НАБУ - це фактично остання надія України - Артем Ситник

13.02.2016 13:31

Директор Національного антикорупційного бюро України Артем Ситник розповів про перші результати роботи НАБУ, про структуру Бюро і про те, як проходив конкурс із відбору детективів. Про перші гучні провадження і про те, які цілі ставить перед собою Антикорупційне бюро – його інтерв’ю «Цензор.НЕТ».

ЯК ВЛАШТОВАНЕ НАБУ І ХТО СТАВ ДЕТЕКТИВАМИ

 

- Яка кількість державних службовців 1-го і 2-го рангу є «клієнтами» НАБУ, щодо яких ви повинні проводити розслідування?

Це приблизно 22 тисячі посадових осіб. Наша аналітична служба деталізує цю інформацію. Справа в тому, що до зони нашої уваги потрапляють не просто люди, які обіймають певні посади, але і співробітники силових структур, які мають певні звання. Наприклад, всі генерали, незалежно від посади, відносяться до категорії осіб, можлива корупційна діяльність яких належить до компетенції НАБ. Всі судді – а це понад 8 тисяч. Всі глави обласних і районних держадміністрацій та їх заступники.

- Які перші результати роботи Антикорупційного бюро, які настрої? Що вже вдалося зробити?

Найголовніше досягнення – це запуск роботи всіх основних підрозділів НАБУ. Коли я був призначений на посаду, я, чесно кажучи, не розраховував, що до кінця 2015 року ми зможемо запустити роботу оперативно-технічного управління, нехай і не на повну потужність, але створити робочі місця, які дозволяють знімати інформацію з каналів зв’язку, створити підрозділи, які здійснюють візуальне спостереження за підозрюваними. Думав, у кращому випадку це вдасться зробити в квітні 2016 року. Але завдяки зусиллям і моїм, і заступників, які відповідають за цей напрям, оперативно-технічне управління створено, ці підрозділи працюють. Ми хочемо вийти на 100%-е формування Центрального апарату десь до квітня. У зв’язку з тим, що співробітники проходять повну перевірку, то не всіх ще призначено. На сьогоднішній день працюють 320 осіб. З 4 грудня нами розпочато і розслідується понад 70 кримінальних проваджень.

Друге – це створення управління спеціальних операцій. Це дуже важливий напрямок, тому що в умовах переповнення країни зброєю, в умовах, коли кожного корупціонера охороняє мало не особиста армія, без силового прикриття детективів, які проводять операції із затримання, проводять обшуки (яких уже понад 40), ми не зможемо здійснювати ефективні слідчі дії. Зараз цей підрозділ створено, проведені відповідні закупівлі, він повністю екіпірований. Десь якісь закупівлі піддавалися критиці, але якщо говорити про стандарти НАТО – нам до них далеко (там набагато дорожче), але бійцю спеціального підрозділу надане повністю все обладнання, яке дозволяє йому виконувати свої обов’язки (зброя, спецтехніка). Підрозділ працює, і я радий, що ми встигли до початку розслідувань і не звертаємося по допомогу до армії.

Зараз завершується друга хвиля відбору детективів. Вже обрано 19 старших детективів. Відбір детективів триває. До кінця лютого ми хочемо вийти на призначення, і, відповідно, буде вже не 70 детективів, а, в залежності від результатів конкурсу, 150-200. Це буде той ресурс, який, спираючись на сили оперативно-технічного управління, управління спеціальних операцій, зможе розслідувати не 50 кримінальних проваджень (як зараз), а набагато більше. Чому цей процес проходить зараз? Раніше ми не могли набирати детективів, тому що станом на 1 грудня 2015 року в нас був один Антикорупційний прокурор, і він фізично не міг здійснювати нагляд за всіма детективами. Щойно ми отримаємо процесуальних керівників (а ми в цій частині дуже тісно співпрацюємо з Назаром Холодницьким, який закінчує конкурс на процесуальних керівників; їх буде не 12, а 30-50 осіб), ми зможемо собі дозволити більше детективів. Відповідно, кількість кримінальних проваджень буде зростати в геометричній прогресії. Деякі матеріали зараз просто лежать і чекають внесення до державного реєстру розслідувань тільки через те, що немає ресурсу для розслідувань, але ця проблема зараз вже майже вирішена.

І третє: ми у співпраці з громадянським суспільством змогли провести прозорий конкурс, запустили систему в дуже короткі терміни, зробили це на абсолютно нових принципах. Цей конкурс моніторився абсолютно всіма нашими «донорами», західними партнерами, американським урядом, Євросоюзом.

- Хто такі детективи (адже ця нова посада є тільки в НАБ)?

Детектив – це об’єднання посад: оперативний працівник і слідчий. Якщо, припустимо, в Генпрокуратурі працює оперативна група з 4 слідчих, то це означає, що їх супроводжує близько 10-15 оперативників. У нас немає такого поняття. Ми не звертаємося до інших служб. А якщо звертаємося, то тільки для того, щоб провести якісь технічні заходи, які поки не можемо проводити самостійно. Навантаження велике, але у хлопців очі горять.

