Артем Ситник: В ідеалі хотілося б у перший робочий день когось затримати. Будемо намагатися

28.08.2015 16:02

«Потрібно приміщення, яке не буде схоже на стару українську прокуратуру або міліцію. І таке приміщення є, біля Верховної Ради – вертолітний майданчик Януковича».

Так глава фракції «Блок Петра Порошенка» Юрій Луценко в лютому говорив про майбутнє приміщення Національного антикорупційного бюро.

З того моменту пройшло півроку. З вертолітним майданчиком не склалося.

НАБУ зайняло будівлю колишнього міністерства промполітики на вулиці Сурикова, 3 у Солом’янському районі.

Всередину будівлю ведуть масивні темно-червоні двері, далі – напівтемрява і облуплений паркет.

Виняток – кабінет самого директора НАБ. Він схожий на типові кабінети українських чиновників: трохи позолоти і дерев’яних меблів. Артем Ситник відрізає: ніякого ремонту не робили – все дісталося у спадок від попередніх власників будівлі.

Атмосфера не справляє враження реформаторської, але Ситник не скаржиться.

Каже, що були варіанти і гірші, але не вдається в деталі. З цим приміщенням заощадили час і гроші. Воно підготовлене під режимно-секретну частину. «Тут є оптоволоконні кабелі – доступ до баз даних спрощується. Звичайно, хотілося б, щоб ремонт був кращим, але у цієї будівлі є переваги», – говорить голова НАБ.

Втім, приміщення – останнє, про що Ситнику зараз варто турбуватися. Не так давно позафракційний депутат Віталій Купрій, близький до олігарха Ігоря Коломойського, опублікував відповідь Генпрокуратури на своє офіційне звернення.

У ньому стверджувалося, що ГПУ проводить розслідування щодо законності включення до офіційної делегації НАБУ до Лондона дружини директора Бюро Артема Ситника і його радниці. До роз’яснення ситуації довелося включити навіть посольство Великобританії, яке на офіційному сайті розмістило інформацію про те, що не оплачувало витрати на проживання дружини голови НАБУ.

Сам Ситник розцінює цей інцидент як спробу дискредитувати Бюро і зірвати початок його роботи, запланований на 1 жовтня. Він допускає, що це – не перша медійна атака на нього і майбутніх співробітників відомства.

В інтерв’ю «Українській правді» керівник НАБУ розповів про свої пріоритети в боротьбі з корупціонерами, процес набору детективів і міжнародну допомогу.

- Артеме Сергійовичу, Ви обіцяли, що Антикорупційне бюро почне свою роботу з 1 жовтня. Чи встигаєте до цього терміну?

- Потрібен прокурор, який буде уповноважений здійснювати нагляд за розслідуваннями детективів Антикорупційного бюро. Ми на цей процес, на жаль чи на щастя, впливати не можемо.

Відповідно до Закону, який набув чинності 15 липня 2015 року, Антикорупційний прокурор, як і директор Бюро, обирається через відкритий конкурс. До конкурсної комісії входять чотири особи, яких делегує Генпрокуратура, і сім представників, яких делегує Верховна Рада. Після цього відбувається відкритий конкурс, визначається переможець. Він призначається Генпрокурором як його заступник – Антикорупційний прокурор.

- Конкурс на посаду директора НАБУ тривав три місяці. Скільки часу може тривати конкурс на посаду Антикорупційного прокурора?

- Тут складно судити. Скажімо так, конкурс на директора НАБ в Законі більш деталізований.

У Законі «Про прокуратуру» процедура обрання процесуального прокурора не менш розписана, тому більше процедурних питань буде вирішувати комісія, яка буде створена. Але скільки це триватиме по часу – важко прогнозувати.

- Чи може Бюро повноцінно працювати без Антикорупційного прокурора?

- Для того, щоб працювати – потрібен прокурор. Тому що почати розслідування можна тільки тоді, коли призначений прокурор, який здійснює нагляд за детективом, і детектив, який проводить розслідування.

- Як буде виглядати початок роботи НАБУ? Ось ви прийшли на роботу і...

- В ідеалі хотілося б в перший день когось затримати. Не впевнений, що вийде, але будемо старатися.

