«БУРШТИНОВА СПРАВА»
«БУРШТИНОВА СПРАВА» — кримінальне провадження за фактом отримання неправомірної вигоди за сприяння іноземній компанії у видобутку бурштину в Україні. За даними слідства, злочин вчинено за участі народних депутатів України. Оскільки всі події розгорталися навколо видобутку та продажу бурштину, ЗМІ це провадження називали «бурштиновою справою».
Це розслідування є унікальним з огляду на техніку збирання доказової бази та результат розслідування. Внаслідок спецоперації за участі детектива під прикриттям вперше в історії України до кримінальної відповідальності за лобіювання законодавства в інтересах третіх осіб та отримання за це неправомірної вигоди притягнуто народних депутатів.
Зміст
І. Суть злочину
1.1. Хронологія злочину
ІІ. Перебіг розслідування
2.1. Ключові події
2.2. Доказова база
2.3. Задіяні особи
2.4. Наслідки злочину
ІІІ. Результати розслідування
І. СУТЬ ЗЛОЧИНУ
Навесні 2016 року НАБУ проаналізувало, які зі сфер найбільше потерпають від топ-корупції. До таких, із-поміж іншого, належить незаконний видобуток і продаж бурштину на території Рівненської, Житомирської та Волинської областей. Детективи припустили, що без підтримки з боку високопосадовців у владі ця діяльність навряд чи набула б значних масштабів. Тож Національне бюро продовжило збір інформації як із відкритих, так і з конфіденційних джерел та електронних баз даних.
Через імовірну причетність до протиправних дій співробітників правоохоронних і контролюючих органів та з метою мінімізації ризиків бути викритим у своїй діяльності в НАБУ почали розслідування в форматі спеціальної операції. Таке ведення слідчих дій передбачене ст.8 Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність». На думку слідства, саме здійснення спецоперації дозволило зібрати максимум доказів та виявити причетних осіб.
Для реалізації спецоперації створили легенду. Згідно з нею іноземна будівельна компанія «Фуджейра» (Об’єднані Арабські Емірати) ніби планувала інвестувати ресурси у легальний видобуток бурштину в Україні та його законний експорт. Роль представника «Фуджейри» в Україні дісталася детективу НАБУ під прикриттям — «Катерині». «Катерина» встановила довірливі взаємини з можливими учасниками протиправних операцій та поділилася з ними планами «своєї» компанії інвестувати кошти у видобуток та експорт бурштину за умови зміни українського законодавства в цій сфері. Невдовзі їй надійшли пропозиції про втілення цих планів у життя, а також інформація щодо вартості відповідних «послуг».
Слідство встановило низку таких пропозицій від осіб, пов’язаних із двома народними депутатами України. «Катерина» пристала на їхні пропозиції, і, в результаті, народні обранці отримали від представника іноземної компанії неправомірну вигоду на загальну суму понад 300 тис. дол. США. На думку слідства, ці кошти вони отримали як оплату послуг із підготовки законопроектів, незаконного впливу на посадових осіб Держгеокадастру, Держлісагентства, Держгеонадр України, органів місцевого самоврядування, суду та прокуратури з метою безперешкодного ухвалення рішень на користь іноземної компанії «Фуджейра».
Коло питань, у вирішенні яких народні обранці України обіцяли сприяння «за винагороду», включало в себе:
- внесення до Верховної Ради України проектів законів, спрямованих на запровадження пільгових умов для здійснення діяльності з видобутку бурштину (в частині оподаткування діяльності з видобутку, а також із звільнення від оподаткування з ввезення на територію України обладнання для промислового видобутку бурштину);
- вплив на прийняття посадовими особами Держлісагентства України наказу про затвердження переліку земель лісогосподарського призначення, в межах яких є частини, порушені внаслідок незаконного видобутку бурштину і такі, що потребують рекультивації;
- вплив на прийняття посадовими особами Держгеокадастру України рішень, пов’язаних із визначенням координат та наданням погоджень на відведення земель лісогосподарського призначення, у межах яких є частини, порушені внаслідок незаконного видобутку бурштину і такі, що потребують рекультивації;
- вплив на прийняття рішень щодо скасування спеціальних дозволів на користування надрами, виданих низці приватних компаній, особами, уповноваженими на виконання функцій держави — посадових осіб органів прокуратури та суду;
- вплив на прийняття рішень щодо видачі спеціальних дозволів на користування надрами та відповідних погоджень суб’єкту господарювання, необхідних для здійснення видобутку бурштину, особами, уповноваженими на виконання функцій держави — посадовими особами Державної служби геології та надр України та органів місцевого самоврядування.
