз. Публічність виступів у цій ситуації позбавила нас певних оперативних можливостей. Вся інформація потрапила у публічний простір. Усі співучасники злочину викинули всі документи, скинули всі телефони. Розслідування затягнулось тільки через те, що певні можливості були втрачені. Те саме зараз відбувається з цими матеріалами. Замість того, щоб надати документи НАБУ і сприяти розслідуванню, людина йде спочатку до ЗМІ, дає інтерв’ю, розповідає про певні прізвища, а потім йде в НАБУ. Певні прізвища вже названі в заявах народних депутатів (Сергієм Лещенком – ред). Підозрювані вже попереджені, вони знають, що щодо них відкриті кримінальні провадження. Називати конкретні прізвища ми не будемо, але попереднє вивчення цих матеріалів дає право вважати, що судова перспектива там є.
Одним із напрямків розслідування є походження цих матеріалів, коли людина повинна не тільки здати їх, але й пояснити, де вона їх взяла. Можливо, ці матеріали потрібно було розслідувати ще 2 роки тому. Чомусь їх передали ЗМІ, а потім прийшли в НАБУ?
Зараз старт для розслідування є, докази ми будемо збирати. Але певні оперативні можливості ми втратили через публічність, коли в ЗМІ були названі прізвища.
19. Повернемося до регіональних справ, зокрема щодо мера Одеси Труханова, чи розпочате розслідування по офшорах?
Щодо Труханова розслідування триває, і НАБУ не лише перевіряє декларації. Ми ще одне провадження витребовуємо для об’єднання з нашим. Офшори ми перевірили, там плюс – мінус, така сама ситуація, що й по Данилюку. Нове розслідування йде в іншому напрямку.
20. Хочеться поговорити про законодавчі напрямки НАБУ: щодо зняття інформації без дозволу СБУ, доступ до державного реєстру судових рішень, співпраця зі слідством, відміна застави для корупціонерів. Що має стати першочерговим?
Є випадки, коли потрібно застосовувати арешт без альтернативи застави. Законом така можливість наразі не передбачена. Дуже часто людина виходить під заставу і… зникає. В суспільстві створюється негативне враження. Хоча судді в даному випадку діють відповідно до закону. Ця тема піднімалась неодноразово, але я не впевнений, що вона колись вирішиться. Я почав би з цього.
Щодо корупційних правопорушень також є обмеження застосування інституту угод. Цей інститут діє, але саме по корупційним справам він обмежений, умовне покарання і призначення покарання нижчої межі не допускаються. Тут ми говоримо про розкрадання у великих розмірах. Наприклад, приходить людина, а ми їй можемо запропонувати не 7, а 5 років покарання. Ситуація була б набагато кращою, якби у нас була можливість пропонувати угоду зі слідством. Є також приклади, коли інститут угоди можна застосувати – провадження щодо Одеського судді, яке найближчим часом потрапить в суд, ми закінчуємо розслідування. Посередник співпрацює зі слідством дає свідчення, і ми будемо говорити про застосування цієї угоди.
Крім того, дуже проблемним є імунітет суддів, депутатів, з яким ми кожного дня стикаємося. Вважаю, що за наявності підстав потрібно надати можливість реагувати одразу, а не чекати зняття недоторканості. Депутатів ми не можемо не тільки притягувати до відповідальності, а ще й документувати зважаючи на їхній імунітет. Не можна проводити негласні слідчі дії без рішення ВР. Якщо ми підемо у парламент отримувати рішення про негласні слідчі дії, тоді втрачається сенс таких слідчих дій. Імунітет в частині притягнення до відповідальності і обрання запобіжного заходу можна залишити. Але в частині, коли потрібно дати можливість детективам попрацювати, необхідно зняти.
21. Щодо справ Єфремова, Бойка і очільників Януковича проводились слідчі дії НАБУ?
У НАБУ немає ресурсу охопити все, ці матеріали розслідує ГПУ. Нашим пріоритетом є діюча влада. Минула влада залишила великий пласт корупційних злочинів, які потрібно розслідувати. Але якщо подивитися, то зараз корупція в країні не зменшується. Має бути незалежний антикорупційний орган, який акцентує увагу на діючій владі. Щоб проводити очищення і сприяти реформам, потрібно зменшити корупційний тиск на суспільство і на бізнес.
22. НАЗК почало з Вами працювати?
На мою думку, рішення створювати НАЗК у вигляді колегіального органу було не зовсім правильним. Вони почали створюватись одночасно з НАБУ. Створення НАБУ набагато складніший процес, а НАЗК як були на стадії конкурсу з обрання керівництва, так цей конкурс і триває. Фактично в грудні місяці були обрані чотири члени НАЗК, але досі не запущений процес електронного декларування. Я з парламентської трибуни пропонував співпрацю. Також відбулася зустріч з членами Агентства.
Ми запропонували співпрацю в форматі спільної діяльності аналітиків і працівників НАЗК. Від них вимагається запуск системи електронного декларування, створення ресурсу перевірки декларацій, доступ до баз даних, що ми вже пройшли. Я готовий на підставі меморандуму чи міжвідомчого акту створити спільну групу і разом працювати над цими деклараціями. Така пропозиція надійшла публічно, чи скористаються вони нею, невідомо.
23.Як відбувається міжнародна співпраця НАБУ, зокрема з Європолом, ФБР?
США нам надали обладнання для сканування матеріалів кримінальних проваджень. Таке обладнання дає можливість проводити не тільки аналітичну роботу. Ця «чорна бухгалтерія» ПР буде відсканована на цьому обладнанні. Мені було дивно, що ГПУ відмовилось від цього обладнання. Коли ми були в Вашингтоні, нам сказали, що в Україні стоїть обладнання, але ніхто не хоче його брати. Ми забрали і користуємося ним. Крім того, з нами постійно працюють співробітники ФБР. Також у нас працює багато англомовних співробітників. Зараз започаткували співпрацю з Польщею.
24. Аваков поскаржився на недостатню кількість фінансування Нацполіції, як у вас з цим фінансуванням зараз?
Завдяки підтримці МВФ, урядів США та ЄС у нас є фінансування. Ми з самого початку, ще з квітня 2015 року глибоко інтегрували у наші процеси міжнародних партнерів України. Вони бачать, як ми проводимо конкурси. В них немає сумнівів, що орган створений на прозорій основі. Вони в цьому напрямку нас підтримують. Наші закупівлі відкриті. Також і Антикорупційна прокуратура отримала фінансування. Зарплата детектива є зарплатою європейського рівня.
25. Які в НАБУ є попереду резонансні справи, зокрема Запоріжжяобленерго, «цукрова справа»?
Ці розслідування виходять на фінішну пряму. Також є цікаве провадження щодо «Укргазвидобування». Ми наближаємося до фінішної стадії.
Розмову вели журналісти Ольга Витак та Андрій Коломієць