Володимир Деулін: "Звернень, що стають підставами для розслідувань, вкрай мало"

23.02.2018 12:02

Директора Одеського територіального управління НАБУ змогли обрати з п'ятої спроби. Конкурс на цю посаду постійно супроводжували резонансні скандали. У підсумку, в листопаді 2017 року з'явилася інформація про переможця. Ним став колишній миколаївський міліціонер Володимир Деулин. Інформації про нього було вкрай мало. Редакція 368.media вирішила з'ясувати, як Деулин прийшов в НАБУ і чим займається на новій посаді в Одесі.

 

Було п'ять (!) конкурсів на посаду директора. Ви у скількох конкурсах брали участь?

Спочатку я не брав участь. Працював заступником начальника відділу по роботі зі свідками та заявниками. В подальшому, коли дивився умови конкурсу, то був впевнений, що я вже маю певний досвід…

На якому етапі?

Я подавався на передостанній… Спочатку на заступника директора, тому що вважав, що мій попередній досвід роботи в правоохоронних органах надає мені можливості займати цю посаду. Побачив, що не вибрали директора, і коли оголосили повторний конкурс, то подав документи на посаду директора Одеського територіального управління. Пройшов всі етапи конкурсу. Пройшов поліграф…

Ви працювали у Миколаєві на низці посад у міліції і в міліції порта Октябрськ. Чому вирішили перейти з міліції в НАБУ?

Моя карє’ра починалась зі слідчого райвідділу, потім працював в міському управлінні…в подальшому перейшов на оперативні посади. Наприкінці своєї трудової діяльності в міліції, а потім в поліції, займав там керівні посади. Потім, після тих подій, які відбувалися в країні, анонсували реформування прокуратури. Я як людина патріотично налаштована не стояв осторонь того, що відбувалося, намагався брати в цьому безпосередню участь, щоб наша країна змінювалась, а тим паче правоохоронні органи. Я подавав документи на заняття вакантних посад в прокуратурі, на керівників місцевих прокуратур.

У Миколаївській області?

Так, але конкурс на посади в південному регіоні проводився в Одесі. На той час за результатами конкурсу мені не вдалося зайняти бажану посаду в прокуратурі в Миколаєві, можливість працювати в районній прокуратурі Миколаївської області я не розглядав.

Пізніше я побачив, що відбувається відбір в НАБУ, за відгуками знайомих, конкурс проводився максимально прозоро і відкрито, відтак, я вирішив спробувати свої сили в новоствореному антикорупційному органі. Посада «заступник начальника відділу по роботі зі свідками і заявниками» мене зацікавила, хоча я спочатку трохи інакше уявляв суть виконуваних обов’язків. У конкурсі на вказану посаду я переміг і на сьогоднішній день ні трохи не шкодую про свій вибір – я отримав неоціненний досвід.

У чому різниця?

Управління по роботі з громадськістю займається прийомом, реєстрацією, обліком, розглядом звернень осіб, запитів та звернень народних депутатів, адвокатських запитів, запитів про надання публічної інформації, а також повідомлень про кримінальні правопорушення. Вказаним документам ми надаємо правову оцінку, а в разі виявлення ознак кримінальних корупційних правопорушень, підслідних бюро, скеровують на розгляд детективам.

Фільтр?

Фактично так. Я, крім іншого, проводив особисті прийоми в громадській приймальні, спілкуючись із заявниками та свідками. За необхідності ми організовували зустрічі заявників безпосередньо з детективами, щоб вони могли відразу зайнятися роботою для документування злочинів… Загалом отриманий досвід роботи на попередній посаді в НАБУ наразі виявився дуже корисним, оскільки посада директора територіального управління передбачає схожі функції.

Яке призначення вашого управління?

Хочу зауважити, що повноваження поширюються на 4 області, це Одеська область, Херсонська, Миколаївська і Кіровоградська. Безпосередня мета діяльності Одеського територіального управління – це фактично представництво і виконання завдань НАБУ, визначених законом. Якщо коротко, то ми забезпечуємо роботу органу і організовуємо належні умови праці тим службовим особам бюро, які на законних підставах перебувають в управлінні. На сьогодні це детективи, робочі місця яких визначені в Одесі, також це можуть бути інші працівники, відряджені для проведення певних завдань, покладених в основу НАБУ.

А чим займаються спеціалісти територіального управління Бюро?