Але взагалі концепція початку роботи така. Ми проводимо конкурс на керівника підрозділу детективів, закінчується відбір перших ста детективів. Це той первинний колектив, який починатиме роботу. За штатом передбачено 242 детективи, але ми набираємо поки 100.

Надалі будемо збільшувати свій штат і паралельно проводити розслідування. Джерел отримання інформації у нас буде досить багато. Це і конкретні заяви від людей, і аналітичне управління Бюро, яке буде працювати з відкритими і закритими базами даних. До останніх Бюро матиме доступ відповідно до законодавства.

Самостійне проведення оперативно-розшукових дій детективами теж буде джерелом і приводом для порушення кримінального провадження. Арсенал інструментів буде дуже великий, і ми його використовуватимемо максимально.

- Ви відібрали перших сімдесят детективів. Це люди не з системи чи є й ті, хто працював в силових органах?

- Є люди, які працюють в правоохоронних органах. Є ті, хто ніколи не працював. Є ті, хто працювали і звільнилися. Ми виставили мінімальні вимоги для кандидатів. Два роки юридичного стажу і вища юридична освіта. Спочатку подалися понад 2,5 тисячі осіб.

- Чи є пріоритет у детективів, з чого вони почнуть роботу?

- Я для себе виділив пріоритет – корупція судової гілки влади і державні закупівлі. Це ті пріоритетні напрямки, в яких є найбільше корупційних ризиків.

- Антикорупційне бюро також буде передавати справи до суду. Ви не думали над тим, що судді будуть саботувати розгляд справ щодо них?

- Існує такий ризик. Але я завжди кажу, що якщо розслідування проведене нормально, якщо доказів зібрано достатньо, то ризик того, що розгляд провадження будуть саботувати в суді – істотно знижується.

У будь-якому випадку, щоб прийняти рішення, суддя повинен щось написати. Невеликий відсоток суддів буде писати що-небудь, аби лиш написати. У мене є досвід проведення розслідувань і слухань у судах. Коли є якась зачіпка у судді щодо корупційної складової, він обов’язково це використовує.

У мене було кримінальне провадження щодо першого заступника мера Вишневого, там був хабар у $500 тисяч. Він дуже багатий, забезпечена людина, міг собі дозволити корупційний тиск на органи слідства та суддів. Я сам розслідував це провадження, підтримував державне обвинувачення в суді. На мене намагалися здійснювати матеріальний тиск, але після того, як отримали відмову, протягом розгляду у всіх трьох інстанціях намагалися чинити тиск на суддів. Суд першої інстанції відмовився приймати незаконне рішення. На другий інстанції також був сильний тиск на суддів, однак вони встояли, і заступник мера отримав 10 років позбавлення волі.

- Виходячи з того, що Ви сказали, провадження, передані до суду, повинні бути дуже якісними. Ви будете особисто це контролювати?

- Детектив не може передати кримінальне провадження до суду. Для цього і потрібен Антикорупційний прокурор. Якщо детектив вирішує, що зібрано достатньо доказів для передачі провадження до суду, то він складає обвинувальний акт, який затверджується прокурором. Тобто без затвердження прокурором матеріали провадження і обвинувальний акт до суду передати не можна. Тому прокурор приймає остаточне рішення в цій частині.

- Який стан справ щодо призначення людей до штату Антикорупційного бюро, який повинен налічувати 700 осіб?

- Поки призначено 17 осіб, і кожен день визначаються переможці конкурсу.

- Розкажіть про розслідування Генпрокуратури щодо Вас. Ви вже коментували цю справу і сказали, що подальше розслідування будете розцінювати як спробу дискредитації Бюро і намагання зірвати початок його роботи. Ви натякаєте на те, що це вигідно Генпрокуратурі?

- Є корупційна усталена система, яка чинить опір появі незалежного органу, який проводитиме боротьбу з корупцією. Відповідно, ця система використовує можливості для того, щоб здійснювати інформаційні атаки, і законодавство, щоб порушувати такі провадження. Є народний депутат з непрозорою репутацією, який хоче нашкодити Бюро...

