Через безвідповідальність політиків вже у листопаді робота НАБУ може бути повністю паралізована

15.11.2017 15:30

Підписання Президентом України Закону №6232 призведе до колапсу в роботі НАБУ та інших органів досудового розслідування та паралізує систему правосуддя України.Крім того велике занепокоєння викликає очікуване закінчення 20 листопада  цього року повноважень слідчих органів прокуратури по здійсненню досудового розслідування у кримінальних провадженнях, які відносяться до підслідності НАБУ та зареєстровані до грудня 2015 року (близько 3,5 тисяч проваджень). Передача такої кількості проваджень до НАБУ, в штаті якого працює близько 200 детективів, фактично зупинить усі поточні розслідування Бюро щодо топ-корупціонерів.  

3 жовтня 2017 року Верховна Рада України ухвалила Закон «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» (№6232). Голова ВРУ підписав закон майже через місяць — 30 жовтня, причому остаточного варіанту, в якому законопроект направлено на підпис Президенту України, в публічному доступі досі немає.

Серед іншого законопроектом запропоновані зміни до статті 219 КПК України, згідно з якими обрахування строків досудового розслідування здійснюватиметься з моменту внесення відомостей до ЄРДР (навіть якщо особу правопорушника не встановлено), а слідчий буде зобов’язаний закрити кримінальну справу у разі завершення встановлених строків, безвідносно чи розкритий злочин. Слід зазначити, що подібної норми немає, мабуть, у жодній цивілізованій країні світу. У практиці правоохоронних органів Європи та США є чимало випадків, коли розслідування особливо складних злочинів тривали роками. І це при тому, що процес досудового розслідування у більшості країн Заходу є значно простішим ніж в Україні.

Наголошуємо, запропоновані зміни суперечать не лише міжнародному праву, але й національному законодавству. Вони призведуть до порушень законних прав заявників, потерпілих, цивільних позивачів, інтересів держави, адже не передбачають можливості поновлення досудового розслідування. За таких обставин, після закінчення строку досудового розслідування притягнути до кримінальної відповідальності особу, яка вчинила злочин, буде неможливим.

Крім цього, законопроектом запропоновано суттєві зміни до КПК, які передбачають отримання дозволів на застосування заходів забезпечення кримінального провадження, а саме передбачено можливість їх отримання лише в межах територіальної юрисдикції суду, де знаходиться орган досудового розслідування як юридична особа.

Подібні зміни створюватимуть надмірне навантаження на окремі судові установи за місцем реєстрації юридичної особи. Адже слідчі територіальних відділів та управлінь, наприклад органів поліції, що не є окремими юридичними особами, повинні будуть звертатися до одного суду, розташованого в деяких випадках на відстані понад 100 км від такого відділу чи управління. Щодо іншої «новації» — необхідності перед отриманням дозволу на обшук довести слідчому судді відмову особи від добровільної видачі предметів чи документів, які планується відшукати, — своїми наслідками вона матиме знищення фігурантами розслідувань доказової бази у кримінальних провадженнях та нівелювання ролі обшуку, як слідчої дії.

Крім того, змінами до КПК, запропонованими у Законі №6232, встановлюється вимога призначення експертизи виключно на підставі ухвали слідчого судді із визначенням безпосередньо суддею експерта чи експертної установи, яка зобов’язана провести таке дослідження. Слідчому судді також надається право не брати до уваги чи відмовляти експерту у визначенні окремих питань для проведення відповідного дослідження. Слід зазначити, що надання таких функцій слідчим суддям виходить за межі компетенції судової гілки влади.

Запропоновані Законом №6232 зміни до статей 303, 307 КПК України  взагалі повертають норми 1960 року щодо можливості оскарження до слідчого судді рішення (повідомлення) про підозру. Водночас чинним КПК України вже і так передбачений механізм перевірки судом обґрунтованості підозри на стадії досудового розслідування, зокрема під час вирішення питання про застосування запобіжного заходу.

НАБУ закликає Президента України у жодному разі не підписувати Закон України №6232 у поточній редакції. Зміни до КПК мають бути допрацьовані після проведення відповідних консультацій з усіма суб’єктами кримінального процесу. Національне бюро також звернулося до голови Комітету ВР України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності з проханням невідкладно ініціювати питання щодо внесення змін до Перехідних положень КПК України, а саме — виключення обмеження щодо двох років розслідування органами прокуратури кримінальних проваджень, підслідних НАБУ, що дасть можливість прокурорам завершити їхні розслідування, розпочаті до грудня 2015 року, а Національному бюро — продовжувати ефективно виконувати свою роботу.