Спочатку ми хотіли висунути єдину вимогу до кандидатів на посаду – вищу юридичну освіту. Але з урахуванням того, які люди проходять у розслідуваннях – депутати, міністри – додали ще 2 роки досвіду роботи, щоб бути готовими до спілкування з цими людьми. На перший конкурс до нас подалося 2700 кандидатів, було дуже багато сильних хлопців. Вони пройшли 5 етапів конкурсу. До етапу співбесіди було допущено 211 осіб, з них відібрано 70. Вони пройшли поліграф, після чого були призначені. Середній вік детективів 25-26 років. Фактично це представники всіх регіонів України. Деякі з них працювали в районних або обласних прокуратурах, хтось взагалі не працював в органах. Досить великий відсоток людей не має слідчого і оперативного стажу, тому ми для них проводили тренінги, вони відвідали школу ФБР – були на стажуванні в США. Ці хлопці та дівчата – досить згуртований колектив, який розуміє свої завдання в НАБУ. Це фактично остання надія України – якщо і ми з корупцією нічого не зробимо, то це дуже велика загроза для держави.

- Розкажіть про особовий склад, про мотивацію, рівень зарплат. Адже у вас структура повністю, крім трьох Ваших заступників, сформована на конкурсних засадах. Наскільки цей тотальний конкурсний підхід виправданий?

Ставлення до цього конкурсу в мене змінювалося по ходу роботи. Зараз 100% можу сказати, що це дуже позитивний досвід, який дає хороший результат. З одного боку – дуже складна структура конкурсу. Ми не просто включаємо громадськість до конкурсної комісії, ми ще й проводимо конкурс на формування громадської ради, потім вони делегують 3 осіб до конкурсної комісії, тільки потім ми починаємо конкурс.

Чотири етапи конкурсу: по-перше – теоретичні знання; по-друге – тестування загальних здібностей; по-третє – психологічне тестування. Потім результати трьох тестувань потрапляють на стіл конкурсної комісії і вона проводить співбесіду з урахуванням цих тестувань – це четвертий етап відбору. Паралельно йдуть перевірки по базах СБУ, МВС. Потім комісія приймає рішення щодо переможців. Поліграф – тільки після того, як визначено переможця. По суті, це п’ятий етап.

- Дехто каже, що у конкурсних комісіях громадськість представляють непрофесіонали...

Я можу заперечити це. По-перше, є люди в комісії, які можуть оцінити професійні якості. Наприклад, Гізо Углава, він приїхав з Грузії і абсолютно незаангажований. Він був заступником генерального прокурора Грузії, має великий досвід розслідувань. І він у змозі оцінити професійні якості кандидата. Але нам же важливо оцінити і моральні якості – чи готовий кандидат, чи є у нього такі моменти в житті, які йому не дозволяють працювати в Бюро. І ось над цим працюють представники громадськості. Вони моніторять їх за відкритими базами, «проганяють» в ході співбесіди по декларації про доходи. На другому етапі, наприклад, перевіряється здатність мислити в стресовій ситуації. І я бачив, як люди, які хвилювалися, не здавали цей тест, а ті, хто взяв себе в руки, – здавали. Це важливо. Він затримує міністра, підбігають нардепи, кричать. Ситуація стресова. І як він себе поведе? Психологічне тестування – досліджуємо здатності кандидата: чи може він бути лідером, яка у нього комунікація... Отримавши всю інформацію, члени конкурсної комісії знову ж досліджують його ще глибше, і дуже багато було кандидатів, за якими спливали неприємні факти, і вони просто йшли зі співбесіди, розуміючи, що не пройдуть. Це відбір – не просте випробування для кандидата. Він сюди йде працювати у непрості умови. Мені було приємно, що з 70 відібраних кандидатів за 56 проголосували одноголосно і працівники Бюро, і представники громадської ради. Потім цей список був викладений у відкритий доступ і був проаналізований усіма.

Вони отримують гідну заробітну плату – близько 35 тис. гривень (для детективів і аналітиків) і можуть сконцентруватися на роботі. Я не скажу, що це ліквідує корупційний ризик, але ризики ці мінімізовані. Крім того, ми можемо конкурувати на ринку праці за хороших фахівців. Це дуже важливо.

- А щодо керівництва Бюро? Які зарплати?

У керівництва вищі оклади. Вони теж в законі прописані. У мене 60 мінімальних заробітних плат. З урахуванням надбавки за вислугу років виходить близько 80 тис. гривень. У заступників менше – близько 70 тисяч. Ці суми непорівнянні з зарплатами топ-менеджерів в приватному секторі, але для держчиновника будь-якого рівня – це більш ніж гідна зарплата. І коли ми їздимо обмінюватися досвідом в країни Євросоюзу, США – це рівень зарплати їхніх держчиновників. Хочеш бути чиновником на Заході – ти будеш жити досить скромно.

«КІЛЬКІСТЬ ЗАЯВ ЗРОСТАЄ ДУЖЕ ШВИДКО, ОСОБЛИВО ЩОДО СУДДІВ»

 

- Які вже зараз відбулися затримання? Які пріоритети Ви бачите у цих перших кроках?