- Хронологія злочину
20 вересня – 17 жовтня 2016 року — помічник однієї народної депутатки України зустрівся з головою секретаріату міжфракційного депутатського об’єднання (далі — МДО) «Депутатський контроль». Помилково вважаючи голову секретаріату народним депутатом передав йому інформацію стосовно компанії «Фуджейра» і пропозиції в її інтересах внести зміни до законодавства. Водночас ці особи домовилися між собою про реалізацію плану з отримання 81 тис. дол. США від «Катерини» за вплив на прийняття рішень народними депутатами України в інтересах іноземної компанії, яку та представляє.
21-25 жовтня 2016 року — голова секретаріату МДО «Депутатський контроль», якому помічник народної депутатки передав пропозиції щодо змін до законопроекту у сфері видобутку бурштину в інтересах компанії «Фуджейра», надав вказівку своїм підлеглим юристам опрацювати їх.
25 жовтня 2016 року — помічник народної депутатки та голова секретаріату МДО зустрілися з «Катериною» та повідомили їй, що мають необхідні зв’язки у колі народних депутатів та можливості для внесення на розгляд парламенту законопроектів.
31 жовтня 2016 року — голова секретаріату МДО залучив до злочинного плану відомого йому юриста. Після чого надав йому вказівку опрацювати законопроекти та підготувати план дій із внесення змін до законодавства — «Дорожню карту внесення поправок до проекту Закону про видобування та реалізацію бурштину». «Дорожня карта» мала допомогти обґрунтувати «Катерині» суму неправомірної вигоди, яку вона мала надати за кожен етап реалізації плану.
31 жовтня – 1 листопада 2016 року — юрист ознайомив голову секретаріату МДО з готовою «Дорожньою картою», а у відповідь отримав вказівку: зустрітися з «Катериною», передати їй «дорожню карту» та інформацію про необхідність «сплатити» 11 тис. дол. США за виконання перших п’яти пунктів плану.
1 листопада 2016 року — юрист зустрівся з «Катериною» та передав їй інформацію про «вартість» послуг: реалізація 10 пунктів «Дорожньої карти» склала 81 тис. дол. США.
8 листопада 2016 року — юрист отримав від «Катерини» для передачі голові МДО та подальшого розподілу між співучасниками першу частину неправомірної вигоди — 11 тис. дол. США.
14-16 листопада 2016 року — голова секретаріату МДО «Депутатський контроль» звернувся до народного депутата України Максима Полякова. Це було необхідно для попереднього узгодження питання про можливість в інтересах компанії-нерезидента «Фуджейра» (ОАЕ) внести зміни за підписом народного депутата як ініціатора законопроектів про внесення змін до:
1) проекту Закону «Про видобування та реалізацію бурштину» №1351-1 від 26.12.2014;
2) Податкового кодексу України щодо зменшення рентної плати за користування надрами для видобування бурштину з 25% до 5%;
3) Митного кодексу України щодо тимчасового (до 01.01.2020) звільнення від оподаткування ввізним митом операції з поставки на територію України обладнання в якості інвестицій для організації промислового видобутку бурштину.
Оскільки ініціатором проекту законодавчого врегулювання процедури видобутку та реалізації бурштину на території України на той час уже був народний депутат України Борислав Розенблат, реалізація обіцяного «Катерині» потребувала його залучення. Тому Максим Поляков звернувся до народного депутата Борислава Розенблата. Разом вони дійшли згоди у питанні «виставлення рахунку» «Катерині» в розмірі 15 тис. дол. США за підписання згаданих проектів законів та запуск їх у роботу.
17 листопада 2016 року — помічник-консультант нардепа Максима Полякова за його ж вказівкою повідомила «Катерині» про попередні домовленості народних депутатів. Вони мають намір спільно підписати законопроекти та їх супроводжувати в обмін на неправомірну вигоду у розмірі 15 тис. дол. США (по 7,5 тис. дол. США — Полякову та Розенблату). Таку інформацію «Катерині» підтвердив сам Максим Поляков.