-... і близький до олігарха Ігоря Коломойського, давайте прямо.

- Я не хочу переходити на персоналії. Розповідаю схему просто. Він запускає якесь повідомлення, бруд щодо мене і моєї сім’ї. Потім цей же депутат просить Генпрокуратуру перевірити це повідомлення.

Виходячи з чинного Кримінального процесуального кодексу, формально прокуратура має право вносити ці провадження до ЄРДР – депутат же просить. Там зараз дуже проста процедура перевірки. Пізніше цей же депутат біжить до прокуратури з питанням, чи є провадження. І далі починається поливання брудом.

Я впевнений, що це не перше провадження стосовно мене. І ці медійні атаки будуть частішати і частішати в міру того, як ми будемо підходити до початку роботи. Для мене це означає дві речі: ми йдемо в правильному напрямку, і люди реагують на те, що ми скоро почнемо працювати.

- Ви неодноразово пояснювали, що Ваша дружина сама оплатила поїздку до Лондона. Але чому Ви дали привід?

- Якщо так міркувати, ми ж не в рабстві. І що порушено з точки зору закону або моралі? Привід можна знайти завжди.

Простіше, звичайно, було б, якби у мене була машина, шикарний особняк, бізнес. Але у мене всього цього немає. Я впевнений, що цих спроб буде більше. По-іншому не поясниш. Є порушення з точки зору моралі? Не можу з цим погодитися.

- Ще один момент – з приводу Вашої декларації за рік. Конкурсна комісія не звернула уваги на це. Ваша зарплата, як позначено в декларації, становила 23,5 тисячі за рік. Це менше 2 тисяч в місяць.

- У нас дохід сім’ї за декларацією становить 350 тисяч грн. Там ще був продаж ділянки.

- А зараз Ваша зарплата скільки складає?

- Більше 70 тисяч гривень.

- Детективи будуть заробляти близько 30 тисяч. Таких зарплат досить, щоб встояти перед спокусами?

- Скажімо так. Ризики при такій зарплаті набагато менші, ніж при двох-трьох-чотирьох тисячах гривень. Але до кінця цей ризик неможливо звести жодною зарплатою.

Тому у нас створюється управління внутрішнього контролю, яке буде стежити за життям детективів. Воно буде складатися з двох відділів – слідчий відділ, якщо, не дай Боже, будуть якісь провадження щодо детективів, то буде проведено розслідування.

Другий відділ – конфлікту інтересів, – якщо під час роботи детектив не зможе далі вести розслідування. У такому випадку воно буде передане іншому детективу. Цей же відділ буде займатися моніторингом стилю життя співробітників Бюро. Щоб образ життя відповідав їхній зарплаті. У неї якраз такий розмір, який дозволяє жити гідно і ні в чому собі не відмовляти. Але при цьому вона не дозволяє будувати особняки і їздити на дорогих машинах.

- В одному зі своїх інтерв’ю Ви говорили, що поки що вам буде надавати обладнання СБУ. Коли ви плануєте закупити своє обладнання і наскільки в СБУ готові якісно співпрацювати з вами? Внутрішню конкуренцію ніхто не відміняв.

- Багато хто думає, що зробиш ось так (клацає в повітрі пальцями) і утворилося Бюро на 700 осіб. Це не зовсім так.

Потрібен певний час, і при цьому є відділи, які створюються не один місяць. Щоб закупити обладнання, теж потрібна певна сума коштів. Цю проблему законодавець бачив на етапі написання закону, і в перехідних положеннях прописано, що на період створення оперативно-технічного управління Бюро СБУ буде допомагати нам технікою, не втручаючись в нашу роботу.

Тому ми досягли домовленостей з СБУ. Упевнений, що співпраця буде плідною.

- Чи є у вас, в СБУ і прокуратурі дублювання функцій і як бути з конкуренцією?

- Конкуренція є практично у всіх країнах.

Коли ми були в Лондоні, там немає чіткого розмежування повноважень між органами. Вони все вирішують в робочому порядку. У нас це строго регламентовано 216 статтею КПК. І там немає перетину і дублювання підслідності.