У першу чергу – викорінення корупції в судовій гілці влади. Я спочатку говорив, що у нас в пріоритеті вищі суди – ключовий елемент корупції. Що законно і що незаконно – закріплюється судом. Корупція в судах і відсутність незалежного арбітражу унеможливлює конкуренцію економічну і політичну, вбиває у людей надію на правосуддя. З початку роботи ми задокументували отримання неправомірної вигоди чотирма суддями. Деяким із них вже повідомлено про підозру. Для початку роботи, я вважаю, непоганий старт. Адже за минулий рік всіма органами було виявлено всього 10 суддів-корупціонерів. Але мене радує не кількість, а те, що після третьої спецоперації кількість заяв за фактом вимагання хабарів суддями, збільшилася в рази. Активно пішли заяви і до Антикорупційної прокуратури.

- Куди люди приходять із заявами?

У нас є управління по роботі з громадськістю, громадська приймальня, з якою детективи постійно в контакті. Тобто, якщо ми бачимо, що заява стосується підслідності НАБУ, то відкривається кримінальне провадження. Є люди, які звертаються безпосередньо до детективів.

Окремо хотів би виділити як пріоритет роботу над провадженнями щодо виведення державних коштів через держпідприємства. Те, що ми бачили в ході аналітичної роботи та в ході розслідування, – це просто катастрофічна ситуація. Через держпідприємства виводяться мільярди гривень. Вчора мною був підписаний позов по найпершому зареєстрованому провадженню – схема з виведення 346,2 мільйонів гривень із «Запоріжжяобленерго». Зараз це провадження знаходиться на стадії притягнення осіб до відповідальності та передачі до суду.

Таких матеріалів досить багато – вони стосуються великих державних підприємств. Суми там просто колосальні. Напередодні приватизації розслідування цих проваджень є дуже актуальним. Схеми спрямовані не тільки на виведення грошей, але і на зниження вартості самих підприємств перед приватизацією. У нас, наприклад, є кілька проваджень щодо Одеського припортового заводу, і від успіху цих розслідувань буде залежати те, що держава не буде продавати його за заниженою вартістю.

- Для цього ж потрібна і економічна освіта. Які у вас аналітичні підрозділи?

По-перше, частина детективів має досвід розслідування проваджень у сфері економіки. Крім цього, до досягнень можна віднести створення аналітичного підрозділу. Воно невелике – 35 осіб, але ми реалізували право доступу до баз державних органів (Міністерство юстиції, МВС, Державна фіскальна служба). Детективи в цей відділ відбиралися з економічною освітою, зі знанням англійської мови, що мали можливість стажування за кордоном. Ця служба побудована, ґрунтуючись на досвіді моєму і першого заступника, який ми отримали під час візиту в Лондон. Там працює така аналітична служба, і ми багато чого перейняли у них. Тобто у нас є відділ, який займається виявленням неправомірної вигоди і внесенням фіктивних даних в декларацію. Зараз ми обробляємо колосальний обсяг інформації щодо суддів і народних депутатів.

- Щодо Адміністрації Президента, Кабміну теж працюєте?

- В першу чергу, ми працюємо за тими суб’єктам, які підслідні НАБУ. Ми аналізуємо їх декларацію, майновий стан, можуть вони пояснити свої витрати, чи ні. Наприклад, досьє по суддях будуть використані, коли буде проводитися судова реформа і коли буде вирішуватися питання не тільки про притягнення або не притягнення судді до кримінальної відповідальності, а коли перевірятиметься його доброчесність для перепризначення на посаду. Коли ми бачимо, що певний суддя має колосальний автопарк, то це вже, як мінімум, є підставою для заведення оперативно-розшукової справи. Тобто три підрозділи – детективи, аналітики і оперативно-технічне управління – дуже тісно взаємодіють.

«У НАС ПОСТІЙНО ГОВОРЯТЬ ПРО ГУЧНІ ЗАТРИМАННЯ, АЛЕ ПРО ГУЧНІ ВИРОКИ НЕ ГОВОРЯТЬ»

 

- Чим унікальний ваш аналітичний відділ? Які бази даних аналізуються? Що є предметом аналізу?

У нас є відділ, який аналізує держзакупівлі, використовуючи відкриті і закриті джерела, аналізуємо тендери. Вони тісно співпрацюють з органами державного фінансового моніторингу. Це перше. Друге – бази Міністерства юстиції, база РАГСу, реєстр майнових прав на нерухомість, база довіреностей. Ми підключилися до баз фіскальної служби – митний блок, податковий блок. І коли не просто береш інформацію з цих баз, а ще зіставляєш з іншими базами (американський уряд скоро передасть нам аналітичну програму, яка буде набагато ефективніше обробляти ці дані), то по кожному конкретному чиновнику можна буде отримувати зведену інформацію протягом декількох годин. Всю інформацію – що отримував, куди витрачав, чим розпоряджався.