Головні спеціалісти займаються прийняттям заяв, звернень від громадян, від юридичних осіб, від громадських організацій та ЗМІ. Також приймаємо та розглядаємо запити та звернення народних депутатів, запити на публічну інформацію, адвокатські запити. Крім того здійснюється прийом, реєстрація заяв та повідомлень про кримінальні правопорушення, їм надається первинна правова оцінка.

Як це відбувається?

До нас надійшла заява про скоєння кримінального корупційного правопорушення. Спеціалісти отримали та зареєстрували її під певним номером. Якщо ми вбачаємо, що в заяві є ознаки кримінального корупційного правопорушення, які підслідні бюро, то передаємо її детективам. Керівник детективів визначає працівника, який буде розглядати це звернення і приймати рішення.

У нас штатна чисельність Одеського теруправління на сьогоднішній день – 7 осіб: директор, заступник і 5 головних спеціалістів. Не всі посади укомплектовані на сьогоднішній день. Всі інші особи: детективи, які визначені в Одеському теруправлінні (майже 15 осіб, із них наразі день працює 10), відряджені і здійснюють безпосередньо розслідування, виконують окремі доручення на проведення слідчих чи процесуальних дій.

Ви втручаєтесь в їхню роботу? Вони підпорядковані центральному апарату?

Так. Вони підпорядковуються головному підрозділу детективів, але ми налагоджуємо роботу щодо взаємодії і забезпечуємо їхню фактичну роботу, щоб були робочі місця, оргтехніка, канцелярські вироби, папір. Ми фактично є «штаб-квартирою» НАБУ у південному регіоні країни. Ми і представницькі функції виконуємо, і забезпечуємо організаційну роботу щодо виконання завдань бюро, а основне його завдання – це протидія кримінальним корупційним правопорушенням високопосадовців. Фактично працюємо для того, щоб детективи могли здійснювати свою справу – вести досудові розслідування.

Кому «краще» скаржитися в теруправлінні? Чи можуть скаржитися всі, чи кому потрібно скаржитися?

Спочатку розберемось, що таке скаржитись і з яких питань. Скаржитись і подавати звернення має можливість будь хто – громадяни України, іноземці, особи без громадянства. Крім того, відповідно до норм законів «Про НАБУ» і «Про запобігання корупції» можна подати анонімні звернення, які також будуть розглядатись. Але хочу наголосити на тому, що в цьому анонімному зверненні повинна міститись інформація щодо конкретної особи, повинні бути викладені дані, які можливо перевірити.

Ми же наразі говоримо про ефективну роботу Бюро. НАБУ створювали для більш серйозних справ...

Це ми зараз будемо торкатися підслідності, тих кримінальних правопорушень і суб’єктів, які підслідні НАБУ. Фактично підслідність визначена ч.5 ст.216 КПК. Вона прямо вказує перелік статей (їх 13 – див. схему), суб’єктів, відносно кого, детективи можуть проводити досудове розслідування. Хочу наголосити, що закон «Про Національне антикорупційне бюро» (ст. 16) визначає обов’язок детективів здійснювати розслідування кримінальних правопорушень, віднесених законом до підслідності бюро.

Стосовно підслідних НАБУ суб’єктів казати, що це вищі посадові особи держави – це надто широке поняття, а для громадян скажемо простіше, щоб було зрозуміло.

Національне бюро проводить розслідування корупційних злочинів, здійснених високопосадовцями (категорія державної служби «А»), суддями всіх рівнів, прокурорами (починаючи з керівника підрозділу регіональної прокуратури і вище), керівниками великих держпідприємств, особами вищого офіцерського складу силових структур. Також нам підслідні депутати обласних рад, посадові особи органів місцевого самоврядування – голова обради і його заступники, це і особи, міські голови міст обласного значення.

Але норма ст.216 КПК каже ще про те, що інші особи, що виконують функції держави або місцевого самоврядування, інші службові та посадові особи, якщо розмір предмета вчиненого ними злочину перевищує 500 прожиткових мінімумів для працездатних осіб (на сьогодні – 881 тис. гривен і вище) теж можуть бути підслідні детективам. Але треба дивитися і конкретно розбиратись по кожній окремій справі.

Як правило, заявники скаржаться на дії та бездіяльність правоохоронних органів, на суддів, на керівників місцевих органів самоврядування.

Переважна більшість звернень надходить щодо протиправного привласнення та розтрати майна (ст. 191 КК), протиправного заволодіння майном підприємства, установи, організації (ст. 206-2 КК), зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 КК), декларування недостовірної інформації та незаконного збагачення (ст. 366-1, 368-2 КК), також – щодо надання, прийняття неправомірної вигоди (простими словами – хабарництво) (ст. 368, 369 КК).