 Є провадження, які розслідують МВС, прокуратура, СБУ, Фіскальна служба і є детективи НАБУ. Між ними чітко розділена підслідність. Є невеликий перетин з підрозділом «К» в СБУ, яке також орієнтоване на виявлення корупційних правопорушень, але вони не мають права їх розслідувати. Вони після виявлення звертаються до міліції, наприклад. Але це нормально, здорова конкуренція нікому не заважала.

- Не може бути такої ситуації, що інші відомства будуть «вішати» на НАБУ всіх собак про те, що ви працюєте неефективно? Ось, наприклад, прокуратура раніше звинувачувала МВС в неефективному розслідуванні справ Майдану. Те ж саме в ГПУ – конфлікт старих і нових команд.

 - Ну, такі ризики є, звичайно, але таких проблем у нас між собою немає. У мене перший заступник - грузин, і у нас немає різночитань щодо створення Бюро.

- У Вас має бути четверо заступників. Поки призначено тільки троє. Кандидатуру останнього вже підібрали?

 - Можна працювати і з трьома. Просто у заступників дуже велика зарплата...

- Хочете грошей заощадити?

- Звичайно. Кожна зекономлена копійка – це комп’ютери, створення IT структури, покупка техніки для оперативного управління. Я поки не бачу причин призначати четвертого заступника. Можливо, коли в Бюро працюватиме 700 осіб, він і знадобиться.

- Вам намагалися пропонувати або нав’язувати якихось людей?

- Ні. Думаю, багато навели про мене довідки, і розуміють, що це не має сенсу через низку причин – я не входжу до складу конкурсної комісії.

Основну конкурсну комісію детективів очолює мій перший заступник Гізо Углава, він з Грузії і нікого тут не знає, а оцінює всіх кандидатів виключно за професійними якостями. Плюс є представники Ради громадського контролю, які зі свого боку перевіряють інформацію в інтернеті. Тобто відбувається такий конкурс, що перемагають дійсно найкращі. Тому пропозицій не було.

Було лише кілька звернень від громадських організацій, які просили звернути увагу на Іванова, наприклад. Це були офіційні звернення, навіть написав один нардеп, не пам’ятаю його прізвища. Але це виняток, а так йде нормальна робота, і мені імпонує, як конкурсна комісія працює. Перемагають кращі, і це сприяє створенню монолітного колективу. Всі – переможці в чесному відкритому конкурсі і готові вирішувати завдання.

- Розкажіть про Вашого першого заступника Гізо Углаву.

- Я з ним познайомився, коли ще проходив співбесіду. При АП працювала група експертів з імплементації Закону про Антикорупційне бюро, і Углава входив до цієї групи.

Він мені розповідав про досвід, міжнародні антикорупційні операції. Те, чого в нашій країні ніколи не було і в моїй практиці теж. Я можу зізнатися чесно. У нього був досвід і з документування чиновників вищої категорії.

Те, що я почув, і які концепції він запропонував, мені дуже сподобалося. Припустимо, у них в Грузії працювала система електронного кримінального провадження, у них не було цих томів, як у нас. Плюс під кінець його кар’єри в Грузії кількість вироків становила 8%, а 92% – угоди зі слідством. Припустимо, вкрала людина мільйон – вона зізнається і повертає його та отримує не 8, а п’ять років.

Ми ж не витрачаємо державний ресурс на розслідування. Відмовляєшся – тоді вибач, за всією суворістю закону. Чому це важливо у нас? У нас люди дуже чекають результату, а я можу сказати, що навіть у розслідуванні елементарного провадження між його відкриттям і винесенням вироку може пройти півтора року. У Лондоні нам робили презентацію провадження, яке розслідували 10 років. Вони повернули в бюджет 300 млн. фунтів.

Пояснити, чому роками слухаються провадження неможливо. Тому практика, яка працювала в Грузії, підходить нашій країні. Це передбачено нашим законодавством, плюс до Закону про НАБУ внесена можливість підписання цих договорів, навіть в особливо тяжких випадках. У нас є багато унікальних повноважень. Наприклад, можливість затримання на 72 години без рішення суду. Якби таке повноваження було у ГПУ, вони могли б затримати Клюєва відразу, а так їм потрібно було збігати по рішення суду.