Зараз цікавий ресурс – реєстр довіреностей. Коли у чиновника все добре в декларації – майно зареєстровано, немає розбіжності з базами, а по базі довіреностей у нього є в розпорядженні рахунок або банківська скринька. Тобто рахунок не на нього, не на членів його сім’ї, і він не повинен відображати його в декларації, але при цьому за дорученням він має право розпоряджатися цим рахунком. Ми можемо, користуючись співпрацею з фінмоніторингом, подивитися – а скільки пройшло через цей рахунок грошей. Відповідно, ми можемо побачити те, що не побачили б, зіставляючи декларацію і майнові права. Ці ресурси дають великі можливості для кримінального переслідування.

- До скількох баз даних держорганів планує підключитися НАБУ?

Понад 100 баз даних.

- І НАБУ зможе за допомогою сучасних аналітичних комплексів згенерувати 22 тисячі досьє на кожного держслужбовця 1-2 рангу, починаючи з Президента, щоб взяти під контроль їх повсякденну діяльність?

Так, це наша мета. Ми зможемо визначати корупційні ризики серед вищих державних службовців. Ми зможемо забезпечувати наших детективів повноцінною аналітикою по всій діяльності будь-якого високопосадовця, включаючи членів його сім’ї та пов’язаних з ними осіб.

- Ого. Це, по суті, інформаційна революція, що, по суті, систематизується вся офіційна інформація щодо всього керівництва України, і робиться рентген-знімок, чим володіють і вони, і пов’язані з ними особи. Тобто, навіть якщо вони побіжать зараз все перереєстровувати, все одно сліди залишаться і потраплять до ваших рук. Ви розумієте, що така інформація по всій нашій політичній верхівці є просто супервикривальною, що такого ніхто і ніколи в Україні не створював і такими даними не володів, і що носіїв такої інформації дуже сильно хочуть «приручити»?

Я розумію, які великі повноваження нам дані та яку величезну відповідальність суспільство поклало на мене і на НАБУ для нанесення системного удару по політичній корупції. І я розумію ризики. Довести свою ефективність і незалежність я зобов’язаний справами.

- Тобто, у нас все прозоро в країні, все можна побачити?

НАБУ нещодавно прийняли в організацію EPAC (Європейське партнерство проти корупції). Туди входить австрійське АБ, литовське АБ тощо. Очолює це партнерство Джованні Кесслер, який був членом комісії з відбору директора НАБУ. І ось, коли ми обмінювалися досвідом, колеги з Литви сказали: у вас в Україні все набагато простіше, нам в Литві, щоб знайти злочин, потрібно копати на 3 метри вперед, у вас же все лежить на долоні, бери і розслідуй. Проблема в іншому – переварити все це. Почати розслідування можна і за 500-ма провадженнями, тільки 70 детективів цього зробити не зможуть.

- Якщо все лежить на поверхні, то що зупиняло раніше від таких розслідувань?

З власного досвіду скажу: коли я розслідував провадження економічної спрямованості ще 2005 року, схеми були набагато складнішими. Тому що люди боялися чогось. Зараз дуже рідко яке провадження доходить до суду. У нас постійно говорять про гучні затримання, але про гучні вироки не говорять. Тому що їх немає. Завдання не лише виявити і розслідувати, а й домогтися обвинувального вироку, який набере чинності. І це буде сигналом людям, які займаються цими схемами – хлопці, давайте не будемо цього робити, тому що це може мати наслідки. Синдром безкарності, який інфікував наш політикум, штовхає до того, що крадуть фактично відкрито.

- Чи є у вас зараз доступ до всіх баз, і як цей процес відбувався?

Можу відразу сказати, що конструктивною в цій частині була позиція Міністра юстиції, який сам запропонував підписати відповідний меморандум і дати нам доступ. Конструктивно до цього питання підійшов Міністр внутрішніх справ. З фіскальною службою було трохи складніше: ми постійно вели якісь переговори, листування, були якісь неузгоджені позиції. Але знову ж таки – глава фіскальної служби взяв на себе відповідальність і усунув всі перешкоди.

- Тобто ваші аналітики тепер можуть бачити імпорт-експорт?

Так, ми можемо бачити декларації. Ось зараз включили податковий блок, але реєстр податкових накладних ми поки не бачимо. Він підключається.

- Тобто, ви будете бачити все те, на чому митниця заробляє? І на чому процвітає корупція в Державній фіскальної службі – всі операції з відшкодування ПДВ ви будете бачити?

Так.

- А секретні бази МВС і СБУ у вас є? Ви можете отримати доступ до баз, які під грифом?

Завдяки конструктивній позиції того ж Авакова, створено наше робоче місце в МВС – співробітник НАБУ, який має доступ до держтаємниці, може прийти і отримати відповідь на запит, без письмової тяганини. Відповідно до закону встановлено дуже короткий термін відповіді на запит НАБУ – 3 дні. Не відповів вчасно – можеш бути притягнутий до адміністративної відповідальності. І такий же механізм прямої дії відпрацьовується зараз в СБУ.

- Яка зі структур не виконує ваші запити щодо доступу до баз даних?

Держкомзем – поки немає підключення.