Скільки з початку роботи управління зареєстровано кримінальних проваджень на підставі звернень?

За останні півроку до нас надійшло близько 400 заяв, повідомлень, звернень, 11 запитів нардепів, 74 звернення від юридичних осіб. Наразі відкрито 14 кримінальних проваджень, які розслідуються. Деякі з них внесені до ЄРДР за ухвалою суду.

А реальних скільки?

Розглядати в призмі Одеського теруправлінні ми не можемо, тому що, це не самостійний орган, як Нацполіція чи СБУ. У нас інше формування і принцип роботи. Зараз, як всім відомо, на слуху, справи по АМПУ, по «Краяну», інші справи щодо зловживань з боку службових осіб Одеської міськради. Вони  також знаходяться в органі досудового розслідування, яким є головний підрозділ детективів в Києві. Але наші детективи беруть безпосередню участь в проведенні слідчих і процесуальних дій, які проводяться на території, на яку поширюється юрисдикція Одеського територіального управління.

Я маю на увазі, що ви же зареєстрували, ви знаєте, що пішло у роботу, а що — ні... 

Дуже небагато. Адже з 400 звернень та заяв певна частина, не є заявами про злочин – це скарги, звернення громадян, пропозиції, запити… З числа повідомлень про кримінальні правопорушення велика кількість взагалі не підслідна детективам НАБУ. Ми їх розглядаємо і скеровуємо за належністю і надаємо відповідь з роз’ясненнями.

Яке було найбезглуздіше звернення?

З останнього: особа звернулась до нашої громадської приймальні із заявою, в якій просить провести їй медичне обстеження. Ми скерували цю заяву за належністю до обласного управління охорони здоров’я для подальшого розгляду.

У нас ресурс не такий великий, 700 осіб. Це не той правоохоронний орган, який представлений в кожному місті, районі, розумієте?

Ваш колега, Тарас Лопушанський, часто проводить зустрічі у Львові з громадськістю та ЗМІ, чому ми вас не бачимо на зустрічах?

До мого призначення, заступник директора проводив певні зустрічі, брав участь у спілкуванні з громадськістю і ЗМІ, з різними організаціями і в нас проводилася всеукраїнська акція, коли наші представники їздили по областях, спілкувались із студентами і брали участь в обговоренні насущних питань. Ми плануємо певні заходи щодо зустрічі і обговорення з ГО, з представниками ЗМІ і інших організацій і підприємств, щоб донести ті завдання, які поставлені перед нами і можливості, які у нас є і права, якими наділені наші співробітники.

Якщо казати про Львівське теруправління, то вони були відкриті раніше і мають більше досвіду. У нас, переконаний, все попереду. Найближчим часом  плануємо робочі поїздки до Херсонської та Кіровоградської областей.

Співпраця з громадським активом є вкрай важливою, оскільки багато людей також звертаються не до нас, а до ГО, розуміючи, що без громадського розголосу, питання не буде розглядатися.

Враховуючи те, що НАБУ — молода структура, чи не стикалися ви зі спробами налагодити з вами контакт з боку оточення, наприклад, того ж самого мера Одеси чи з АМПУ?

У мене є повноваження щодо налагодження взаємодії з місцевими органами самоврядування, з правоохоронними органами, з ГО і іншими. На тому етапі, який сьогодні, у нас є певна взаємодія з органами місцевого самоврядування, але ця взаємодія на рівні обміну інформацією чи робочих питань.

Чи були спроби на Вас вчиняти тиск?

Ні. Можу вас запевнити, що ми б на це миттєво реагували і у нас є певні можливості це робити.

Як всім відомо, нещодавно один із чинних депутатів Одеської обласної ради, який, за версією слідства, є бенефіціаром компанії-продавця будівлі заводу «Краян», разом із ще однією особою запропонували співробітнику Національного бюро неправомірну вигоду в розмірі 500 тис. дол США в обмін на зняття арешту з рахунків компанії. Депутату та його спільнику 12 січня 2018 року Генеральною прокуратурою України повідомлено про підозру у вчиненні злочину за  ч.3 ст. 369 Кримінального кодексу України («Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі»).

Ті факти, які безпосередньо трапляються і які мають місце, на них відразу реагуємо і вони мають продовження, як ми це бачимо сьогодні. Ми хочемо працювати по-новому, розумієте, не так, як раніше інші правоохоронні органи.

Це дуже важко у нашій країні...

Принаймні намагаємось.

Спілкувався Денис Корнишев

Фотографував Ігор Артем'єв