- Величезна кількість людей, яких підозрювали в корупції, суди відпускають під заставу. Президент вніс до Ради відповідний законопроект, щоб скасувати можливість застави. Чи підтримуєте концепцію?

- Так. У нас після кожного звільнення великий негативний резонанс, хоча не всі розуміють, що у судді немає вибору. Як альтернативу арешту суддя повинен обрати заставу. І закон, і роз’яснення ВСУ кажуть про те, що потрібно вивчити матеріальний стан людини, щоб застава була реальною і людина могла її виплатити. Але у нас, як завжди, всі бідні. Слідчий не встигає довести, що він мільйонер, а суддя призначає заставу. З урахуванням того, що у нас часто людина виходить, а потім зникає – це правильна концепція.

- Ви можете перевіряти фактично всіх – і прем’єра, і колишніх Президентів. Чи будете перевіряти когось із високопоставлених осіб в першу чергу?

- Є пріоритет у напрямках, але не у прізвищах. Не буде такого, що «ось цей мені не подобається, дайте-но я його перевірю».

- Якщо будуть публічні скандали, як, скажімо, з колишнім Міністром екології Ігорем Шевченко, ви будете ставити собі такі розслідування в пріоритет?

- Буду. Повідомлення в пресі – формально привід для початку розслідування.

- Ви сказали, що для Вас пріоритет – держзакупівлі і судді. Чи оцінювали ви, скільки грошей в тіні і скільки вам вдасться повернути?

- Із держзакупівлями завжди залишається ризик, що частина цих грошей пішла як відкати. Це те, що ми повинні знайти і повернути до бюджету. Що стосується повернення грошей, то багато людей часто незаслужено звинувачують органи в тому, що вони нічого не роблять. Але щоб повернути гроші, особливо якщо вони за кордоном, потрібен обвинувальний вирок суду, який вступить в силу.

Я не можу сказати, що ми знайдемо схему в держзакупівлі і за три дні повернемо гроші. Це буде популізмом. Але я буду орієнтувати на максимальну швидкість робити це в першу чергу детективів і юридичний підрозділ. До вироку суду гроші можна тільки блокувати.

- Чи будуть проводитися тренінги для детективів, як це відбуватиметься?

- На конкурсній комісії часто ставлять запитання, хто такий детектив. Не всі це розуміють, у нас ніколи не було окремого інституту детективів. Це об’єднання посади слідчого і оперативного працівника. У нас немає людей, які однаково добре розбираються і в тому, і іншому. Потрібно дати їм базовий тренінг, щоб вони зрозуміли, що це за посада. Щоб слідчий знав ази оперативної, а оперативник – ази слідчої роботи. Цей тренінг буде у вересні.

Можливо не всім він буде потрібен, прийдуть, можливо, слідчі з великим стажем, але хлопцям, які взагалі ніколи не працювали – потрібен. І найголовніше, це будуть тренери з Великобританії, Канади, США, а також кращі українські експерти. І я не виключаю, що в ході тренінгу деякі з детективів поїдуть до Польщі, Румунії, де є подібні органи. Щоб вони хоч побачили, що це таке. Що може бути по-іншому.

- Які країни і організації допомагають НАБ?

- Британія дуже допомагає, США, Канада. Забезпечують нас людьми у напрямку комунікацій, розробляють програми тренінгів, методична та організаційна допомога йде від багатьох. Поляки приїжджали і запросили до себе. У них дуже схоже Бюро. Були фахівці з Литви, поділилися досвідом та запросили до себе. Канада виділила фахівця, який створював подібні Бюро в різних країнах світу. З Фінляндії фахівець, колишній прокурор також братиме участь. Нещодавно з’явився представник ФБР, який буде допомагати під час тренінгів. Я хочу, щоб частина хлопців вирвалася з України, і подивилася, яка мотивація співробітників Бюро в Польщі.

- Коли Ви очікуєте першого вироку?

- Я в одному з інтерв’ю сказав, що якщо цього року буде вирок, я буду вважати це величезним успіхом.

Марія Жартовська, УП