- Чи забезпечили доступ НАБУ до своїх баз даних Національний банк України, Держказначейство, комісія з цінних паперів та фондового ринку? Це ж ключове питання, адже головне джерело корупції – виведення грошей із країни, рух фінансів у банківській системі, рефінансування комерційних банків, фіктивні операції з цінними паперами?

Абсолютно вірно. З НБУ поки йдуть переговори – підключення ще немає. На черзі казначейство, там чисто технічне питання. Сподіваюся, що вирішимо всі технічні питання по всьому фінансовому сектору.

- Скільки досьє на держслужбовців вже проаналізували?

Рахунок йде на сотні. Наводжу приклад. Мені зробили презентацію аналітики по 10 суддям – практично випадкова вибірка по столиці і регіонах. З 10 суддів за 9-ма є майно, яке не внесено до декларації. І це не дрібниця, яку можна забути, а це будинки і автопарки.

- Наскільки ускладнює вашу роботу повільне створення Національного агентства щодо запобігання корупції? НАЗК зобов’язане розробити і затвердити нову форму електронних декларацій для вищих держслужбовців, яка дуже жорстко контролює всі фінансові доходи і витрати держслужбовців і їх сімей.

Проблема в тому, що Антикорупційне агентство досі не сформовано. Ми, по суті, виконуємо їх функції. Редакція статті (кримінальної – ред.) сформульована так – внесення завідомо недостовірних даних у декларацію, форма якої затверджена законом про запобігання корупції. Для того, щоб ця стаття запрацювала, має бути створено агентство, яке затвердить цю форму. І це потрібно зробити до 1 квітня, коли чиновники подають цю декларацію. Тільки тоді ми отримаємо ці декларації і зможемо використовувати цей ресурс. Якщо не буде визначено склад Агентства і вони не затвердять форму електронної декларації, то чиновники знову подадуть стару декларацію. Ми піднімаємо це питання і активно працюємо з Радою громадського контролю. Один зі способів вирішення цієї проблеми – внесення змін до закону, але з урахуванням того, як працює ВР, як важко проходить електронне декларування, у мене є великі побоювання, що до 1 квітня 2016 року цю проблему не буде вирішено. Відсутність нових електронних декларацій від НАЗК серйозно уповільнить до наступного року аналіз корупційних ризиків щодо всіх вищих держслужбовців.

- Наші зарубіжні партнери про це знають?

- Судячи із заяви посла Євросоюзу, який сказав, що якщо ви цього не зробите, то знову поставите під загрозу безвізовий режим, європейські партнери цим стурбовані. Я нещодавно повернувся зі США, де перебував із Давидом Сакварелідзе на запрошення американського уряду. Знову ми підняли це питання. Вони теж стурбовані, тому що у них декларація – це святе, це те, з чого починається держчиновник. У нас же, маючи таку статтю КК та декларацію, це дуже б сприяло боротьбі з корупцією, адже тоді чиновники взагалі відкриті для наших аналітиків. Подивимося, наскільки є політична воля парламенту це питання вирішити.

АГЕНТУРНИЙ АПАРАТ І СЛУЖБА ВНУТРІШНЬОЇ БЕЗПЕКИ

 

- Розкажіть про оперативно-технічне управління. Які у вас є технічні умови, щоб вести самостійно оперативну діяльність?

Це Управління налічує понад 100 осіб. Це два підрозділи – оперативно-технічне та управління спеціальних операцій. Вони всі носять погони, є військовослужбовцями. Спеціальні звання – від лейтенанта до полковника НАБУ. Завдання оперативно-технічного управління – за завданням детективів знімати інформацію з каналів зв’язку і проводити оперативно-технічні заходи, наприклад, «повісити» техніку на заявника, поставити техніку в кабінеті чиновника, візуальне спостереження за підозрюваним. Штат цього управління на сьогоднішній день сформовано на 75%, закуплений автотранспорт. Що стосується підрозділу зовнішнього спостереження – то воно вже працює. Що стосується зняття інформації з каналів зв’язку – створені робочі місця, створений штат, ми можемо це робити, але, відповідно до закону, ми це робимо поки що тільки через технічні можливості СБУ. Тобто слухаємо у себе онлайн, але через СБУ. Зараз ведуться переговори, щоб це робити паралельно ще й через МВС, щоб був вибір. Ну, і стратегічне завдання – отримання автономної системи прослуховування. Зараз, завдяки прийнятому бюджету, ми проведемо по максимуму закупівлі техніки.

- Чи передбачений в НАБУ агентурний апарат? Який бюджет на агентуру?

Виділено гроші на спецфонд, який можна використовувати для оплати агентів. Агентурна робота – це робота зі збору інформації. Агентура – справа наживна. Тут все залежить від детектива. Я впевнений, що не у всіх детективів будуть однакові здібності до проведення агентурної роботи. Інструкція про агентурну роботу розроблена. Загальний бюджет на негласну роботу – 47 мільйонів. Але це величезна кількість статей. Сюди, наприклад, входять можливі хабарі, а з урахуванням тих сум, які вимагаються, ці гроші можна витратити за один день.