22 листопада 2016 року — помічник-консультант Максима Полякова повідомила «Катерині», що її керівник підписав законопроекти та документи до них. За це помічниця отримала від «Катерини» частину неправомірної вигоди у розмірі 5 тис. дол. США.
У Верховній Раді України зареєстровано проект Закону за №5436 «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо особливостей оподаткування діяльності, пов’язаної з видобуванням бурштину)», що наразі очікує на розгляд, та проект Закону за №5437 «Про внесення змін до Митного кодексу України (щодо звільнення від оподаткування операцій з ввезення на територію України обладнання для промислового видобутку бурштину)», який розглянуто Комітетом, включено до порядку денного, але рішення не прийнято. Ініціаторами виступили нардепи Максим Поляков та Борислав Розенблат.
24 листопада 2016 року — через свого охоронця Борислав Розенблат отримав від «Катерини» 7,5 тис. дол. США.
28 листопада 2016 року — помічник-консультант Максима Полякова одержала від «Катерини» для подальшої передачі керівнику частину неправомірної вигоди — 2,5 тис. дол. США.
30 листопада 2016 року — Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №1063 «Деякі питання реалізації пілотного проекту рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину».
1 грудня 2016 року — Борислав Розенблат повідомив «Катерині» про можливість видобутку бурштину на території України та організації його подальшого експорту до ОАЕ. За словами нардепа, підставою для цього може стати пілотний проект рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину відповідно до Порядку. Виконавцями є Державне підприємство «Бурштин України» та Дочірнє підприємство «Укрбурштин» ПАТ «Державна акціонерна компанія «Українські поліметали».
28 січня 2017 року — «Катерина» заснувала та зареєструвала в Україні юридичну особу (ТОВ). В інтересах цього товариства Борислав Розенблат пообіцяв здійснювати вплив на посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування, уповноважених на відведення земельних ділянок лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину на території Житомирської області, надання спеціальних дозволів на користування надрами та підготовку інших документів, пов’язаних із виконанням постанови Кабміну.
7 лютого 2017 року — парламент відхилив проекту Закону №1351-1 «Про видобування та реалізацію бурштину», автором якого є народний депутат України Борислав Розенблат.
16 лютого 2017 року — набрала чинності постанова Кабміну № 1063 «Деякі питання реалізації пілотного проекту рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину».
21 лютого 2017 року — Борислав Розенблат повідомив «Катерині», що забезпечить укладення п’ятирічного контракту між заснованою нею ТОВ та одним із державних підприємств-виконавців пілотного проекту на земельних ділянках Житомирської області під виглядом виконання Порядку.
За планом, запропонованим нардепом Бориславом Розенблатом, 60% видобутого бурштину віддаватиметься державі, 40% — залишатиметься у підприємства. Після видобутку бурштин експортуватиметься до ОАЕ за мінімальною ціною, а прибуток у вигляді різниці між вартістю бурштину в Україні та ціною продажу кінцевим покупцям генеруватиметься на банківському рахунку компанії, зареєстрованої в офшорній юрисдикції — вільній економічній зоні США.
23 лютого 2017 року — Борислав Розенблат висунув «Катерині» вимогу про передачу йому 10 тис. дол. США. Кошти він отримав наступного дня через свого помічника-охоронця.
7 березня 2017 року — Борислав Розенблат розповів «Катерині», що внаслідок здійсненого ним впливу посадові особи Держлісагентства виділили необхідні для подальшого видобутку бурштину земельні ділянки лісогосподарського призначення. Також він висунув вимогу про передачу йому 20 тис. дол. США. Ці кошти він отримав від «Катерини» 14 березня 2017 року через свого помічника-охоронця.
20 березня 2017 року — Борислав Розенблат розповів «Катерині», що найближчим часом заступник голови Держлісагентства затвердить у необхідних площах земельні ділянки лісогосподарського призначення, у межах яких є порушені частини внаслідок незаконного видобування бурштину і які потребують рекультивації. Поінформував про те, що подав звернення до Генпрокуратури щодо неправомірної видачі спеціальних дозволів на користування надрами на території Житомирської області, щоб скасувати дозволи конкурентів.
