196,8 млн грн збитків через незаконний дозвіл на видобуток газу: розслідування завершено

09.09.2021 17:10

НАБУ і САП завершили досудове розслідування корупційної схеми отримання ТОВ «Аркона Газ-Енергія» права на користування надрами Свистунківсько-Червонолуцького газоконденсатного родовища (Полтавська обл.) за штучно заниженою вартістю, що завдало 196,8 млн грн збитків державі. 9 вересня 2021 року НАБУ та САП відкрили матеріали слідства стороні захисту для ознайомлення.

Серед підозрюваних:

  • колишній заступник директора з виробництва, економіки та загальних питань Українського державного геологорозвідувального інституту (УкрДГРІ);
  • колишня завідувач сектору геолого-економічної оцінки ресурсної бази нафти і газу відділу геолого-економічної оцінки УкрДГРІ;
  • експерт Державної комісії України по запасах корисних копалин (ДКЗ) та директор ТОВ «НВФ «Проект-Нафтогаз»;
  • ексдиректор ТОВ «Аркона Газ-Енергія»;
  • провідний інженер ТОВ «НВФ «Проект-Нафтогаз»;
  • головний інженер ТОВ «НВФ «Проект-Нафтогаз».

Дії всіх шістьох осіб кваліфіковані за ч.2 ст.364 («Зловживання владою або службовим становищем») та ч.1 ст.366 («Службове підроблення») Кримінального кодексу України.

Як з’ясувало слідство, впродовж 2016-2017 років ТОВ «Аркона Газ-Енергія» неодноразово і безуспішно зверталося до Державної служби геології та надр України за отриманням спеціального дозволу на користування надрами Свистунківсько-Червонолуцького газоконденсатного родовища без проведення аукціону. Однак згодом склад власників компанії змінився — державні та місцеві органи влади переглянули своє ставлення до звернень ТОВ.

У квітні 2017 року Полтавська обласна рада, після декількох попередніх відмов, погодила Держгеонадра надання спеціального дозволу на геологічне вивчення родовища ТОВ «Аркона Газ-Енергія» без проведення аукціону. Після цього учасники корупційної схеми розподілили ролі і розробили план із заниження суми збору за видачу зазначеного спецдозволу.

Для цього вони використали неіснуючі показники проєктних видобутків газу і конденсату, капітальних вкладень та експлуатаційних витрат, у тому числі амортизаційні відрахування. В результаті встановили початкову ціну продажу спеціального дозволу у 3,8 млн грн. При цьому початкова вартість продажу спецдозволу мала б становити 200,6 млн грн. Розрахункова різниця між фактично сплаченою вартістю збору та дійсною початковою ціною продажу спеціального дозволу на користування надрами — 196,8 млн грн, що і становить розмір збитків, завданих державному бюджету України. 

У липні 2020 року НАБУ та САП повідомили шістьом особам про підозру в організації цієї схеми.

Слідство встановлює й інших осіб, причетних до вчинення злочину: розслідування в цій частині виділено в окреме кримінальне провадження.

Підставами для початку розслідування стали заява народного депутата України Віталія Купрія та сюжет програми журналістських розслідувань «Схеми».

 

Застереження. Відповідно до частини першої статті 62 Конституції України особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.