- А Ви можете спрямовувати своїх співробітників під прикриттям до правоохоронних органів, у т.ч. в СБУ, МВС, ГПУ, ДФС, Адміністрацію Президента, Кабмін, політичні партії?

Окремо формується підрозділ детективів, які будуть офіцерами під прикриттям. Йдуть таємні конкурси, тому що це наша розвідка, це люди, які будуть негласно відправлені до певних органів. Дуже складна робота зі створення цього підрозділу. Можливості дещо обмежені, з урахуванням нашого штату – 700 осіб. Але він створюється. Якщо взяти британський досвід – там досить довго цей підрозділ формувався. Це особливий тип людей. Це люди, які ведуть подвійне життя роками, перш ніж виходять на саму верхівку корупційних схем. Фактично курсів в Україні таких немає. А якщо і є, то в органах, в які нам потрібно негласно проникнути. Коли ми запустимо цю службу, складно сказати, але процес йде.

По внутрішній безпеці – це найважливіше питання, адже Ваші співробітники будуть мати доступ до безпрецедентної за обсягами особистої інформації та інформації про життєдіяльність держави. Які нововведення є в роботі безпеки, як буде організовано контроль за діяльністю самих співробітників? Доступ до всіх баз даних і розслідування мільярдних крадіжок створює високі корупційні ризики.

Так, є нововведення. По-перше, обов’язки цього підрозділу прописані в самому законі. Це і розслідування щодо НАБУ, якщо вони здійснять якісь корупційні правопорушення, та моніторинг життя наших співробітників. Там конкурс на керівника виграв молодий хлопець, він учасник бойових дій в АТО. Це дуже специфічна служба. Я йому казав, що нас будуть не любити зовні, а вас будуть не любити ще й всередині НАБУ. Перше, що вони будуть робити – моніторити спосіб життя наших співробітників. У СБ є доступ до особових справ, декларацій, до всіх баз. Вони можуть заводити провадження щодо наших співробітників. Але я їх в першу чергу зорієнтував на профілактику, щоб не допускати випадків порушення кримінальних проваджень. Вони розробили порядок моніторингу способу життя. І друге – перевірка наших співробітників на доброчесність, тобто є певні вимоги в законі, які не тягнуть на кримінальну відповідальність, але свідчать про щирість і порядність людини. Якщо детективу стало відомо про неправомірні дії свого колеги, він повинен повідомити про це, і якщо він цього не зробить – це свідчить про те, що він не пройшов перевірку на доброчесність. Положення про проведення перевірок на доброчесність затверджено, графік затверджений, але самі співробітники не знають, кого і коли будуть перевіряти.

США планують передати нам не лише інформаційно-аналітичну систему, але і частину устаткування для запуску електронного документообігу - це значно оптимізує процес. Для того щоб зробити це в масштабах країни, потрібна згода всіх органів. Але всередині НАБУ ми плануємо. Будь-який співробітник при зверненні до системи буде фіксуватися, він зможе подивитися по своїх матеріалах інформацію, з якою він має право ознайомитися, але всі заходи і всі звернення також будуть зафіксовані. І у випадку службової перевірки, все це буде легко виявлено.

«ПРИЙШОВ МІНІСТР – ДОПИТАЄМО. ПОТРІБНО БУДЕ – ПРИТЯГНЕМО ДО ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ»

 

- Розкажіть про ваші перші дії щодо суддів. Що здивувало? Які деталі? Що там харківський суддя? Кажуть, особистий суддя Кернеса вирішував всі його особисті питання, чи так це?

У судді акуратно прихований портрет Януковича в шафці. Поруч машинка для перерахунку готівки. Коли ми показували фотографію цієї вилученої машинки американським колегам, вони ніяк не могли зрозуміти, навіщо судді в кабінеті така машинка. Що стосується зв’язків із Кернесом – ми це будемо перевіряти. Будемо над цим працювати.

- Яка кількість депутатів, міністрів до вас сюди ходить?

Я не веду статистики, але мені приємно, що детективи не реагують на появу депутата або міністра якимось особливим чином. Прийшов міністр – допитаємо. Потрібно буде – притягнемо до відповідальності. Я знаю, що і міністри були, і депутати, а скільки – не знаю. По-перше, зі мною детективи не узгоджують виклик тієї чи іншої особи, якщо вони вважають за потрібне викликати депутата – викликають.

- Зараз найгучнішою корупційною справою є справа бізнес-партнера Президента, особистого його друга, одного з лідерів Блоку Порошенка Ігоря Кононенка. Ваш детектив зможе викликати на допит Президента України?

Ми відбирали детективів таким чином, щоб вони могли викликати на допит державного службовця будь-якого рівня.

- Микола Мартиненко – друг прем’єр-міністра, і колишній «любий друг» Порошенка зараз фігурант розслідування НАБ. На якій стадії розслідування справи Мартиненка? Які запити робилися, наскільки ймовірним є те, що вона дійде до суду?