Крім того, народний депутат повідомив, що внаслідок його впливу прокуратура Житомирської області подаватиме позови в інтересах Житомирської облради про скасування спецдозволів на користування надрами, виданих із порушенням закону ТОВ «Райт Солюшн» та іншим юридичним особам, а також клопотання про забезпечення позову шляхом зупинення дії цих спеціальних дозволів. Тому Катерина» повинна передати йому неправомірну вигоду за здійснення такого впливу. Цього ж дня охоронець Борислава Розенблата одержав від «Катерини» 25 тис. дол. США.
21 квітня 2017 року — Житомирський окружний адміністративний суд скасував шість спеціальних дозволів на користування надрами, що були видані трьом юридичним особам. Цього ж дня охоронець Борислава Розенблата одержав від «Катерини» для подальшої передачі нардепу Розенблату 6 тис. дол. США.
17 травня 2017 року — Борислав Розенблат отримав від «Катерини» витяг про реєстрацію офшорної компанії «Sun stone NJ LLC», співзасновником якої за ініціативою народного депутата стала його сестра. Цього ж дня помічник-охоронець Борислава Розенблата одержав для подальшої передачі народному депутату 24 тис. дол. США.
2 червня 2017 року — Борислав Розенблат повідомив «Катерині», що через оформлення ДП «Укрбурштин» ПАТ «ДАК «Українські поліметали» спеціального дозволу на користування надрами можливість укласти договір із ТОВ на той момент відсутня. Однак він може здійснити вплив на посадових осіб Держгеонадра і Житомирської облради та одержати дозвільні документи для ТОВ, якщо отримає неправомірну вигоду у розмірі близько 200 тис. дол. США.
8 червня 2017 року — Борислав Розенблат запропонував «Катерині» придбати виявлені ним земельні ділянки загальною площею 30 га. Також за «винагороду» у 200 тис. дол. США пообіцяв вплинути на прийняття рішення посадовими особами Державної служби геології та надр України, органів місцевого самоврядування щодо надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ, заснованого «Катериною». А це має забезпечити можливості розпочати видобуток бурштину.
19 червня 2017 року — охоронець Борислава Розенблата одержав від «Катерини» для подальшої передачі народному депутату 200 тис. дол. США. Цього ж дня нардепа викрито «на гарячому».
ІІ. ПЕРЕБІГ РОЗСЛІДУВАННЯ
2.1. Ключові події
3 серпня 2016 року — початок спецоперації НАБУ.
28 листопада 2016 року — детективи Національного бюро внесли до Єдиного реєстру досудових розслідувань кримінальне провадження за фактом отримання неправомірної вигоди за сприяння іноземній компанії у видобутку бурштину в Україні.
19 червня 2017 року — НАБУ та САП затримали сімох осіб, причетних до отримання неправомірної вигоди на загальну суму понад 300 тис. дол. США за сприяння іноземній компанії в здійсненні видобутку бурштину в Україні. Встановлено можливу причетність двох народних депутатів України — Максима Полякова та Борислава Розенблата.
20 червня 2017 року — повідомлено про підозру шести особам: двом охоронцям народного депутата, двом помічникам нардепа, адвокату, представнику міжфракційного об'єднання Верховної Ради України «Депутатський контроль».
Стенограма спільного брифінгу «Актуальні розслідування НАБУ та САП» за участі Директора НАБУ Артема Ситника та Керівника САП Назара Холодницького (20.06.2017)
21 червня 2017 року — Генеральний прокурор вніс подання до парламенту про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання та арешт двох народних депутатів України. А саме: Борислава Розенблата, в діях якого вбачаються ознаки зловживання впливом та хабарництва на загальну суму 280 тис. дол. США, Максима Полякова, в діях якого вбачаються ознаки хабарництва на суму 7,5 тис. дол. США.
7 липня 2017 року — Комітет з питань регламенту та організації роботи Верховної Ради України підтримав подання ГПУ на зняття недоторканності з депутата від фракції БПП Борислава Розенблата та направив цей висновок парламенту.
ВІДЕО, продемонстроване під час засідання Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України, яке відкриває частину викритої НАБУ та САП корупційної схеми під час розслідування так званої «бурштинової справи»
13 липня 2017 — Генеральний прокурор повідомив про підозру народним депутатам України Максиму Полякову та Бориславу Розенблату.