У плані розслідування я не можу відповісти, що заплановано. Заплановано багато цікавого. НАБУ не може собі дозволити списати це провадження в архів, якщо там буде склад злочину. Якщо будуть докази – це провадження буде в суді. Якщо довести не зможемо – публічно пояснимо своє рішення. Заходи заплановані, контакти зі швейцарськими колегами заплановані, мною підписано рішення, узгоджене з Антикорупційним прокурором, про витребування деяких матеріалів, які стосуються цих обставин і зараз знаходяться в Генеральній прокуратурі. Робота йде, і ми розуміємо, що довго в підвішеному стані це розслідування знаходитися не може. Ми в найкоротші терміни повинні дати відповідь, є чи ні склад злочину, і чому ми так вважаємо. Єдина складність – дуже мала кількість корупційних схем, що розслідуються, закінчуються в Україні. Офшори, австрійські банки, Латвія, Швейцарія. Більшість розслідувань пов'язані з міжнародною правовою допомогою.

Зараз проводиться велика робота із встановлення прямих контактів. Наприклад, заплановано підписання меморандуму з ФБР. Так як ми запланували співпрацю, у нас буде сидіти співробітник ФБР на постійній основі, з детективами буде працювати. Також ведуться переговори з австрійським послом. Ми хочемо поїхати і підписати попередню домовленість з їх антикорупційним бюро. Тому що Австрія – це величезні транзитні потоки. Ми користуємося правом прямого звернення, як прописано в законі. Ми не будемо орієнтуватися на Генеральну прокуратуру, ми хочемо, щоб співпраця відбувалася безпосередньо. Більшість наших міжнародних партнерів це тільки вітають.

- Ще резонансні справи. Ось по «Житомирських ласощах». Коли посадять або Пашинського, або Лещинського, або Бойка? Хто ж із них винен? На якому етапі орзслідування? Коли очікувати результати? Адже там все досить прозоро.

Не можу погодитися, що там все так просто. Є дві сторони, які називають один одного рейдерами. Завдання розслідування – поставити крапку і сказати: ні, хлопці, ось це законний власник, ось це – власник, який зловживав чимось там і в силу якихось маніпуляцій став власником. Я не буду говорити зараз, хто з них хто, тому що це буде остаточним результатом розслідування. Але складність полягає в тому, що сторони використовують судову систему. Є ряд судових рішень, яким також потрібно давати оцінку, щоб вийти на остаточний варіант. За цим фактом порушено низку кримінальних проваджень. Кожна зі сторін дістає якесь рішення суду і каже, мовляв, ось же – тут написано, що я законний власник. Було б здорово перевірити тих суддів, які ухвалювали рішення... У країні немає арбітражу, і правоохоронні органи повинні займатися питаннями комерційного арбітражу, тому що судова система не генерує об’єктивні рішення.

- Які пріоритети у перших провадженнях, розпочатих у НАБУ?

Судді, держзакупівлі і держпідприємства. Що стосується держзакупівель. Останні – це «кіотські гроші». Коли майже півмільярда за якісь там лампочки повинні були піти. Чи не пішли, мені здається, через те, що пішов резонанс. Ці закупівлі ми моніторимо. Або, наприклад, величезний бюджет військовий у нас – десятки мільярдів гривень. Залишати без уваги таку суму не можна.

- Теж є провадження?

Проваджень ще немає, але певні напрацювання існують.

- Ключова сфера корупції – це силові органи. Щодо них є якісь провадження?

Проваджень, які я міг би публічно назвати, немає. Але є напрацювання, які можуть вистрілити найближчим часом. Ми не залишаємо їх по-за увагою. Це один із наших пріоритетів. Я хотів би окремо зупинитися на Службі безпеки. Я вже говорив, що прослуховування ми ведемо через них, і документування їх злочинної діяльності набагато складніше, ніж інших. Тому для нас важливо запустити альтернативний канал через поліцію. Позитивний сигнал – після призначення на пост Грицака, кількість працівників СБУ, які були притягнуті до відповідальності, завдяки внутрішній безпеці, обчислюється десятками і, думаю, в цій частині у нас буде плідна співпраця. Ми ведемо переговори про співпрацю з їхньою внутрішньою безпекою, щоб ми попрацювали з тими, хто нам підслідні, а це – генерали.

- По гучному скандалу з бурштином які є провадження? Там же багаторічні мафіозні угруповання з місцевих СБУ, прокуратури, міліції. Чи можна розраховувати на результат?

Не хочу нашкодити та називати прізвища і дії, які ми хочемо провести. Позитивним сигналом для нас є припинення банкрутства «Укрбурштину», яке банкрутувало 8 років тільки через те, що у нього була заборгованість 1,5 мільйона гривень, це смішно.

- А яка прибутковість цього бізнесу нелегальна? Скільки на день, який порядок цифр?

Те, що я чув з відкритих джерел, – людина на помпі отримує 1 тисячу гривень на день. Інші цифри я хотів би назвати, спираючись на конкретні матеріали розслідування. Це тисячі доларів, і, на жаль, це триває і сьогодні.

- У вас є програма захисту свідків? Ви можете забезпечити їм захист, щоб ця справа хоча б дійшла до суду.

Я розглядаю цю проблему набагато ширше. Треба захистити і детектива, і прокурора, які ведуть це розслідування. І я вдячний авторам Закону про Антикорупційне бюро, які передбачили створення управління спеціальних операцій. Це дало нам можливість створити спеціально озброєний підрозділ, завданням якого є затримання підозрюваних, забезпечення безпеки всіх учасників процесу. На жаль, ми обмежені певними кадровими рамками, які встановлені законом, але повноцінних три взводи у нас є, і вони будуть залучатися в міру необхідності. Ми розробляємо алгоритм дій у разі виникнення загроз. Є закон, який передбачає заходи, аж до зміни зовнішності. Зараз по одному з проваджень ми змінили анкетні дані для людини. Хотілося би мати більше ресурсів, але навіть наявного ресурсу вистачить на перший час. Якщо ми доведемо суспільству, що нам потрібно більше, можливо, ми будемо ініціювати відповідні зміни до законодавства.

- Що стосується діяльності самого Бюро і Вашої особистої репутації. У яку суму обійшлася Вам поїздка Вашої дружини разом з Вами в Лондон?

Десь 30 тисяч гривень – це менше, ніж половина моєї зарплати. Так, і я вже пояснював багато разів - у дружини там живе сестра, і вона супроводжувала мене в поїздці, це нормальна практика. Її зустріла там найближча родичка.

У західних партнерів був реально шок, тому що вони знали, що ця поїздка була абсолютно автономною і оплачувалася з моїх власних коштів. І коли вони почули про кримінальне провадження у прокуратурі, вони реально були обурені. Дружина їхала за мій рахунок, а я на запрошення. Хоча нормальною практикою вважається, що перша особа може взяти дружину. Я був на зустрічах, на які багато керівників правоохоронних органів приходять з дружинами. Розцінюю відкриття провадження як спробу тиску на мене, яка нічим не закінчилася.

- Вас внутрішня безпека буде перевіряти на відповідність доходів?

Сподіваюся, начальник безпеки досить принципова людина. І взагалі мій досвід показує, що є низка провокацій. Перші спрямовані на отримання публічної реакції. Є провокації, коли беруть якийсь факт і перекручують його. Тоді потрібні певні пояснення. І є якісь реальні факти, але я сподіваюся, що в моєму випадку їх не буде. Були б у мене будинки і дорогі машини – писали б про це. Але, на жаль, чи на щастя – немає.

- Про закупівлю форми для спецпідрозділу. Процедура, обґрунтування процедури. Чи буде це представлено на розгляд хоча б громадської ради?

Що стосується закупівель – вже було дві публічні презентації. Ми могли їх взагалі засекретити, тому що це спеціальний підрозділ. Але ми цього не робили. Нехай хтось насміхається над цими цифрами, але якщо це потрібно для того, щоб боєць міг повноцінно функціонувати, я готовий це пояснити. Приклад все з тими ж шкарпетками, коли у нас було дві реалізації і боєць в екіпіровці провів у засідці 4 дні. Без спеціальної білизни та одягу це було б дуже важко. На жаль, це знову ж таки маніпуляція фактами, для того, щоб дискредитувати Бюро. Мало того, деякі закупівлі ми проводили по кілька разів. Будуть конкретні претензії – ми їх розглянемо. У будь-якому випадку ми ці закупівлі і далі будемо проводити, тому що ніяких порушень допущено не було. Ми повинні забезпечити спецназ всім необхідним, тому що вони працюють в НАБУ, і ми не можемо звертатися за допомогою з їх екіпірування до волонтерів або до будь-яких інших осіб, тому що це буде корупційний ризик.

- Останнє запитання: зараз якісь люди намагаються з Вами домовитися як з директором Бюро? Знайомі якісь з’являються? Як відносини з Вашим минулим: Ви працювали в компанії, що належала Гайсинському, писали щось і про Кернеса?

Спочатку десь якось зверталися з приводу працевлаштування. Але я роз’яснював, що конкурс відкритий і незалежний, тому моє втручання туди не просто не доречно, а може нашкодити кандидату. Уявіть собі ситуацію, що я прийду на комісію і скажу: хлопці, подивіться на цю людину, ця людина написала не на 20 прохідних балів, а на 7. І як я потім буду виглядати? Це все швидко закінчилося. Що стосується минулого... хтось писав, що я маю зв’язок з Кернесом. Але з Кернесом я особисто не знайомий, а людей, пов’язаних з Кернесом, ми затримуємо за отримання хабара. Повторюся, всі ці маніпуляції інформацією – без цього ніяк. Ми набрали на конкурсі всіх співробітників, вони пройшли дуже ретельний в Україні відбір. Вони не залежать від мене – вони прийшли в НАБ, бо ненавидять корупцію. Цим людям не можна давати команди – вони реально знають, що їх роботодавець – народ України в найтяжкчх умовах під час війни зібрав останні кошти для того, щоб ми знищили систему корупції. І для нас справа честі якомога швидше довести, що це завдання нам під силу.