18 липня 2017 року — Солом’янський районний суд Києва обрав народному депутату України Бориславу Розенблату запобіжний захід у вигляді застави розміром 7 млн грн. Цим рішенням суд частково задовольнив клопотання НАБУ і САП, які наполягали на заставі у 10 млн грн.
21 липня 2017 року — Солом’янський районний суд м. Києва обрав запобіжний захід для депутата Верховної Ради Максима Полякова — застава в розмірі 304 тис. грн та обов’язок носити електронний браслет.
24 липня 2017 року — Борислав Розенблат вніс призначену судом заставу.
25 липня 2017 року — Максим Поляков вніс призначену судом заставу.
1 серпня 2017 року — Спеціалізована антикорупційна прокуратура звернулася до суду з клопотанням про стягнення з народного депутата призначеної йому застави (304 тис. грн) до бюджету держави. Підставою для цього стало те, що Максим Поляков не виконав умови судового рішення щодо запобіжного заходу, зокрема, відмовився носити електронний браслет і здати паспорти.
17 серпня 2017 року — Солом’янський райсуд м. Києва продовжив запобіжний захід нардепу Максиму Полякову на 2 місяці — до 17 жовтня. За ним збереглися зобов’язання носити електронний засіб контролю (електронний браслет), повідомляти слідству про зміну місця проживання, здати всі документи, які дають йому можливість виїхати за межі країни, а також не залишати місто Київ.
18 серпня 2017 року — Солом’янський районний суд м. Києва продовжив на два місяці строк дії покладених на Борислава Розенблата обов’язків, а саме: носити браслет, не відлучатися без дозволу з міст Житомира і Києва, здати закордонний паспорт, не спілкуватися з деякими особами, можливо причетними до вчинення злочину.
7 вересня 2017 року — Солом’янський районний суд м. Києва звернув у дохід держави сплачену Максимом Поляковим заставу у розмірі 304 тис. грн. У зв’язку з цим до підозрюваного застосовано заставу в більшому розмірі — 608 тис. грн.
12 вересня 2017 року — Максим Поляков вніс призначену судом заставу в розмірі 608 тис. грн.
13 жовтня 2017 року — Солом’янський райсуд м. Києва не зміг продовжити засідання щодо розгляду клопотання про продовження строку дії обов’язків, покладених на народного депутата Борислава Розенблата, і не призначив суддю щодо розгляду клопотання про відвід слідчого судді.
16 жовтня 2017 року — сплив термін дії запобіжного заходу, який застосовувався стосовно народного депутата Борислава Розенблата.
19 жовтня 2017 року — детективи Національного бюро запобігли вивезенню за кордон народним депутатом Бориславом Розенблатом матеріалів, важливих для розслідування так званої «бурштинової справи», а також забезпечили його участь у судовому засіданні з продовження йому обов’язків. Слідчі дії відбувалися на території Міжнародного аеропорту «Київ» (Жуляни).
20 жовтня 2017 року — суд поклав процесуальні обов’язки на народного депутата України Борислава Розенблата, підозрюваного у причетності до одержання неправомірної вигоди за сприяння іноземній компанії в здійсненні видобутку бурштину в Україні. Зокрема, він мав не залишати міста Київ та Житомир, а також до 18 грудня носити електронний засіб контролю. Термін попереднього запобіжного заходу, який застосовувався до підозрюваного починаючи з 18 серпня, сплив 16 жовтня.
Цього ж дня детективи НАБУ внесли до Єдиного реєстру досудових розслідувань кримінальне провадження за фактом ймовірного підроблення офіційних документів для видачі дипломатичного паспорта народному депутату Бориславу Розенблату.
15 лютого 2018 року — досудове розслідування завершено; шістьом підозрюваним, у тому числі двом народним депутатам України, відкрито доступ до матеріалів слідства.
25 квітня 2018 року — слідчий суддя Солом’янського районного суду м. Києва визначив підозрюваним та їх захисникам строк для ознайомлення з матеріалами кримінального провадження до 1 червня 2018 року.
5 жовтня 2018 року — прокурори САП скерували до Голосіївського районного суду обвинувальний акт стосовно учасників «бурштинової справи».
У листопаді 2019 року — Вищий антикорупційний суд отримав матеріали кримінального провадження для розгляду. З того часу і станом на 11 червня 2021 року ВАКС 18 разів призначав підготовче судове засідання, але жодне з них не відбулося через неявку обвинувачених осіб.
ВІДЕО. 10 цікавих фактів про «бурштинову справу»
2.2. Доказова база
Основну доказову базу у кримінальному провадженні становлять матеріали негласних слідчих (розшукових) дій. Загальний обсяг аудіо- та відеозаписів із місця подій у рамках спецоперації становить понад 700 Гб. Їхню справжність підтверджують висновки 75 судових експертиз звукозаписів, відео-звукозаписів, а також портретних експертиз. Усі експертизи проведені кваліфікованими фахівцями, які мають необхідні знання, навички та досвід роботи.
Зокрема, як свідчать висновки експертів Київського науково-дослідного інституту судових експертиз та Державного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справ України, усі аудіо- та відеозаписи, долучені до доказової бази у справі, є оригінальними та з технічної точки зору автентичними. Вони не зазнавали монтажу чи інших змін під час запису або після нього. Голоси на звуко- та відеозаписах належать особам та на них зображенні особи, які вказані у протоколах оперативно-розшукових та слідчих дій. Окремі дрібні помилки в відтворенні змісту слів та висловлювань не відображаються на точності передачі основної інформації.
2.3. Задіяні особи*
Досудове розслідування встановило причетність до вчинення злочину шістьох осіб: двох чинних народних депутатів України, помічника-консультанта народного депутата, представника міжфракційного об’єднання Верховної Ради України та двох його спільників.
Зокрема, ймовірним учасникам правопорушення інкримінується:
- народному депутату України, секретарю Комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності Верховної Ради України — ч.4 ст.368 Кримінального кодексу України («Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою»);
- народному депутату України, заступнику голови Комітету Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва — ч.4 ст.368, ч.2 ст.369-2 КК України («Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою»);
- помічнику-консультанту народного депутата, який, за даними слідства, виконував роль пособника — ч.5 ст.27, ч.4 ст.368 КК України («Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою»);
- представнику міжфракційного об’єднання Верховної Ради України «Депутатський контроль» та двом його спільникам — ч.2 ст.28, ч.2 ст.369-2 КК України («Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди для себе чи третьої особи за вплив на прийняття рішення особою, уповноваженою на виконання функцій держави, або пропозиція чи обіцянка здійснити вплив за надання такої вигоди»).
2.4. Наслідки злочину
Правопорушення, вчинення яких інкримінують учасникам злочину, в тому числі й народним депутатам, в разі визнання їхньої вини судом, передбачають покарання у вигляді позбавлення волі на строк від восьми до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років, з конфіскацією майна.
І хоча за своїм змістом цей злочин не є економічним, наслідками його реалізації навряд чи сприяли покращенню бізнес-клімату в країні. Суспільство отримало докази існування в країні такого явища як політична корупція, викриття якої є одним із ключових завдань Національного бюро. Завдяки спецоперації НАБУ та розсекреченим фрагментам негласних слідчих дій громадськість побачила один із способів, у який народні обранці можуть використовувати надані їм важелі впливу.
ІІІ. РЕЗУЛЬТАТИ РОЗСЛІДУВАННЯ
«Бурштинова справа», розслідувана НАБУ, — це лише один із епізодів незаконної діяльності з видобутку та продажу бурштину, яку у ЗМІ називають «бурштиновою мафією». Кількість учасників останньої достеменно невідомо, серед них, вочевидь, може бути чимало тих, хто не є напряму причетним до політики. Але, як показала «бурштинова справа», без підтримки з боку політикуму реалізувати свої плани цим людям навряд чи вдалося б.
Розслідування НАБУ дозволило викрити один із можливих варіантів такої діяльності, пролило світло на механіку просування інтересів певних кіл поза законом. Проте це не знімає з порядку денного важливість викриття й інших напрямків незаконної діяльності з видобутку та реалізації бурштину з боку інших правоохоронних органів.
*всі посади вказано на момент вчинення злочину
Застереження. Відповідно до частини першої статті 62 Конституції України особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.